רווחי 5 הבנקים הגדולים זינקו ב-33% לכ-8 מיליארד שקל

הפועלים הוא הבנק עם הרווח הנקי הגדול במערכת, לאומי מציג את הקפיצה הגדולה ביותר ברווח ואת התשואה להון הגבוהה ביותר ■ ההכנסות מעמלות של המערכת נותרו דומות ל-2014, כמעט 15 מיליארד שקל, והוצאות השכר התמתנו מעט והסתכמו בכ-17.5 מיליארד שקל

ציון קינן ויאיר סרוסי  מאזן בנק הפועלים/ צילום: תמר מצפי
ציון קינן ויאיר סרוסי מאזן בנק הפועלים/ צילום: תמר מצפי

בעוד שר האוצר משה כחלון מתכנן רפורמות היסטוריות במערכת הבנקאית, חמשת הבנקים הגדולים בישראל מציגים רווחי עתק של 8.2 מיליארד שקל בשנת 2015. מדובר בזינוק חד של 33.5% ברווחים, כשאת הקפיצה הגדולה ביותר הציגו לאומי (שיפור של 100%) ודיסקונט (48%).

סך העמלות שגבו הבנקים בשנה החולפת עלה ב-0.4% והסתכם ב-14.8 מיליארד שקל, מזה כ-9.3 מיליארד שקל נגבו על ידי צמד הבנקים הגדולים - הפועלים ולאומי. הוצאות השכר של הבנקים ירדו במצטבר בשיעור של 3.5%, לסך של 17.6 מיליארד שקל.

להלן נתוניהם של שלושת הבנקים הגדולים שדיווחו היום את תוצאותיהם לסיכום 2015:

בנק הפועלים: קפיצה של 14% ברווח השנתי הנקי

הבנק הגדול בישראל סיכם את אחת השנים הטובות בתולדותיו. הבנק בניהולו של ציון קינן הרוויח 3.1 מיליארד שקל ב-2015, גידול של כמעט 14% בהשוואה ל-2014. השנה הסתיימה ב"הילוך גבוה" מבחינת הבנק, שרשם זינוק של 20% ברווחי הרבעון הרביעי לרמה של 586 מיליון שקל. הבנק הודיע על חלוקת דיבידנד בסך 117 מיליון שקל בגין רווחי הרבעון, שמביא את הדיבידנד השנתי שלו להיקף של 616 מיליון שקל. הלימות ההון ליבה של הבנק הייתה 9.6%, לעומת 9.3% בסוף 2014. הפועלים נדרש להגיע ליחס הלימות הון ליבה של 10.2% עד סוף השנה, בהתאם להוראת בנק ישראל.

בשנה החולפת הצליח הפועלים להגדיל את הרווח המימוני ב-3%, ל-9 מיליארד שקל, חרף הריבית הנמוכה במשק, ולדברי ידין ענתבי, מנהל החטיבה הפיננסית, "אנחנו עושים זאת באמצעות הגדלת תיק האשראי באותם סקטורים שהגדרנו כאסטרטגיים מבחינתנו - עסקים קטנים, אשראי צרכני, אשראי עסקי ומסחרי. בעסקים הקטנים, שם אנחנו משקיעים המון אנרגיות, רואים תוצאות". תיק האשראי לעסקים קטנים של הפועלים צמח ב-11% ל-25.5 מיליארד שקל.

מהדוח עולה גם כי ההוצאות בגין הפסדי אשראי עלו בכמעט 12% ל-475 מיליון שקל, כלומר 0.17% מתיק האשראי (בדומה ל-2014). הבנק מציג ירידה של 23% בחובות הבעייתיים ל-11.3 מיליארד שקל. בנוסף, ההכנסות מעמלות עלו ב-1.5% ל-5.3 מיליארד שקל. במסגרת תהליך ההתייעלות הנמשך בבנק נרשמה בשנה שעברה ירידה של 8% בהוצאות השכר, ל-4.9 מיליארד שקל, והפועלים רשם אשתקד הוצאה של 355 מיליון שקל בגין תוכניות ההתייעלות. יחס היעילות של הבנק ירד מ-61.6% ל-61.2%.

את הרבעון הרביעי סיים בנק הפועלים עם תשואה להון של 7.3%. מדובר אמנם בתשואה גבוהה מזו שברבעון הרביעי של 2014 (שהייתה 6.4% בלבד, בין היתר בשל הוצאות חריגות להפסדי אשראי בסך 363 מיליון שקל), אך הנמוכה ביותר בשנה החולפת.

תיק המשכנתאות של הפועלים עמד בסוף 2015 על 67.2 מיליארד שקל, גידול של 8.3%. בשנה החולפת העניק הבנק משכנתאות חדשות ב-15.1 מיליארד שקל. כזכור, 2015 הייתה שנת שיא בישראל בביצועי משכנתאות, עם היקף של 65 מיליארד שקל. כשליש מתיק המשכנתאות הוא בשיעור מימון (LTV - Loan to Value) של מעל 60%, ירידה לעומת 36% בשנת 2014.

בדוח עב הכרס של הבנק ישנה כמובן התייחסות לוועדת שטרום, שהמליצה על מגוון צעדים להגברת התחרות בבנקים, ובראשם מכירת חברות כרטיסי האשראי ישראכרט (הפועלים) ולאומי קארד. הפועלים מזהיר כי המלצות הוועדה "עלולות להשפיע לרעה על עסקי הבנק בעתיד. נבחנות המשמעויות הכוללות על הכנסות הבנק... ואלו אינן ניתנות לכימות בשלב זה".

 

יאיר סרוסי, יו"ר הפועלים, התייחס היום לקרב בין נגידת בנק ישראל קרנית פלוג לשר האוצר משה כחלון בנושא המלצות ועדת שטרום, והתייצב כמובן לצד בנק ישראל. "נראה שהפעם נשברים הבלמים והאיזונים בבקרה המוניטרית בין בנק ישראל לאוצר", אמר סרוסי. "ראש הממשלה אומר לא פעם כי הביטחון קודם לכל, ובלי ביטחון אין קיום לאזרח. באותו אופן, בלי יציבות פיננסית אין ביטחון לאזרח. כפי שתפקידו של האוצר הוא לשמור על מסגרות התקציב, תפקידו של בנק ישראל לשמור על היציבות הפיננסית. השאלה," שיגר סרוסי עקיצה לעבר כחלון, "היא לא למי יש כוח פוליטי".

כזכור, לאחרונה אמר שר האוצר כי "בעוד 10 שנים לא יהיו בנקים", אמירה שעוררה סערה גדולה בקרב הבנקאים. סרוסי התייחס לכך היום ואמר: "תמיד יהיה גורם בנקאי - הוא יחליף צורה מדי פעם, אבל יתקיים. מי שיידע לשלב טכנולוגיות ולהקשיב לציבור... זו הדרך שלנו להוביל קדימה. לגבי אמירות של שר האוצר, צריך לשאול אותו".

המנכ"ל קינן הוסיף באותו הקשר כי "לבנק הזה יש מסורת של 94 שנים. הצגתי תוכנית אסטרטגית ל-5-10 השנים הבאות. לא רק שהבנקים יהיו, אלא שהנאמנות של הלקוחות תהיה גם לגבי השנים הבאות. אני בטוח ששר האוצר לא התכוון שהבנקים ייעלמו".

סרוסי נשאל על קווי דמיון בין שוק המשכנתאות בישראל כיום לזה שבארה"ב לפני התפוצצות הבועה, ועקץ את כחלון ושטרום כשאמר כי "אתה לא רוצה להציף את המשק באשראי. גם במשכנתאות אנחנו שומרים על מינוף נמוך, וכך צריך להמשיך".

בנק לאומי: הכפיל הרווח בשל מימושי השקעות

סדרה של מימושי השקעות סידרו לבנק לאומי רווח נקי של 2.8 מיליארד שקל ב-2015, זינוק של פי 2 בהשוואה לרווח ב-2014. לאומי, המנוהל על ידי רקפת רוסק-עמינח, רשם בשנה החולפת גידול בתשואה להון ל-10.3%, לעומת 5.4% בשנה שלפני כן, ומדובר בתשואה להון הגבוהה ביותר במערכת הבנקאית ב-2015.

מימושי הנכסים תרמו 55% לרווחי הבנק בשנה החולפת, כלומר כ-1.5 מיליארד שקל. בין היתר מדובר במכירת מניות החברה לישראל שתרמה 811 מיליון שקל, מימוש בניינים בניו יורק (380 מיליון שקל), מכירת מניות מובילאיי (288 מיליון שקל) והחזקות בחברת כביש 6 דרך ארץ (100 מיליון שקל). המימושים הללו סייעו להגדיל את הלימות הון הליבה של לאומי ל-9.58% לעומת 9.09% בסוף 2014. הבנק נדרש להגיע להלימות של 10.3% עד סוף השנה.

"שקדנו על מספר מהלכים גדולים בחודשים האחרונים כדי להתמודד עם אתגר הלימות ההון", אמרה רוסק עמינח במסיבת עיתונאים שכינס לאומי הבוקר. היא פירטה כי ביטוח תיק ערבות המכר יתרום להלימות ההון 0.22%-0.28%, מיזם המשכנתאות המשותף עם הראל יביא להפחתת סיכון גם כן, אך "גולת הכותרת" לדבריה הוא הסכם השכר שבו יומרו זכויות עובדים למניות. "זה win-win-win לכולם, והתרומה להון צפויה להיות 0.3%-0.4%", אמרה רוסק-עמינח. ההנפקה צפויה בחודש מארס.

סך הכנסות הבנק מעמלות ירד ב-1% אשתקד ל-4.1 מיליארד שקל, ואילו הוצאות השכר עלו ב-5.7% ל-5.5 מיליארד שקל, בשל הפרשה בגין תוכנית ההתייעלות של הבנק. יחס היעילות בסוף 2015 עמד על 65.8% לעומת 74.6% בסוף 2014. הוצאות הבנק בגין הפסדי אשראי הגיעו ל-199 מיליון שקל בסיכום השנה (0.08% בלבד מתיק האשראי), וההוצאות התפעוליות ירדו ב-5.7% והסתכמו ב-8.8 מיליארד שקל.

את הרבעון הרביעי של 2015 סגר הבנק ברווח של 431 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 43 מיליון שקל ברבעון המקביל (שנרשמו בו הוצאות חריגות להפסדי אשראי). ההכנסות מעמלות ירדו ב-5.6% ל-993 מיליון שקל והכנסות המימון ירדו ב-4% לסך של 1.7 מיליארד שקל. עם זאת, ההוצאות בגין הפסדי אשראי הסכמו ב-33 מיליון שקל לעומת 483 מיליון שקל ברבעון המקביל, שהיה חריג כאמור.

במסיבת עיתונאים התייחס יו"ר לאומי, דוד ברודט, להמלצות ועדת שטרום ותקף: "בכל ההשוואות הבינלאומיות אין שום ממצא שתומך בטענה שיש רווחים מונופוליסטיים בענף הבנקאות - לא בעמלות, לא ברווחים, לא בריכוזיות. בשלוש השנים האחרונות גדל האשראי הצרכני בכל הבנקים, בארבע השנים האחרונות גדל האשראי לעסקים קטנים בכל הבנקים; הריביות לא גבוהות מאלה שבמדינות המפותחות; באשראי העסקי הבנקים מחזיקים בנתח של פחות מ-50%, ובאשראי הצרכני יש תחרות עזה בין הבנקים והיא מתגברת".

ברודט הזכיר שבחלקים מהעולם כבר מונהגות ריביות שליליות, והעביר מסר לשטרום וכחלון כי זוהי סיבה נוספת לא לנקוט צעדים מרחיקי לכת. "יש היום בעולם אג"ח ב-6 טריליון דולר שנסחרות בריבית שלילית, שזה כשליש מסך האג"ח בעולם", אמר ברודט. "אני לא חושב שהעולם הפיננסי הפנים את העניין ומודע להשלכות של זה. צריך לשאול מה זה יעשה למשק הישראלי, וזו סיבה נוספת לנקוט זהירות וצעדים מדודים בימים אלה". בהמשך התייחס ברודט לאפשרות שתונהג ריבית שלילית גם בישראל ואמר בין היתר כי "שוק הנדל"ן לא זקוק לריבית שלילית".

רוסק עמינח דיברה על הבנק הדיגיטלי שמתכנן לאומי להשיק ואמרה כי "הוא יהיה שובר שוויון. אנחנו מקימים פעילות נפרדת מהבנק, שתתנהל כסטארט-אפ שהתפקיד שלו יהיה לאתגר את הבנקאות המסורתית. אני יכולה לומר בביטחון שבמסיבת העיתונאים הבאה בעוד שנה נוכל כבר ליהנות מהשירות של הבנק הדיגיטלי שלנו". השקת הבנק הדיגיטלי מתוכננת במחצית השנייה של 2016.

בנק דיסקונט: התשואה הנמוכה מבין הגדולים

750 מיליון שקל - זה הרווח הנקי שרשם בנק דיסקונט, בניהולה של לילך אשר-טופילסקי, בשנה החולפת. מדובר בקפיצה של 48.5% בהשוואה ל-2014. התשואה להון עלתה ל-5.8% לעומת 4.2%, כלומר הבנק מציג את התשואה להון הנמוכה ביותר מבין הבנקים הגדולים, זו השנה השנייה ברציפות. עם אירועים חד-פעמיים כמו הפרשה בסך 98 מיליון שקל לירידת ערך בגין מכירת ההחזקה בבנק הבינלאומי, רשם דיסקונט רווח נקי של 882 מיליון שקל, המשקף תשואה להון של 6.8%.

"התוצאות שלנו משתפרות ועדיין התשואה שלנו נמוכה", אמרה היום אשר-טופילסקי במסיבת העיתונאים. "אנחנו צריכים לשפר את יחס היעילות". היא התייחסה לסכסוך העבודה בבנק דיסקונט ושיגרה מסר ברור לוועד העובדים: "ארגון העובדים מודע לכך ששנת 2016 היא לא 2013 - השנה שבה הגעתי והיינו במוקד סכסוכים ועיצומים - וגם לא שנים קודמות. אנחנו חייבים לשבת ולהבין את הדברים ביחד. ועד עובדים שלא יסכים להשתנות, יביא לארגון שלא יוכל להתמודד עם האתגרים הבנקאיים".

תיק האשראי של דיסקונט גדל ביותר מ-5% בשנת 2015 והגיע ל-129 מיליארד שקל, כאשר היקף האשראי הבעייתי ירד ב-23%, ואילו ההכנסות מעמלות גדלו ב-1% ל-2.6 מיליארד שקל. בסעיף הוצאות השכר נרשמה ירידה של 16% לרמה של 3.4 מיליארד שקל, כיוון שב-2014 רשם הבנק הוצאה חריגה של 548 מיליון שקל בגין תוכנית הפרישה מרצון של עובדים (בנטרול הסעיף הזה נרשמה ירידה של 4.7% בהוצאות השכר). יחד עם זאת, יחס היעילות של הבנק ממשיך להיות הגבוה במערכת הבנקאית - 78.1%, הגם שירד מרמה של 78.7% בשנת 2014. כך, וללא הפתעות מיוחדות, דיסקונט ממשיך להיות הבנק הכי פחות יעיל בישראל.

הרווח עלה, הוצאות השכר קטנו
 הרווח עלה, הוצאות השכר קטנו

תוצאות חמשת הבנקים הגדולים בשנת 2015
 תוצאות חמשת הבנקים הגדולים בשנת 2015