"המשאבים שאנחנו מזרימים יבלמו את מחירי הדירות"

ערן ניצן, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר הממונה על תחומי נדל"ן ופנים: "אנחנו שופכים מיליארדים בשוק הדיור ואנחנו עושים זאת בכיוון הנכון"

ערן ניצן / צילום: תמר מצפי
ערן ניצן / צילום: תמר מצפי

"יש לנו 'צרות של עשירים' במירכאות, המשק פועל וצומח ותחת זאת שוקי נדל"ן עולים" - כך אמר היום (ד') ערן ניצן, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, הממונה על תחומי נדל"ן ופנים, בשיחה עם שלומית צור בוועידת הנדל"ן של "גלובס" שנערכה בתל אביב. "אבל בישראל יש לנו האמצעי של הקרקע שאנחנו מחזיקים בו ומשקיעים בו. כל דירה במחיר למשתכן שהממשלה מסבסדת, אנחנו משקיעים בה בכמה היבטים. אנחנו שופכים מיליארדים בשוק הדיור ואנחנו עושים זאת בכיוון הנכון. אנחנו צריכים להגדיל שיווקים, ובזה אנחנו עוסקים יום-יום".

הממשלה עשתה לא מעט בתחום הדיור, אבל בשורה התחתונה, נתוני משרד השיכון מצביעים על עליית מחירים של 7%-8% במחירי הדירות בשנה האחרונה. איך זה שאתם כל הזמן עושים אבל התוצאה חוזרת על עצמה?

"הנתונים מוכרים לנו והם לא נובעים מהמהלכים שלנו. אנחנו מאמינים מאוד ביכולת שלנו ולשם ננתב את זה. אנחנו משוכנעים שהמגמות ישתנו".

"לימונדה מלימוני המשבר"

יש לא מעט אנשים שמאמינים שהאלטרנטיבה היחידה לנהירה לרכישת דירות היא דווקא בדיור להשכרה ארוכת טווח. אנחנו ב-2016 אבל התחום הזה לא מתרומם בארץ. איך אתה מסביר זאת?

"הפרויקטים קמים וצומחים, למשל בשרון ובירושלים. אנחנו לוקחים מכרזים שלנו ומעבירים להשכרה ארוכת טווח, יש לנו פעילות משותפת עם משרד הבינוי לקידום הנושא ואנחנו נמצאים במהלכי חקיקה שיאפשרו הצטרפות של חברות שיוכלו לממן, וכן - זה לוקח זמן. חייבים להתאזר בסבלנות, אבל בסוף זה קורה. הזוג הצעיר עם הילד הקטן שלא יכול להרשות לעצמו לגור בשכירות ולא רוצה לקבל טלפון מבעל הדירה שהוא צריך לפנות את הדירה שלו בפתאומיות - אם תהיה לו אפשרות אמיתית לשכור דירה לחמש או עשר שנים מחברה מקצועית, נוכל למתן מאוד את המשברים הבאים. משברים הם הזדמנות. ההזדמנויות שאנחנו יוצרים מהמשבר הזה, שורה ארוכה של פרויקטים, הם לימונדה שאנחנו מייצרים מלימוני המשבר".

בתקופה האחרונה המסרים שלכם השתנו. בתחילת הדרך דיברתם על ירידת מחירים כמטרה וכעת אתם מדברים על סיוע לזוגות צעירים לרכוש דירה. אתם כבר לא מאמינים בירידת המחירים?

"ודאי שהדרג הפוליטי הכתיב שבראש סדר העדיפויות תהיה אספקת דיור לזוגות הצעירים. המעגל ימצה את עצמו ואנחנו שופכים מיליארדים כדי שזה יקרה. ודאי שהיינו רוצים לראות שמחירי הדיור יורדים ושהשוק יצטנן, ולתקווה הזאת שותפים כולם. אנחנו פחות מדברים, אבל הרבה מאוד עושים".

מתי אתה צופה שמחירי הדירות יירדו?

"אנחנו לא במקום של להגיד מתי, אלא לבוא ולעשות. המעשים יקבעו, ופחות הדיבורים. אני משוכנע ומאמין שהכספים והמשאבים חסרי התקדים שאנחנו מזרימים, בהיקפים שלא היו כאלה, יוצרים את האפקט בשוק הדיור וייצרו את בלימת המחירים בסופו של דבר".