הפתעה בארה"ב: נבלמה תאוצת טרמאפ? קרוז ניצח בשתי מדינות

המיליארדר מזהיר את הממסד הרפובליקאי: אל תחשבו אפילו על פיצול המפלגה; זה יאפשר לקלינטון לזכות בבחירות ולמנות שופטים לבית המשפט העליון ■ קריאה לרוביו לפרוש מהמירוץ

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

הבחירות המקדימות במירוץ לנשיאות ארה"ב ב-4 מדינות קטנות, שנערכו אתמול (שבת) - "סופר סאטרדיי", הפיחו חיים חדשים בקמפיין של הסנטור טד קרוז, נוצרי אדוק, שנשען בעיקר על קולות של נוצרים אוונגלים, ובלמו, לדעת פרשנים, את מירוצו של דונלד טראמפ, המתמודד המוביל במירוץ הרפובליקאי.

קרוז ניצח במדינות קנזס ומיין; וטראמפ - בלואיזיאנה ובקנטאקי. במירוץ הדמוקרטי ניצח הסנטור ברני סאנדרס במדינות קנזס ונבראסקה; והילארי קלינטון, המתמודדת המובילהף ניצחה בלואיזיאנה. 

הנתון הבולט ביותר בתוצאות "סופר סאטרדיי" הוא הפער הגדול שפתח קרוז מול טראמפ בשתי המדינות שבהן הוא ניצח. בקנזס הוא קיבל 48% מקולות הבוחרים, ואילו טראמפ - 23%. במיין הוא זכה ב-46% מהקולות, וטראמפ - ב-33%. לעומת זאת, במדינות שבהן ניצח טראמפ, הפער בינו לבין קרוז קטן הרבה יותר. בלואיזיאנה זכה טראמפ ב-42% מהקולות, וקרוז - ב-38%; בקנטאקי קיבל טראמפ 35% מהקולות, וקרוז - 32%.

המירוץ בשתי המדינות האחרונות היה כה צמוד, עד שרשתות השידור התקשו לקבוע זוכה על סמך הנתונים הראשוניים, וטראמפ דחה פעם אחר פעם נאום ניצחון ומסיבת עיתונאים. 

התוצאות מאפשרות עתה לקרוז להכריז על עצמו כחלופה היחידה לטראמפ, המתמודד היחידי שעשוי לבלום את המיליארדר במסעו לבית הלבן. לעומת זאת מארקו רוביו - המתמודד המועדף על הממסד הרפובליקאי, והפוליטיקאי שהעלה לתודעה הציבורית את "הידייים הקטנות" של טראמפ - סיים במקום השלישי ב-3 מדינות ובמקום האחרון במדינה אחת (מיין).

התוצאות מאששות את הסקרים במדינת הבית של רוביו, פלורידה, שמנבאים לו תבודסה מול טראמפ, בבחירות המקדימות שייערכו שם ב-15 במארס. ג'ון קייסיק, מושל אוהאיו, נדחק למקום הרביעי (האחרון) ב-3 מדינות והגיע למקום השלישי במדינה אחת.

התוצאות האלה הן סטירת לחי חזק לממסד, שנותר עתה עם מעט מאוד קלפים, למעט יוזמה פוטנציאלית לביטול כל תוצאות הבחירות המקדימות בוועידת המפלגה ביולי, אם אף אחד מהמתמודדים לא יגיע לוועידה עם מספר הקולות המינימלי שדרוש למינוי - 1,237.

גם אם קרוז יצליח להדביק את טראמפ, הממסד לא יהיה מוכן להכיל אותו בגלל התנהלותו הדווקאית בסנט, שהקשתה על הסיעה הרפובליקאית שם. "הבחירה בין קרוז לטראמפ זה כמו לבחור איך אתה רוצה למות, בירייה או בבליעה של כמוסת רעל", אמר הסנטור לינדסי גרהאם, שפרש מהמירץ בשלביו המוקדמים. 

התקווה הגדולה של הממסד היא שהפסדיו של טראמפ בקנזס ובמיין נובעים ממתקפת תשדירי הבחירות נגדו, שממומנים על-ידי פטרונים עשירים של הממסד, ומהנאום החריף שנשא נגדו מיט רומני, שהיה מועמד המפלגה לנשיאות ב-2012, ובו הוא כינה אותו "נוכל".

במסיבת העיתונאים שלו קרא טראמפ לרוביו לפרוש מהמירוץ, כדי שהוא יוכל להתמודד לבדו מול קרוז. הוא טען כי לקרוז אין סיכוי לזכות במדינות גדולות כניו-יורק או קליפורניה, ולכן יוכל לגבור עליו בנקל. "למארקו רוביו היה לילה גרוע מאוד, ואני אישית קורא לו לפרוש", אמר טראמפ. "נראה לי שהגיע הזמן... כמפלגה, אנו צריכים להתאחד ולשים קץ לאיוולת הזו". גם קרוז קרא לרוביו ולקייסיק לפרוש.

טראמפ הזהיר את הממסד הרפובליקאי לא לנקוט שום צעד לסילוקו מהמירוץ או להחלישו באמצעות תכסיסים פוליטיים - למשל מינוי מועמד של הממסד, צעד שמשמעותו תהיה פיצול המפלגה הרפובליקאית. טראמפ טען כי מהלך כזה יבטיח ניצחון אוטומטי להילארי קלינטון, והיא תמנה לבית המשפט העליון "3, 4, 5 שופטים" - מינויים שישנו כליל את דיוקנה החברתי והכלכלי של ארה"ב למשך הדורות הבאים.