ניסיון לינץ' בקלנדיה: שני חיילי צה"ל תעו בדרך - וחולצו בחילופי אש

5 שוטרי מג"ב נפצעו במהלך הפרות הסדר במחנה הפליטים - אחד מהם באורח בינוני, והיתר במצב קל ■ החיילים נכנסו בטעות עם הרכב הצבאי - כנראה עקב שימוש באפליקציית WAZE - יודו לעברם אבנים ובקבוקי תבערה בהיותם סגורים ברכב

חיילי צה"ל / צילום: רויטרס
חיילי צה"ל / צילום: רויטרס

שני חיילי צה"ל מיחידת עוקץ נכנסו אמש (ב') בטעות בכלי רכב צבאי (כנראה עקב שימוש באפליקציית WAZE) למחנה הפליטים קלנדיה שמצפון לירושלים, שם עברו ניסיון לינץ' - יודו לעברם אבנים ובקבוקי תבערה בהיותם סגורים ברכב. החיילים נבהלו, נטשו את הרכב והתפצלו, כאשר אחד מהם נותר ללא נשק. הרכב הצבאי הועלה באש. בעקבות התקרית ובניסיון לאתר את החיילים נכנסו כוחות גדולים של צה"ל למחנה הפליטים, שם ניהלו חילופי אש כבדים עם חמושים פלסטינים, שבמהלכם חולצו החיילים.

5 שוטרי מג"ב נפצעו במהלך הפרות הסדר. אחד מהם באורח בינוני והיתר במצב קל. הם פונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים הדסה הר צופים שבירושלים. עוד דווח כי פלסטיני נהרג' ושלושה נפצעו מירי, אחד במצב קשה ושניים במצב בינוני.

במהלך הלילה נמשכו העימותים במקום בין כוחות צה"ל לבין הפלסטינים. בתום הערכת מצב שנעשתה בשטח, הנחה מפקד אוגדת יו"ש, תת-אלוף ליאור כרמלי, להכניס דחפור של צה"ל כדי לגרור את הג'יפ הצבאי שננטש בשטח וממנו נמלטו החיילים. 

האירוע החל סמוך לשעה 23:00, אז איתרו פלסטינים את כלי הרכב שבו היו החיילים, והחלו לתקוף אותו. כתוצאה מכך כלי הרכב עלה באש, ושני החיילים החליטו לנטוש אותו ולהימלט. תחילה אותר אחד החיילים במחנה הפליטים, והוא סיפר כי אם לא היו נמלטים מהרכב, "היה מבוצע בהם לינץ'". החייל השני נמלט מהמקום בריצה עד להתנחלות הסמוכה כוכב יעקב, מרחק של כמה קילומטרים. כל אותו זמן, כך סיפר, ניסו פלסטינים ניסו לדלוק אחריו, אך הוא הצליח לחמוק מהם, זיהה את כוחות צה"ל וחבר אליהם.

אל המקום הוזעקו כוחות רבים מחטיבת בנימין וממשמר הגבול. צה"ל השתמש בפצצות תאורה ובאמצעים לפיזור הפגנות. החיילים נפגעו באורח קל בלבד ולא נזקקו לפינוי לבית החולים.

קצין בכיר בצה"ל שהתייחס לאירוע אמר כי התקרית תתוחקר לעומק. "מדובר ברכב אחד עם שני חיילים. עם החייל השני לא היה קשר במשך שעה", הסביר. לדבריו, החייל הראשון שאותר עמד בחצר לא רחוקה ממקום הרכב שננטש, והכוחות היו עמו בקשר כל הזמן בטלפון הסלולרי.

לפי הקצין הבכיר, בעקבות האירוע ייפתח תחקיר מעמיק ביחידת עוקץ, שבה משרתים החיילים בתפקידי מנהלה, לצורך בירור נסיבות המקרה. בצה"ל יבדקו כיצד תעו הלוחמים בכניסה למחנה הפליטים. עוד ייבדק אם השניים תודרכו בהתאם לנהלים לפני היציאה ואם היו חמושים בתחמושת מספקת.

קצינים בפיקוד מרכז מסרו אמש כי "האירוע נגמר בנס". "אם החמושים היו מצליחים לאתר את החיילים, זה היה נגמר בתוצאה רעה מאוד. הירי על הכוחות העביר את המסר למה שהיה יכול להתחולל שם", אמרו.