תחקיר: מטפל בקשישים מטעם ביטוח לאומי - רוצח מורשע

מתחקיר "הכול כלול" עולה כי הביטוח הלאומי וחברות הסיעוד - אלה שאמורים לדאוג לנו ולהורינו הקשישים בעת זקנה - הם אלה שפועלים בצורה רשלנית שעלולה לסכן את חייהם של הקשישים ולהפקיר אותם בידיים לא ראויות ■ לא תאמינו מה צריך כדי להיות מטפל בקשישים

התעללות בקשישים מצלמה נסתרת / צילום: מהוידאו
התעללות בקשישים מצלמה נסתרת / צילום: מהוידאו

הביטוח הלאומי וחברות הסיעוד, אלה שאמורים לדאוג לנו ולהורינו הקשישים בעת זקנה - הם אלה שפועלים בצורה רשלנית שעלולה לסכן את חייהם של הקשישים ולהפקיר אותם בידיים לא ראויות - כך עולה מתחקיר "הכול כלול" בערוץ 10.

למערכת התוכנית הגיעו שלל עדויות מקשישים ומשפחותיהם, שהמטפלים שהם קיבלו מביטוח לאומי, דרך חברות הסיעוד כמו דנאל, ו-ORS למשל, הכו אותם, התעללו בהם והם מפחדים לפתוח להם את הדלת, ומנגד מפחדים גם להתלונן רשמית מחשש שהביטוח הלאומי יסמן אותם כבעייתיים וישללו זכאותם למטפל.

כפי שעולה מהתחקיר ומהמצלמה הנסתרת שבו, כדי להתקבל לעבוד בתור מטפלת מטעם ביטוח לאומי באחת מחברות הסיעוד לא צריך תעודת יושר מהמשטרה - מסמך שמעיד שאין לך עבר פלילי. לא נדרשת שום הוכחה שאין לך התמכרות לסמים ואלכוהול, לא צריך גם כל הכשרה בנושא, לא רקע מקצועי ולא ניסיון. מה שצריך הוא רק ת.ז, לחתום על כמה טפסים - ואפשר להתחיל לעבוד. עוד באותו היום - וכמובן שיש להתחים את הקשיש על שעות העבודה. 

אחד המצולמים בתחקיר העיד כי אביו הקשיש קיבל מביטוח לאומי מטפל - שלאחר מכן התברר שהוא אסיר לשעבר שישב בכלא זמן רב על רצח אשתו ובתו בת ה-4. כשפנה לשאול את הביטוח הלאומי איך זה קרה, הוא קיבל תשובה ש"אין אפשרות לאף חברת סיעוד לבדוק אם למטפל שהיא שולחת יש עבר פלילי. הן מסתפקות בהצהרה של המועמד בלבד".

ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: "הנושא נמצא בבדיקה".

תגובת ביטוח לאומי: "חברות הסיעוד אחראיות לכך שהמטפלות המועסקות על ידן יתייחסו בכבוד, במסירות, בהגינות וביושר לקשישים הסיעודיים. בנוסף הן מחויבות להעסיק עובדות בגירות, בריאות בנפשן ובגופן וללא כל עבר פלילי. חשוב לציין כי קשישים ובני משפחותיהם שאינם מרוצים מהמטפל הסיעודי שלהם, יקבלו מטפל אחר. מעבר לכך, במידה והם אינם מרוצים מהשירות, באפשרותם לבחור ולעבור לקבל שירותים מחברה אחרת. הביטוח הלאומי דאג לכך שבכל אזור בארץ יפעלו חברות רבות ושתתקיים תחרות גבוהה בתחום".

כמו שאתם רואים, בתגובת הביטוח הלאומי אין שום התייחסות לטענות החמורות שעולות בתחקיר. 

מאיגוד נותני שירותי הסיעוד נמסר, כי "תהליך הקבלה לעבודה בחברות הסיעוד כולל בדיקה וראיון על ידי אנשי מקצוע מנוסים, בכדי לאבחן האם לעובד/ת יש יכולת, רצון ומוטיבציה. חברות הסיעוד מעסיקות כ-100,000 עובדים מסורים המטפלים בכ-170,000 קשישים ורואים בעבודתם שליחות. החוק אוסר על מעסיק לדרוש אישור רישום פלילי ואישור מצב רפואי. המועמדים חתומים על טפסי קבלה המספקים מידע רב הרלוונטי לעבודה, ובנוסף חותם כל עובד על הצהרת בריאות ועל הצהרה שאין לו עבר פלילי. על פי החוק, אסור לבקש מעובד אישור על מצבו הרפואי ואישור רישום פלילי. אם החוק ישונה - ננהג בהתאם.

"חברות הסיעוד משוועות לידיים ישראליות ועושות את המירב מדי יום במטרה לגייס את המתאימים ביותר ולהשאיר את הטיפול בקשישים בידיים ישראליות, מתוך הבנה לכובד האחריות. זכאות חוק הסיעוד רחבה; מטיפול באחזקת הבית, שמצריכה הדרכה כללית בלבד וניסיון חיים ועד טיפול סיעודי. כל מטפל מתחיל בטיפול אחזקת הבית ומלווה על ידי עובדת סוציאלית, ותוך כדי עבודתו משתלב בהכשרה מקצועית על פי תכנית שמכתיב הביטוח הלאומי. אנו קוראים לכמה שיותר ישראלים לבוא לעבוד בענף הסיעוד שמספק אתגר והכרת תודה מצד המטופלים ובני משפחותיהם, ופונים גם למדינה בבקשה לפעול יחד איתנו לעידוד והגברת שילוב ישראלים בטיפול בהורים של כולנו", נמסר.