הדרקון הרדום

הכלכלה הסינית עדיין מדאיגה. חור שחור פוטנציאלי לפנינו

סין / צילום: רויטרס
סין / צילום: רויטרס

הכותרות קצת נרגעו. שני מקורות הדאגה העיקריים שצוטטו גבוהה גובהה, כאשר ראינו את שוקי המניות נופלים בצורה די חדה היו, כזכור, מחיר הנפט, וההאטה בסין. בשני גורמים אלו נראה שיש סוג של תחתית רגשית.

בנושא הראשון, מחסום ה-30 דולר לחבית נחצה לטווח קצר בלבד כאשר המחיר חזר די מהר להתבסס מעל רמה פסיכולוגית זו. אין זה הנושא של סקירה זו אבל לאחרונה שמענו על סגירת פעילות של חברות הפקה אמריקאיות גדולות, וזה כנראה סימן כבד להקטנה בתפוקה הנובעת ישירות מן המחירים הנמוכים. למרות שהגורמים העיקריים לירידה הגדולה עדיין לא עברו מן העולם, דהיינו מאבק סעודיה באותה תעשייה חדשה אמריקאית, וההאטה הגלובלית, מחיר הנפט מראה חוזק יחסי כל פעם שמנסים לגרום לו לחדש את הירידות המשמעותיות.

ואם מדברים על האטה גלובלית, אין ספק שנושא סקירת השבוע, דהיינו סין, מככבת שם ובגדול. ברקע הכלכלי הכללי של מדינה ענקית זו, כמה תופעות ידועות ארוכות טווח:

■ המעבר המכוון-ממשלה של המשק הסיני ממשק מייצר-מייצא למשק של צריכה פנימית

■ העלייה הניכרת בעלות העבודה הסינית, דבר המקטין את כדאיות הייצור שם כמדינת כוח-אדם המוני, וזול.

■ ולבסוף שחיתות מתפרצת בכל תחומי החיים, החושפת, מטבע הדברים, את העודף האסטרונומי בתשומות, בפרויקטים, ובמיוחד בנדל"ן יקר, ומיותר.

כל הגורמים האלו הביאו בזמנו את שוק המניות הסיני לקחת הפסקה מן ההתלהבות היתרה שאחזה בו, ואט אט, להיכנס לתיקון שאחריו באה הפאניקה האחרונה. הנה הגרף השבועי של תעודת הסל העוקבת אחרי המניות הכבדות בשוק זה:

משה שלום סין 02 28
 משה שלום סין 02 28

■ קווי המניפה 1 ו-2 בנו את הבמה הפסיכולוגית למה שראינו בעלייה המטאורית של מלבן מספר 3.

■ כאשר הפיכחון הגיע, השלב הבלתי נמנע היה חזרה מהירה לתחילת המלבן, ולאחר מכן לאזור התמיכה הקשיח האחרון, דהיינו סביב 32.80 ו-31.60.

■ כל זה במהלך אסרטיבי במיוחד, כפי שתאוצת השלילה, המיוצגת על ידי ההיסטוגרמה האדומה ב-3 כחול, מראה.

■ משם, תיקון עולה מתבקש, אבל חלש יחסית.

■ שימו לב שהתנועה כולה עדיין תחומה היטב בשני מלבנים גדולים:

o זה הירוק, המציין את קצוות התנועה מאז סיום משבר 2007-2009 (1 ירוק)

o והמלבן המצומצם יותר, (2 סגול), המציין את תחום המסחר הפנימי, שבו היו לנו נגיעות רבות הרבה יותר

■ סיום התיקן העולה הקטן, ובמיוחד השבירה החוזרת של קו המגמה 1, מטה אמרו לנו שהיעד יהיה הגבול הפנימי הראשון, דהיינו של המלבן הסגול, וכך היה.

■ שם, שוב תיקון אבל חלש עוד יותר, ומגיע עד כדי בדיקה של רמת התמיכה סביב 32, שהפכה להיות בינתיים התנגדות. וכאן אנו נמצאים.

האם קיים שינוי פסיכולוגי הגורם לשינוי מגמה פונדמנטלית? לא. אז, ההנחה חייבת לקחת את הצד של הסיכוי הסביר הבא מן התנועה הטכנית: אחרי אותה בדיקה מלמטה אנו אמורים לראות את השוק יורד, ומנסה את התחתית של המלבן הגדול יותר: זה הירוק, סביב 25.20.

מאיפה שהמחיר נמצא עכשיו, בדיקה זו לא נוראה כל כך בכמות, אבל היא מקרבת את הסיכוי למשהו הרבה יותר קשה וברוטאלי, לפחות פוטנציאלית: שבירת הרמה סביב 25 מטה. או, אז, אנו מדברים על "חור שחור" מחירתי של ממש, אשר ימצא סיום אפשרי רק סביב 19.80.

למה זה חשוב לנו? אם אין אנו עוסקים בשוק ספציפי זה? כי מהלך קשה מטה כזה יהווה חידוש הפחד, וחזרה לדאגה לגבי המעצמה האדירה הזו, וכל מה שזה יכול להביא לשאר השווקים העולמיים.

 

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com .

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.