מחיר הסכסוך: בני הזוג רבו, כונסי הנכסים יקבלו 8% משווי הדירה

בית המשפט חייב בני זוג לשלם 222,000 שקל לארבעה כונסי נכסים שפעלו 10 שנים למכירת דירתם

גירושין  / צילומים: גלובס tv
גירושין / צילומים: גלובס tv

בית המשפט לענייני משפחה בתל-אביב חייב לאחרונה בני זוג המצויים בסכסוך גירושים לשלם לכונסי הנכסים שפעלו למכירת דירתם מעל 220,000 שקל - קרוב ל-8% מסכום המכירה שהסתכמה ב-2.85 מיליון שקל.

מדובר בבני זוג שמצויים בסכסוך גירושים ארוך, מ-1998. לפני כמה חודשים נמכרה הדירה על-ידי כונס נכסים שמונה על-ידי בית המשפט, בתמורה ל-2,850,000 שקל, אלא שסכום זה חולק לא רק בין בני הזוג אלא גם בין לא פחות מארבעה עורכי דין. הללו שימשו במהלך השנים ככונסי נכסים למכירת הדירה, אולם בשל עוצמת הסכסוך, לא עלה בידם לממש את המכירה במשך שנים ארוכות.

לאחר המכירה עתרו ארבעת עורכי הדין לבית המשפט לפסוק את שכרם בגין תפקידם ככונסי נכסים בשנים שבין 2006 ל-2016. במהלך השנים הוחלפו כונסי הנכסים, עד שלבסוף נמכרה הדירה על-ידי כונס שמונה על-ידי בית המשפט.

על אף שבכל עניין אחר היו בני הזוג חלוקים, בכל הנוגע לשאלת שכר-טרחת כונסי הנכסים הייתה עמדתם אחידה, ולפיה יש לפסוק לכל העוסקים במלאכה סך של 4% משווי הדירה.

השופט יורם שקד דחה טענה זו וקבע כי מדובר בשני הליכי כינוס נפרדים, כאשר אמנם הראשון לא יצא אל הפועל ולא הסתיים במכירת הדירה, אולם זה קרה רק בגלל הסכסוך החריף בין בני הזוג.

נקבע כי בני הזוג העסיקו במעשיהם ובמחדליהם במשך שנים ארוכות את כונסי הנכסים ואת בית המשפט, ועל כך עליהם לשלם. השופט קבע כי כל אחד מעורכי הדין יקבל שכר על עמלו, כך ששכרם הכולל עלה על 222,000 שקל כולל מע"מ - סכום השווה לכ-8% משווי הדירה.

לדברי עו"ד רות דיין-וולפנר, המתמחה בדיני משפחה, "מדובר במקרה חריג לא רק בהיקף שכר-הטרחה אלא גם באורך הסכסוך ובמספר עורכי הדין שעסקו במלאכה. יחד עם זאת, בפסק הדין יש מסר ברור של השופט: מי שבוחר לנהל הליכים מתישים ולהעסיק את המערכת המשפטית במשך שנים ארוכות - סופו להרגיש זאת בכיסו, ובגדול".