נשיא פריגו: "מקווה שהמשקיעים לא מתחרטים על הסירוב למיילן"

ג'ון הנדריקסון, נשיא פריגו, הגיע לישראל כדי לחנוך את מפעל התרופות החדש של החברה בירוחם, אבל נאלץ להתייחס דווקא לתקופה הלא טובה שעוברת על המניה, ולביצועים החלשים של הרכישה האחרונה בבלגיה ■ מישראל, לעומת זאת, יש לחברה רק נחת

טקס חנוכת המפעל / צילום: אנג'ל
טקס חנוכת המפעל / צילום: אנג'ל

בטקס חגיגי חנכה אתמול חברת התרופות פריגו את המפעל החדש שלה בירוחם, שבו הושקעו 180 מיליון שקל. גם בכירים בחברה הגיעו לטקס, ביניהם נשיא פריגו  , ג'ון הנדריקסון. אין ספק שזה היה אירוע משמח בחברה, שרק לפני ארבעה חודשים ניצלה מניסיון השתלטות עוינת של מיילן. אבל השמחה הייתה יכולה להיות גדולה יותר אם מניית פריגו לא הייתה נסחרת היום במחיר שקרוב לשפל של יותר משנה, אחרי שבשוק ההון התאכזבו מהדוחות הרבעוניים שפורסמו לפני כשבועיים.

פריגו מתמקדת בעיקר בתחום ה-OTC ("מעבר לדלפק"), תרופות שנמכרות ללא מרשם רופא, והיא מוכרת אותן תחת מותגי הרשתות. במקביל, יש לה פעילויות משיקות בתחומים שונים. החברה נסחרת במקביל בבורסות של ניו יורק ות"א לפי שווי של 18.4 מיליארד דולר, כשהמניה נסחרת כיום במחיר של כ-126 דולר. רק כדי לסבר את האוזן, בהצעת הרכישה של מיילן המחיר למניה כבר נגע ב-200 דולר.

אבל בנובמבר האחרון בעלי המניות של פריגו דחו את הצעת מיילן כשרק 40% נענו לה, פחות מהרף המינימלי הנדרש. רוב בעלי המניות תמכו בעמדת הנהלת פריגו, והעדיפו שתמשיך כחברה עצמאית. האם המשקיעים מתחרטים שלא נענו להצעת הרכש של מיילן? "אני מקווה שלא", אומר הנדריקסון בראיון ל"גלובס". "אני מקווה שהם עדיין מאמינים בסיפור של פריגו כחברה עצמאית, שיש לה יכולת להמשיך לפתח ולהביא מוצרים לשוק, להציג רווחים ולצמוח. אני לא רוצה לדבר בשמם, אבל מקווה שהם לא מתחרטים. אני מכיר בכך שאנחנו לא נמצאים כרגע במקום שאנחנו מאמינים שאנחנו צריכים להיות בו".

על הפעילות בישראל להנדריקסון יש רק מחמאות. "האתר בירוחם נהדר", הוא אומר. "קנינו את אגיס (חברת התרופות שהייתה בשליטת מורי ארקין, ש' ח' ו') לפני כעשור, וכבר אז היו פה עובדים וצוות פיתוח נהדרים. המשכנו להשקיע והגענו להחלטה להרחיב ולהשקיע משמעותית בנגב, גם בעזרת הממשלה. יצרנו פה פעילות ברמה עולמית, יש כאן הנהלה מצוינת ונמשיך להשקיע כאן. היום, האתר הרבה יותר גדול ממה שצריך, כך שנוכל להרחיב את הפעילות בקלות, להוסיף עובדים, להצמיח את המכירות ואת הרווחים".

פריגו מעסיקה בישראל כ-1,200 עובדים. מהן התוכניות העתידיות שלה כאן? הנדריקסון מספר שבחברה מתכננים לפתוח מרכז לוגיסטי שיטפל במוצרים שפריגו משווקת לשוק הישראלי וגם ליצוא. המרכז צפוי להיפתח באזור שוהם, לא רחוק מהמרכז הלוגיסטי הענק של טבע באזור. בנוסף, היא צפויה להשיק בישראל תרכובת מזון לתינוקות (כפי שהיא כבר משווקת במדינות נוספות, תחת מותג הרשת ולא בשם פריגו). גם חלק ממוצריה הממותגים של חברת התרופות אומגה, שפריגו רכשה לפני כשנה, יתחילו להיות משווקים בישראל.

ואם כבר מזכירים את אומגה, החברה הבלגית שנרכשה תמורת 3.8 מיליארד אירו, היא הייתה מוקד האכזבה מהתוצאות הרבעוניות שפרסמה לאחרונה פריגו, בהן היא פספסה את תחזיות האנליסטים, בין היתר בשל תרומה נמוכה מהצפוי של החברה. "כן, התוצאות היו מאכזבות", מודה הנדריקסון. "היה רבעון קשה באומגה, היו הוצאות גדולות על קידום מכירות, ציפינו למכירות חזקות שלא הגיעו. אנחנו עושים שם כמה שינויים, ואנחנו עדיין מאוד מאמינים בעסקי אומגה. יש להם מותגים חזקים בכל המדינות שבהן הם עובדים, צוות מכירות ושיווק טוב, ואנחנו נביא להם את מה שפריגו יודעת לעשות היטב: תשתית ומיקוד בתחום העלויות, כך שהפעילות תהיה הרבה יותר יעילה. אומגה היא עדיין נכס מצוין".

בשוק התאכזבו גם מכך שפריגו הורידה את תחזית הרווח הנקי השנתי למניה מ-9.5-10.1 דולר ל-9.5-9.8 דולר, רק כמה שבועות אחרי שפרסמה את התחזית. הנדריקסון מסביר זאת בכך שהסיטואציה מול מיילן גרמה לכך שפריגו נאלצה לפרסם תחזיות מוקדם ממה שתוכנן, וכשהחברה ראתה את התוצאות בפועל, היא עדכנה את התחזיות.

"העולם מזדקן, הבריאות מתייקרת"

פריגו ידועה כחברה שצומחת גם באמצעות רכישת חברות בגדלים שונים, והמגמה הזו לא צפויה להשתנות בעתיד. "היסטורית, בעיקר תחת הניהול של ג'וזף פאפא (המנכ"ל הנוכחי, ש' ח' ו'), מחצית מהצמיחה שלנו היא אורגנית ומחצית היא תרומה של רכישות", אומר הנדריקסון. "אנחנו ממשיכים לראות שיש בחוץ חברות שיכולות להתאים לפריגו, עם סינרגיות ואפשרויות צמיחה, וממשיכים להסתכל על האפשרויות".

- הכוונה היא לצמוח בעיקר מחוץ לארה"ב?

"אנחנו מסתכלים על הזדמנויות ברחבי העולם. בארה"ב יש לנו בסיס טוב ואנחנו מחפשים עוד פלטפורמות להוסיף לו. גם באירופה הבסיס של אומגה טוב ונוסיף לו עוד. עשינו גם כמה רכישות משמעותיות בתחום תרופות המרשם, שזה מקום טוב להתרחב בו. אנחנו פתוחים לכל".

בינתיים גם מיילן מצאה יעד רכישה אחר במקום פריגו, והודיעה שתרכוש את מדה (Meda) השבדית תמורת 10 מיליארד דולר. מה דעתך על הרכישה?

"אני לא יודע מספיק כדי להביע דעה על כך. לדעתי, אפשר יהיה לשפוט בעוד שנתיים-שלוש אם זו רכישה טובה, בטווח הקצר אי אפשר לדעת לאן זה ילך".

- מהן לדעתך המגמות הבולטות כיום בשוק הפארמה?

"הדינמיקה בשוק חיובית: אוכלוסיית העולם מזדקנת בכל המדינות, ועלויות הבריאות ממשיכות לעלות, אפילו שהיו קיצוצים בחלק מהמדינות. אנחנו נמצאים בעמדה טובה, כי אנחנו מציעים תרופות איכותיות במחיר שניתן לעמוד בו. בשנה שעברה, מוצרים שאנחנו מייצרים חסכו לצרכנים מעל 7 מיליארד דולר בהשוואה למחירי המותגים המקבילים".

פריגו חנכה המפעל בירוחם בטקס חגיגי; ח"כ יחימוביץ': "מעמד משמח בעידן שבו חברות גלובליות מחפשות כוח עבודה זול על גבול העבדות"

פריגו היא אחת המעסיקות הגדולות ביותר בנגב, עם 850 עובדים בנאות חובב וירוחם (מתוך 1,200 עובדי החברה בישראל). אחת הטענות שהועלו במסגרת המאבק בניסיון ההשתלטות של מיילן הייתה שמיילן תעביר פעילות מישראל להודו (כוונה שהוכחשה על-ידי מיילן). הנושא אף עלה לדיון בוועדה בכנסת, וח"כ שלי יחימוביץ' כינתה את ההשתלטות האפשרית על פריגו "פיגוע לדרום ותושביו". אתמול היא השתתפה בטקס גזירת הסרט ואמרה כי "בעידן שבו רוב החברות הגלובליות מחפשות אחר כוח עבודה זול, על גבול העבדות, על פני הגלובוס - החובה שלנו כנבחרי ציבור, להילחם על זכות העובדים להתפרנס בכבוד כאן בישראל. זה מה שעשינו במערכה נגד ההשתלטות העוינת של מיילן, מערכה שהצליחה והיום, במעמד המשמח הזה, אנחנו קוצרים את פרותיה".

הנדריקסון אמר בטקס כי "ישראל מהווה עבור החברה מרכז מצוינות חיוני להמשך הצלחתה בסביבה התחרותית הגלובלית, ומיכאל ביטון, ראש מועצת ירוחם אמר: "הקמת המפעל החדש של פריגו בירוחם היא עוגן לצמיחת העיר".

המפעל החדש שנחנך בירוחם בנוי על 3,000 מ"ר ושטחו הבנוי הכולל הוא 10,000 מ"ר. כבר לפני ארבע שנים הכריזה פריגו על כוונתה להרחיב את הפעילות בירוחם, ועוד לפני שנחנך החלק החדש, היא הרחיבה את היקף המכירות ב-70 מיליון דולר, כשבעתיד התכנון הוא להרחיב אותן ל-100 מיליון דולר. כ-150 עובדים חדשים כבר גויסו מתוך 200 שפריגו מתכננת לגייס. המפעל החדש יתמקד בייצור תכשירים הורמונליים, שמיועדים בעיקר ליצוא. מתכנני המפעל הם משרד זרחי אדריכלים.

המפעל החדש. "ישראל מהווה עבורנו מרכז מצוינות חיוני" / צילום: פטריק מזוז
 המפעל החדש. "ישראל מהווה עבורנו מרכז מצוינות חיוני" / צילום: פטריק מזוז