"ישראל לא בחזית הסלולר - נוצר פיגור גדול עם השקת דור 4"

סמנכ"ל ההנדסה של פלאפון, דורון קורץ, נפרד מהתפקיד אחרי 14 שנה: "מחירי החבילות מאוד נמוכים ולא מאפשרים לבצע השקעות נרחבות"

אחרי 14 שנה בתפקיד סמנכ"ל ההנדסה של פלאפון, דורון קורץ פרש בשבוע שעבר מתפקידו. לטקס הפרידה הגיעו קולגות, מנהלים, יצרנים וכמובן עובדים, ונדמה שכולם באו להכיר תודה לאחת הדמויות הוותיקות והמוערכות, מקצועית ואישית, בשוק התקשורת. הפרישה של קורץ היא הזדמנות טובה לשמוע ממנו כיצד הוא רואה את השוק הסלולרי בישראל ואת מצבנו ביחס לעולם.

- אחרי תערוכת הסלולר בברצלונה מהן המגמות העולמיות לדעתך בתעשייה?

"אני חושב שבברצלונה אפשר היה לראות מספר דברים בולטים: ראשית את חברות ציוד הקצה. היום הרבה מאוד מהסמארטפונים מבוססים על יכולות דומות והיצרנים מנסים להכניס דברים חדשים כדי ליצור בידול, כמו מצלמות 360 מעלות ומשקפי VR. אבל אתה רואה שהטלפונים נעשים יותר ויותר דומים, הכל נעשה איכותי יותר ויש קומודיטציה של עולם ציוד הקצה. הדבר השני הוא כל המוצרים הלבישים שמתפתח מאוד, למרות עדיין אי אפשר להעריך מה יקרה עם זה.

"בצד של הרשת אפשר היה לראות שלושה נושאים מרכזיים בתערוכה - נושא אחד הוא הדור החמישי שמציע פוטנציאל לקצבים מאוד גבוהים וזמני תגובה מהירים יותר. הנושא הנוסף היה ה-IoT (האינטרנט של הדברים), נושאים כמו רכבים מחוברים, בתים חכמים, מונים חשמליים וכו'. בדור החמישי מה שאפשר היה לראות זה שאין עדיין תקן אבל רוב המפעילים כמו ורייזון, דוקומו ועוד רבים אחרים עובדים על ניסויים עם היצרנים בדור החמישי, לבדוק כיוונים שונים של הטכנולוגיה. מעורבות גדולה של מפעילים מקדמת את התקינה.

"במקביל היה מעניין לראות איך מקדמים את הדור הרביעי למהירויות אדירות ב-LTE Advance ואת הדור הבא שלו ה-PRO שהרעיון שלו הוא שחלק מהפיתוחים לדור החמישי ישולבו ברביעי. זה בעצם הרעיון.

"הכיוון השני זה ארכיטקטורת הרשת הווירטואליות - NFV, או SDN. כל היצרנים הראו את הארכיטקטורה לדור החמישי. יש רשת אחת לרדיו אבל מאחוריה הרבה רשתות וירטואליות ייעודיות לשירותים שונים כמו טלפוניה, רשתות חירום, IoT וכו'".

- זה עדיין בשלב החזון?

"כבר לא. AT&T כבר מיישמת וב-2016 25% מהרשת שלה תהיה רשת וירטואלית. החברה הבטיחה שב-2020 75% מהרשת שלה תהיה וירטואלית. כשמפעיל כזה גדול מכניס את זה כיעד וגם כל הרשתות הגדולות, זה גורר את כולם ונראה את היישום הזה יותר ויותר. במקום פלטפורמות ייעודיות, הרשתות יעברו להיות מבוססות על שרתים ומחשבים".

חוקי הכלכלה עובדים

- איך אנחנו בהשוואה לעולם?

"אנחנו לא בחזית הסלולר מכיוון שנוצר פיגור משמעותי עם השקת הדור הרביעי וזה משפיע. זה לא רק דור רביעי, יש היום 100 מדינות שהשיקו LTE Advance שזה כמובן עוד לא קיים בארץ. התדרים בישראל הוקצו בקיץ האחרון בשעה שרשתות בעולם הוקמו בקצב בשנים הקודמות. בישראל לא הייתה אפשרות כזו. במקרה הזה בניגוד לדור שלישי, בדור הרביעי נוצרה השקה מאוחרת והתפקיד של הרגולטור היום הוא לנסות להחזיר אותנו למסלול. אני דווקא שמח לשמוע שמנכ"ל משרד התקשורת מדבר על הצורך לקדם את הטכנולוגיה".

"זה נושא עדין"

- אבל כשמדברים על ההשוואה, אתה מתייחס לסיבות אובייקטיביות אבל אתה פחות מתייחס למה שקורה בשוק בישראל והאם זה משפיע?

"ברור שהשוק בארץ הוא במלחמה ובתחרות קשה ביותר. מחירי החבילות מאוד נמוכים והם לא מאפשרות לבצע השקעות נרחבות וכניסה לטכנולוגיות חדשות ולניסויים.

"בסוף חוקי הכלכלה עובדים. אין יש מאין. ברגע שעלות החבילות היא כל כך נמוכה, כך שהיא לא נותנת מענה לעלויות בטווח הארוך, זה תמיד משפיע.

"יש Scale of Operation שזו תופעה שבמסגרתה מפעילים בעולם מתאחדים או שקבוצות גדולות משתלטות על עוד ועוד מפעילים והסיבה היא שבסוף יש יעילות שעולה ככל שיש יותר מנויים על רשת נתונה, וכמובן בהנחה ברורה שאתה מדבר על רשת במחירים רציונליים.

"התופעה מתרחשת בכל העולם ומפעילים עצמאיים נרכשים על ידי הקבוצות שלהם. למצב הזה יש יתרון גדול בגלל שהם יכולים לייעל את כל מבנה העלויות שלהם".

- בישראל רצינו להתמודד עם זה באמצעות איחוד רשתות, לטעמך זה פתרון יעיל?

"איחוד רשתות זה סוג של פתרון שמאפשר להקטין את עלויות הרשת על ידי חלוקת ההוצאה על מספר מפעילים. כל הרעיון הוא שאתה עושה בעצם רשת אחת שמשמשת יותר ממפעיל ויש חלוקת עלויות בין המפעילים. זה אחד הפתרונות האפשריים אבל הוא מורכב מהיבטים אחרים כי כאשר יש שני גורמים שחולקים רשת אחת, יכולים להיות להם שיקולים שונים או כיוונים שונים".

- אבל ברמת ההשקעות זה מתחלק?

"זה בדרך כלל לא מספיק כי עדיין, יחד עם איחוד הרשתות מפעילים בקושי שורדים אז אתה מבין שזה לא מספיק - בסוף המחיר של השירותים צריך להיות כלכלי".

- אם היית עכשיו בראשות משרד התקשורת מה אתה חושב שהמשרד היה צריך לעשות?

"זה נושא עדין".

- למה?

"יש שני חלקים. לגבי החלק הטכנולוגי - המשרד צריך להסתכל צעד קדימה ולהיות מוכן לכל טכנולוגיה שתבוא מבחינת הקצאות תדרים. במישור העסקי המטרה היא להבטיח תחרות הוגנת. זה אומר שכללי המשחק צריכים להיות ברורים ושווים ולא אוסיף מעבר לזה. אני מעדיף להיות זהיר".

- אחרי כל כך הרבה שנים בתעשייה, מה אתה לוקח?

"14 שנים אני בתפקיד ואתה רואה איך הסלולר נראה לפני 14 שנים שאז לא היו בכלל סמארטפונים וקצבי הדאטה היו נמוכים והיום אתה מגיע לתערוכה בברצלונה ורואה שיש 100 אלף מבקרים ושטחים עצומים. אתה רואה מי היו החברות שהגיעו אז ועד כמה גדל היקף החברות היום. זה מדהים ונותן פרספקטיבה אמיתית למהפכה שעברנו. הענף הזה ימשיך להיות מרתק".