פילבר: נתניהו מעדיף שרווחי בזק יושקעו בתשתיות - לא באזרחים

מנכ"ל משרד התקשורת: רה"מ ושר התקשורת מעדיף להפנות את הרווחיות העודפת מהטלפוניה של בזק לטובת השקעות בתשתיות ■ מודאג מהירידה בהשקעות וחושש שמה שקרה בסלולר מבחינת היקף ההשקעות יקרה גם בבזק ■ כבל לפילבר: "אני יודע מתי אתה עושה לי טישטוש"

 

 

שלמה פילבר / צילום: לע"מ
שלמה פילבר / צילום: לע"מ

שלמה פילבר מנכ"ל משרד התקשורת אמר היום (ב') בוועדת הכלכלה של הכנסת בדיון בנושא הרפורמה בשוק הקווי (השוק הסיטונאי), כי ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו מעדיף להפנות את הרווחיות העודפת מהטלפוניה של בזק לטובת השקעות בתשתיות ולא בשביל לחלק מתנות לאזרחים. פילבר אמר בדיון שהוא מודאג מהירידה בהשקעות ושהוא חושש שמה שקרה בסלולר מבחינת היקף ההשקעות יקרה גם בבזק.

בדיון היום אמר חבר הכנסת מיקי לוי כי הדיון סביב הרפורמה הוא אחד הדיונים החשובים ולא פחות מהדיון סביב נושא הגז. הוא אמר שהוא מודאג מהפגיעה בכיסי האזרחים והעביר ביקורת על כך שמנכ"לית בזק סטלה הנדלר לא הגיעה לדיון. לוי מתח ביקורת על כך שראש הממשלה ושר התקשורת נתניהו הוא זה שלא מאפשר לרפורמה להתממש בצורה אפקטיבית.

יו"ר הוועדה איתן כבל אמר שבפעם הבאה שהנדלר תוזמן ולא תגיע, הוא לא ייתן לנציגי בזק להופיע בדיון. כבל אמר שהתחרות בטלפוניה הנייחת צריכה להיות משמעותית ושהרווחיות של בזק לא יכולה להיות כל כך גבוהה. הוא ציין כי המטרה היא להוריד מחירים לצרכנים ושהיום לא משתלם לחברות מתחרות להיכנס לתחרות בטלפוניה בגלל מחירי השימוש שקבע משרד התקשורת.

חבר הכנסת זוהיר בהלול אמר שבזק מתנהלת כמונופול ארכאי וחובתה לספק מידע שיוויוני על ההצעות של החברות האחרות בכל הקשור לבאנדל ההפוך ושהיא מסתירה מידע מלקוחות שפונים אליה.

פילבר אמר שהרפורמה מורכבת ומסובכת אך שהיא הצליחה מעבר למצופה. הוא השתמש בחוסר הרווחיות בסלולר כדי להצדיק את המהלך שיוזם המשרד של ביטול ההפרדה המבנית בבזק בתמורה להתחייבות מצידה להשקעות בתשתיות. "סלקום ופרטנר לא מרוויחות ובגלל זה אין דור רביעי בישראל ואנחנו רוצים להאיץ את הפריסה אבל החברות אומרות שאין להם כסף", אמר.

הוא ציין כי הרווחיות העודפת של בזק נולדה מרשלנות של הרגולטור שאסר על בזק להוריד מחירים ולכן הוא רוצה לכרוך את האצת ההשקעה בתשתיות עם ביטול ההפרדה המבנית וביטול הפיקוח על מחירי בזק ביחד. פילבר אמר שבנוגע לטלפוניה הוא הביא הצעת פשרה שעדיין בדיונים. כבל השיב לו בעניין זה ואמר לו "מניסיוני אני יודע מתי אתה עושה לי טישטוש".

"בזק מנצלת לרעה את הגמישות שניתנה לה"

ניר יוגב, מנהל הרגולציה של סלקום אמר בדיון ש"בכל הקשור לרפורמה באינטרנט אכן היא יצאה לדרך ויש הפחתת מחירים אבל הרפורמה בתחום הטלפוניה לא יצאה לדרך ולכן נמנעת מהציבור הפחתת מחירים". בנוגע לבאנדל ההפוך (מכירת חבילות אינטרנט משולבות ספק ותשתית על ידי בזק) אמר כי "בזק מנצלת לרעה את הגמישות שניתנה לה על ידי משרד התקשורת והיא לא משווקת את השירות באופן שיוויוני, היא לא מספקת ללקוחות מידע מלא לגבי כל החבילות שהם יכולים לקבל וכתוצאה מזה הלקוחות משלמים מחיר גבוה יותר ממה שהיו יכולים לקבל".

הוא ציין כי "מכיוון שבזק מנצלת לרעה את הגמישות שניתנה לה צריך לאסור עליה לשווק את הבאנדל ההפוך ולאפשר לה לשווק את החבילות רק באמצעות בזק בינלאומי. לראיה, לא ייתכן שחברות קיקיוניות כמו 011 ו-099 מצליחות לגייס עשרות אלפי לקוחות בשעה שסלקום ופרטנר לא מגייסות לקוחות למרות שהמחירים שלהן אטרקטיביים יותר, מה שמעיד יותר מכל שהשיווק של בזק הוא מפלה ופוגעני לתחרות", אמר.

מנהל אגף רגולציה של פרטנר יהב דרורי אמר בדיון ששניים מעמודי התווך של הרפורמה, גם הטלפוניה וגם השלב השני שלה, קרי השימוש הפסיבי בתשתיות בזק, לא מסופקים, ושבזק למעשה מסכלת את הרפורמה.

סמנכ"לית הרגולציה של בזק, שרון פליישר בן יהודה, התייחסה להיעדרות של מנכ"לית בזק ואמרה כי נקבעו לה דברים מראש. היא הוסיפה כי הטלפוניה לא הייתה חלק מרפורמת השוק הסיטונאי והכניסו אותה בצורה רשלנית, שלא ניתנת ליישום מבחינה טכנולוגית.

"בזק פנתה למשרד התקשורת והלכה לבג"ץ והמשרד התחייב שתיושם מתכונת אחרת. בזק מוכנה למתכונת של פריסייל - בה החברות קונות את הקווים ובזק נותנת שירות מלא. בזק עמדה בהנחיות הרגולטור ומכרה באופן שוויוני את כל החברות", אמרה.

באשר לבנדל האינטרנט הוסיפה פליישר בן יהודה כי "יש עוד 10 חברות אינטרנט שלא הגיעו לדיון ואין להן תלונות כי הן חתמו על הסכם עם בזק, ורק סלקום ופרטנר לא מוכנות לחתום על ההסכם אז בזק לא יכולה לשווק אותן. בזק היא חברת התקשורת היחידה שמשקיעה מיליארד שקל בתשתית בשנה, סלקום משקיעה אולי 100 מיליון שקל בשנה".

רכז תקשורת באגף התקציבים אסף וסרצוג, אמר כי אפשר להוציא את הרפורמה בטלפוניה לדרך ולחסוך מאות מליוני שקלים לצרכנים ובזק יכולה להשקיע יותר בתשתיות. מנכ"ל משרד התקשורת פילבר הגיב על כך בביקורת על רפורמת הסלולר ואמר: "עולם הסלולר הביא אותנו לשוקת שבורה מבחינת התשתיות ואסור לחזור על זה". וסרצוג אמר כי לבזק יש רווחיות עודפת של מאות מיליוני שקלים אבל היא מחליטה לקחת דיבידנדים במקום להשקיע אותם ושזו בחירה שלה כחברה פרטית.

כבל אמר שבחזרה מהפגרה הוא מתכוון לקיים דיון נוסף בעניין בזק חברה חזקה ואף אחד לא מתכוון לפרק את מונופול בזק אבל לא צריך להזיל עליהם דמעה ויש עובדים גם בפרטנר וסלקום. היום אין תחרות בטלפוניה הנייחת ולא משנה כרגע מי צודק - כל יום שעובר ומתח הרווחים מטורף ואין אותו כמעט באף חברה אחרת זה משהו שאני לא מתכוון להשלים איתו ועם מצב שהחברות האחרות אביונים ובזק מרוויחה בגדול. אם המצב הזה יימשך אז הגופים האלה יכולים להתמוטט ולחזור 30 שנה לאחור שהיה יותר זול לטוס מאשר להתקשר בטלפון. הוא דרש פילבר לבוא עם פתרון לנושא הטלפוניה ולשאר הסוגיות שעלו בדיון לאחר הפגרה.