הפסד של 57 מיליון שקל לנייר חדרה ברבעון הרביעי

זאת בשל הפרשות לתביעות, ירידה בערך פעילות ייצור ושינוי בתעריפי החשמל ■ בשנת 2015 כולה רשמה נייר חדרה רווח של 197 מיליון שקל

ישי דוידי מנכל קרן פימי/ צילום: איל יצהר
ישי דוידי מנכל קרן פימי/ צילום: איל יצהר

הפרשה של 39 מיליון שקל בגין ירידה בערך פעילות ייצור ניירות הכתיבה וההדפסה, והפרשה של 13 מיליון שקל בשל שינוי רטרואקטיבי בתעריפי החשמל ליצרנים הפרטיים, הובילו את חברת נייר חדרה להציג הפסד של 57 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2015. בשנה כולה רשמה החברה רווח נקי של 197 מיליון שקל בזכות מכירת החזקותיה ביצרנית החיתולים חוגלה קימבלי, בתחילת 2015.

את הרבעון הרביעי סיימה נייר חדרה , שבשליטת קרן פימי, עם הכנסות של 438 מיליון שקל, עלייה של 1.1% לעומת הרבעון המקביל ב-2014. עם זאת, צעדי התייעלות שהובילו להפחתה בהוצאות המשתנות והקבועות, יצרו לחברה רווח תפעולי שוטף של 13 מיליון שקל ברבעון, לעומת הפסד תפעולי שוטף של 28 מיליון שקל ברבעון המקביל.

את עיקר השיפור רשמה החברה ברבעון הרביעי בתחום הניירות לאריזה, בו נרשם רווח תפעולי שוטף של 18 מיליון שקל (לעומת 3 מיליון שקל ברבעון המקביל), וזאת למרות עלייה של 1.1% בלבד בהכנסות ל-132 מיליון שקל. לדברי החברה, נבע השיפור החד ממכירת מוצרים רווחיים יותר, מירידה במחירי חומרי הגלם ובזכות הפחתה בתשלומי השכר למנהלים.

מגזר אריזה וקרטון הציג רווח תפעולי שוטף של 4.4 מיליון שקל ברבעון הרביעי, לעומת הפסד של 2.2 מיליון שקל ברבעון המקביל, ואילו במגזר ניירות כתיבה והדפסה הצטמצם ההפסד התפעולי השוטף ל-10.4 מיליון שקל ברבעון הרביעי, לעומת 26.6 מיליון שקל ברבעון המקביל.

מצמצמת מלאים

נייר חדרה עברה באוגוסט 2015 לידיה של קרן פימי בראשות היו"ר ישי דוידי. במסגרת העסקה, רכשה פימי מבעלת השליטה הקודמת, כלל תעשיות של לן בלווטניק, 59.1% ממניות נייר חדרה תמורת 355 מיליון שקל ולפי שווי של 600 מיליון שקל. העסקה הפיחה תקווה בקרב המשקיעים בבורסה, והזניקה את מניית נייר חדרה בשנה האחרונה ב-55% לשווי של 750 מיליון שקל. עם זאת, ב-3 השנים האחרונות רשמה המניה תשואה שלילית של 40%.

בדוח השנתי מציינת נייר חדרה, כי היא מנהלת כיום מדיניות של צמצום מלאים, הן בחומרי הגלם והן בתוצרת הגמורה, במטרה לבצע אופטימיזציה של רמות מלאי הנכונות עבורה.

עוד עולה מהדוחות כי כנגד החברה עומדות כיום מספר תביעות ודרישות כספיות בסכום כולל של 18 מיליון שקל. כ-2 מיליון שקל הופרשו כבר בדוחות 2014 ואילו היתרה הופחתה בדוחות 2015. כחלק מכך, קיבלה החברה דרישת תשלום של 13 מיליון שקל מחברת החשמל, עקב החלטה של רשות החשמל לקבוע לראשונה תעריף חשמל מערכתי, שיחול רטרואקטיבית מיוני 2013 גם על בעלי רישיונות הספקה ובעלי רישיונות ייצור עצמי. באותה התקופה ולמשך כשנתיים, ייצרה נייר חדרה חשמל עבור עצמה, עד מכירת תחנת הכוח הפרטית לאיי.סי פאואר אשתקד.

נייר חדרה מציינת כי היא הגישה עתירה לבג"ץ כנגד שינוי התעריפים הרטרואקטיבי ודיון בנושא נקבע לספטמבר השנה. אולם לפי שעה היא כבר הפרישה את מלוא הסכום בדוחותיה.