דרעי: הבעיה בשלטון המקומי - חוסר השוויון בחלוקת ההכנסות

דרעי אמר את הדברים במושב בנושא השלטון המקומי בפסגת הנדל"ן של "גלובס" ■ שר הפנים גילה כי תוקם קרן בהיקף של חצי מיליארד שקל מכספי הארנונה של משרדי הממשלה - כספים שיחולקו בין הרשויות בצורה דיפרנציאלית

אריה דרעי / צילום: תמר מצפי
אריה דרעי / צילום: תמר מצפי

"יש יותר מדי רשויות מקומיות במדינת ישראל, וזה עולה הון" - כך אמר שר הפנים, ח"כ אריה מכלוף דרעי, במושב בנושא השלטון המקומי בפסגת הנדל"ן של גלובס שהתקיימה היום (ד') בתל אביב. בשיחה עם עורך מוסף הנדל"ן של גלובס דרור מרמור אמר דרעי כי "האי-שוויון בחלוקת ההכנסות הוא הבעיה המרכזית כיום בשלטון המקומי. פעם טענו שרשויות חלשות זה בגלל ניהול גרוע, אבל כיום ברור שאין קשר. כל ההכנסות הללו של ארנונה מתעשייה, מסחר ומשרדי הממשלה - הם מתחלקים בצורה לא נכונה, לא צודקת ולא שווה".

דרעי גילה כי תוקם קרן בהיקף חצי מיליארד שקל מכספי הארנונה של משרדי הממשלה - כספים שיחולקו בין הרשויות בצורה דיפרנציאלית. לדבריו, זוהי דוגמה בולטת של תוכנית הממשלה לסייע ליישובים חלשים מבלי לפגוע בעצמאות השלטון המקומי.

יו"ר ש"ס הוסיף ואמר כי בכוונתו להגיש לכנסת הצעת חוק אשכולות לקידום שירותי חינוך ורווחה משותפים לאשכולות יישובים שיכילו יישובים חלשים וחזקים. דרעי סירב לפרט כיצד יורכבו הרשויות, אך אמר כי אינו נרתע מהקשיים הפוליטיים וההתנגדות הצפויה מצד הרשויות המקומיות. "לא הגעתי למשרד הפנים כדי לקבל מחמאות", אמר השר.

שינוי של 180 מעלות

דרעי נשאל על ההבדל בין השלטון המקומי כיום, לעומת תקופתו כשר הפנים בשנות התשעים והשיב: "השלטון המקומי כפי שאני מוצא אותו כיום שינה את פניו ב-180 מעלות לטובה. כל השלטון המקומי הרבה יותר מקצועי. בזמני היו עשרות ועדות קרואות. כמנכ"ל משרד הפנים הייתי צריך להתעסק כל חודש עם 150 רשויות שלא יכלו לשלם משכורות; כיום המצב אחר לגמרי.

"אני חושב שראש עיריית תל אביב או רמת גן - הרשויות שנמצאות עם תקציב גדול, עם מקורות ההכנסה העצמיים שלהם - אם הם צריכים להעלות ארנונה או להוריד ארנונה, הם יכולים לעשות את זה לבד; הם לא צריכים את הגב של משרד הפנים. האוצר בצדק חושש מהעלאת יוקר המחיה, אבל אני חושב שהרשויות האיתנות יכולות לעשות את זה. אי אפשר שרשות בקשיים תוריד ארנונה על דעת עצמה".

שר הפנים ציין כי סיכם לפני שבועיים עם האוצר ועם חיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי, להאחיד את הגבייה. "חייבים להגיע לשיטה אחידה שאזרח שמקבל חיוב ארנונה יידע בדיוק איך מחשבים את הארנונה. כיום צריך להיות פרופסור בשביל להבין את זה".

בעיית האי-שוויון

בעניין אחר אמר דרעי: "יש לי טראומה מהניסיון שלי לאחד את מבשרת ציון עם ירושלים. בלילה העבירו בכנסת חוק וביטלו את האיחודים של המגזר הערבי. אם אי אפשר לאחד רשויות, בואו נאחד שירותים. אני מקדם עכשיו אשכולות, ואתן להם סמכויות בחקיקה. בתקופתי אתה תראה הצעת חוק אשכולות שתאחד רשויות חזקות וחלשות ביחד עם הרבה מאד שירותים של חינוך ורווחה".

דרעי נשאל על-ידי מנחה השיחה דרור מרמור האם אינו חושש להיתקל בקשיים במהלך האשכולות ואמר: "לא באתי למשרד הפנים כדי לקבל קומפלימנטים. אני לא שייך למחנה כזה או אחר". לגבי הסכמי גג, גילה שר הפנים כי יש לו סיכום עם האוצר על מתן בונוסים לכל רשות מקומית שתסכים להתקשר בהסכמי גג - שיחושבו לפי דירה. "אם אני צריך להגדיר כיום את הבעיה המרכזית של השלטון המקומי לעומת השלטון המרכזי, זה שיש אי-שויון בחלוקת ההכנסות.

"פעם יכולנו להגיד שהמצב של הרשויות החלשות הוא בעיקר ניהול כושל; כיום אנחנו יודעים שאין קשר בין הניהול להכנסות העצמיות שיש לך אם אתה נמצא במרכז הארץ או במועצה אזורית ויש לך מפעלי תעשייה. אין ספק שאם אנחנו מסתכלים על כל ההכנסות הללו של ארנונה מתעשייה, מסחר ומשרדי הממשלה - הן מתחלקות בצורה לא נכונה, לא צודקת ולא שווה. מצד שני אני רוצה לתת עצמאות לשלטון המקומי. אם נהפוך את הארנונה לאיזה מס, אפשר לפטר את כל עובדי השלטון המקומי".