רשות ני"ע נגד שימוש במערכת המסחר מטה-טריידר 4

לטענת הרשות, במערכת המסחר MT4 ישנם פיצ'רים המאפשרים להשקיע באלגו-טריידינג, וברצונה להסיר רק אותם ■ בזירות טוענים: המערכת היא מוצר מדף, ולכן אין אפשרות להסיר ממנה רק כמה מהתכונות

מטח- מניות- בורסה / צילום: שאטרסטוק
מטח- מניות- בורסה / צילום: שאטרסטוק

האם רשות ני"ע מחמירה וקיצונית מרשויות אחרות בעולם בכל הנוגע לאסדרה של זירות הסוחר? גורמים בקרב זירות הסוחר טוענים כי לאחר שהרשות דרשה מזירות הסוחר לסחור אך ורק בנגזרים או בני"ע ובמוצרים שנסחרים בבורסות מובילות בעולם ושאושרו על-ידיהן, ויצאה כנגד מסחר באמצעות מערכות אלגו-טריידינג של הזירות, היא העבירה באחרונה הוראה הנוגעת לאיסור במסחר באמצעות מערכות רובוטיות, שמשמעותה בפועל הפסקת המסחר דרך מערכת המסחר הנפוצה בעולם מטה-טריידר 4 (להלן: MT4).

"זו מכה לכל הזירות הפועלות בתחום", אומר גורם בשוק, שמוסיף כי "זו מערכת נפוצה מאוד, והוראת הרשות - שמתנגדת למסחר באמצעות שני פיצ'רים שקיימים במערכת מתוך מאות פיצ'רים שהיא כוללת - היא אובר-קיל מוגזם".

במה מדובר? רשות ני"ע מקדמת מאז אמצע 2015 הליך לרישוי זירות הסוחר בישראל, ובמסגרת זו היא נדרשת לשורת נוהגים ופעילויות בשוק, תוך קביעת מדיניות חדשה, או אף ראשונה, בנושאים רבים. במסגרת זו, כפי שנודע ל"גלובס", הרשות העבירה לאחרונה לזירות עמדה רשמית שלפיה מערכת ה-MT4, ששייכת לחברה רוסית, כוללת כמה פיצ'רים בעייתיים המאפשרים ללקוח לבצע מסחר אלגוריתמי, שכוללים פקודות שאינן סימטריות כלפי הלקוח במקרים של רווח והפסד, ובכך אינם הוגנים כלפי הלקוח, לדידה.

לאור זאת, הרשות העבירה את עמדתה שלפיה אסור לזירות הישראליות להציע את הפיצ'רים הללו ללקוחות. ואולם, בזירות מסבירים כי מדובר במוצר מדף, ושלזירות אין היכולת להסיר כמה פיצ'רים ממנו. ולכן, הם טוענים, בפועל מדובר בהוראה לא סבירה, שתביא להפסקת עבודה מול מערכת מאוד נפוצה.

ככל הידוע, ברשות רואים זאת אחרת, ומבחינתם לזירות נוח עם מוצר המדף, אך אם תתאמצנה הן תוכלנה לשנות זאת. בכל אופן, ברשות ני"ע אין טענות נגד ספק המערכת ולא נגד השימוש במערכת, כי אם רק בכמה מהפיצ'רים שבה. עם זאת, נראה שמבחינת הרשות מדובר בנורמות שאין לוותר עליהן, כך שאם הזירות לא יביאו לביטול הפיצ'רים הבעייתיים, אכן עלולה להיווצר להן בעיה בעבודה עם מערכת ה-MT4, שמשמשת גם זירות סוחר רבות מחוץ לישראל.