משרדי האוצר והמשפטים מסתייגים משימוע הטלפוניה של בזק

האוצר דורש לחזור למחירים המקוריים ולאשרם בדרך של עדכון תקנות תעריפים ולא בדרך של תיקון רישיון ■ משרד המשפטים סבור כי דרך המלך היא אישור התעריפים במתכונת הקבועה בחוק

שלמה פילבר / צילום: לע"מ
שלמה פילבר / צילום: לע"מ

הסתייגות משרד האוצר ומשרד המשפטים משימוע הטלפוניה, יוצרת קושי גדול עבור משרד התקשורת להתקדם ולפרסם את החלטתו בעניין (כפי שיפורט בהמשך). כרגע נוצר סטטוס קוו ומשרד התקשורת לא מפרסם את החלטתו לגבי השימוע, למרות שבפועל ההחלטה כבר התקבלה והיא לדחות את טענות סלקום ופרטנר תוך תיקונים קלים במחירים.

המשמעות היא כרגע קיפאון, היות ומשרד התקשורת מתעקש להעביר את הטלפוניה במתכונת שהוא קבע או שהוא ישאיר את המצב על כנו, דהיינו לא יכניס את הטלפוניה של בזק לרפורמה בשוק הקווי.

השימוע בנושא השימוש בטלפוניה של בזק לטובת מתחרותיה פורסם למרות התנגדות פנימית בתוך משרד התקשורת וגם במשרד האוצר. ההתנגדות נסובה סביב המחירים שקבע מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר לשימוש בטלפוניה של בזק , שעומדת על 40% ממחיר הקו בבזק.

מחירים אלו גבוהים בהרבה ממה שקבע משרד התקשורת במקור. המשרד הסביר שהיות והוא משנה את מודל ההקצאה של הטלפוניה, הרי שגם מודל התמחור משתנה וכל זאת על מנת להוציא את עגלת הטלפוניה מהבוץ ולהכלילה בתוך הרפורמה בשוק הקווי.

אלא שכאן משרד התקשורת פעל בדרך עקלקלה. במקום ללכת בדרך המלך ולשנות את תעריפי בזק בדרך של שינוי תקנות התעריפים, מה שהיה מחייב את המשרד לקבל את אישור משרד האוצר, החליטו במשרד התקשורת ללכת במודל של תיקון רישיון, מה שאינו מחייב את הסכמת האוצר. 

כאן החלה הסתבכות כפולה. ראשית משרד האוצר התקומם ולא מוכן לאפשר למשרד התקשורת את המעקף, כי הוא חושב שהמחירים צריכים להיות הרבה יותר נמוכים בטלפוניה, וכפי שהמליץ אגף כלכלה במשרד התקשורת, ושנית - נוצרה הסתבכות מול משרד המשפטים שההמלצה שלו היא שיש ללכת בדרך המלך, כלומר אם רוצים לשנות את התעריפים של בזק יש לעשות זאת בדרך של עדכון תקנות תעריפים ולא בדרך של תיקון רישיון. במשרד המשפטים לא היו מוכנים להגיב רשמית על העניין אבל מה שברור הוא שהם לא אהבו את בחירת מסלול עוקף תקנות.

כאמור, התוצאה היא שהמשרד אינו מפרסם את ההחלטה כי הוא מבין שהסתייגות של שני המשרדים משמעותה עימות חזיתי שלא יוביל לפתרון ואף עשוי לעורר התנגדות יתירה. גורמים מקורבים לנושא מציינים שבנקודה זו איים משרד התקשורת שאם יתקעו לו את מהלך הטלפוניה בדרך שהוא רוצה, הוא פשוט לא יקדם את הנושא והשימוש בטלפוניה של בזק יוקפא. אותם גורמים מציינים גם שאחד ממהלכי התגובה שהעלה המשרד היא לערוך תמחור מלא מחדש של הטלפוניה של בזק, מה שהיה גורם לדחייה של חודשים בהקצאתה למתחרים.

משרד התקשורת אמר בתגובה שהדברים לא נכונים אבל לא היה מוכן לפרט היכן עומד נושא השימוע ומדוע לא מתפרסמת החלטה, וזאת למרות שגורמים במשרד כבר ציינו שההחלטה התקבלה וטענות פרטנר וסלקום נדחו והמחירים נשארים על כנם בתיקונים קלים.