סטארט-אפ ישראלי ישתלב בהקמת קרן גידור חדשה

חברת I Know First שמספקת תחזיות לגבי אפיקי השקעה תשתף פעולה עם גוף פיננסי גדול בהקמת קרן ישראלית שתנהל 150-200 מיליון דולר ■ המנכ"ל ירון גולגר: "אנחנו לא באים ואומרים 'יש פה מכונה שתעשה אותך עשיר אם רק תקנה אותה'. לא מדובר פה בקסם אלא במודל סטטיסטי"

הצוות של I Know First / צילום: תמר מצפי
הצוות של I Know First / צילום: תמר מצפי

שר האוצר משה כחלון הכריז באחרונה שבעוד עשר שנים לא יהיו בנקים והוסיף "אני עוד מהמקלים בתחזיות. יש כאלה שחושבים שזה יקרה תוך פחות זמן". מוקדם מאוד להעריך האם ההכרזה של כחלון תהפוך למציאות וניתן בהחלט לשער שהבנקאים, מסביב לגלובוס, יפעילו מאמצים כבירים על מנת לשמור על כוחם.

אבל יש נתון אחד שאי אפשר להתעלם ממנו - התחזית של כחלון ואחרים מבוססת על מהפכת ה-FinTech (טכנולוגיות פיננסיות) שצוברת תאוצה. אלפי חברות בעולם, בהן מאות בודדות בישראל, מנסות לפתח פתרונות טכנולוגיים שישנו את האופן שבו אנחנו משתמשים בכסף. לפי נתונים של חברת המחקר Accenture הושקעו בתחום הפינטק 12.2 מיליארד דולר בשנת 2014 וניתן להעריך בזהירות שהתעשייה תמשיך לצמוח בקצב מהיר.

רוב חברות הפינטק מציעות ממשקים טובים יותר לטיפול בכסף (ניהול חשבונות בנק, הלוואות, תשלומים וכו'), אבל אפשר למצוא גם לא מעט סטארט-אפים שמציעים פיתרון לצורך הרבה יותר עתיק - איך בכלל לעשות כסף.

אחת החברות הללו היא I Know First הישראלית שמנוהלת על ידי ירון גולגר. המוצר העיקרי של החברה הוא אלגוריתם שמספק תחזית לגבי שלושת אלפים אפיקי השקעה שונים לרבות מניות, סחורות, שערי ריבית, מט"ח, תעודות סל ומדדים עולמיים.

"האלגוריתם מדרג את כל אפיקי ההשקעה ומזהה הזדמנויות השקעה בשוק ההון על בסיס יומי בהתאם לסטיית מחיר שהוא מזהה", אומר גולגר ל"גלובס".

- באיזה מידע אתם עושים שימוש?

"האלגוריתם הוא בעל יכולת למידה עצמית. הוא מתבסס על ערכים כמותיים בלבד, לא על בסיס של קריאת חדשות או ניתוח כזה או אחר. אין פה מגע אנושי. האלגוריתם מבוסס על בינה מלאכותית, תחום שבו חברות ענק כמו אפל, גוגל ופייסבוק משקיעות באופן מאסיבי לאחרונה. האלגוריתם פותח על ידי צוות המפתחים שלנו בראשות דוקטור ליפא רויטמן, שהוא מייסד החברה והמדען הראשי. רויטמן הוא מדען ממכון ויצמן עם יותר מעשרים שנות ניסיון בתחום הספציפי של בינה מלאכותית, Machine Learning ואלגוריתמיקה. התחזית ניתנת לשישה טווחי זמן כאשר מה שמעניין הוא שלכל תחזית - האלגוריתם מצמיד גם את ההסתברות שהוא מזהה לכך שהתחזית תתממש. כל לקוח יכול לקבל תחזית בהתאם להעדפות ההשקעה שלו. מי שמשקיע למשל במניות טכנולוגיה יכול לקבל את ההזדמנויות הכי טובות בסגמנט הזה, לקוח שמשקיע בסחורות יקבל את ההזדמנויות הטובות ביותר בשוק הסחורות וכך הלאה".

"12 מדינות חדשות"

- העסק עובד?

"התרחבנו השנה ל-12 מדינות חדשות לרבות ארה"ב ואירופה בדגש על איטליה וצרפת, וגם רוסיה. אנחנו עובדים עם ברזיל ואמריקה הלטינית. המודל העסקי מבוסס על גישה לאלגוריתם בהיקפים משתנים, בהתאם לגודל הלקוח".

- הלקוחות שלכם הם בנקים? אנשים פרטיים?

"יש לנו לקוחות מוסדיים שמקבלים גישה יותר נרחבת למידע, כולל התאמה אישית של האלגוריתם בהתאם לפורטפוליו המנוהל שלהם וגם לקוחות פרטיים שמחפשים כלים יותר מתקדמים לאיתור הזדמנויות בשוק. הם מחפשים כלים שהם לאו דווקא ניתוח טכני או כאלה שמתבססים על חדשות או על אלמנטים אנושיים. בחודשים הקרובים נשיק קרן גידור עם גוף פיננסי בישראל ובאזור יוני אנחנו אמורים להשיק קרן גידור בארצות הברית וכן עם בית השקעות בברזיל. נקודה נוספת היא שהאלגוריתם ניתן ליישום גם בסביבות אחרות מלבד שוק ההון, בהינתן מידע. המערכת צריכה לקבל הרבה מאוד נקודות מידע היסטוריות כדי לבצע תהליך של למידה וחיזוי. בעולם של היום, יש הרבה מידע שנצבר בחברות שונות, האתגר העיקרי הוא לדעת לזהות באמצעות המידע מגמות עתידיות, לזהות את האינפורמציה המשמעותית ולסנן החוצה את המידע הלא רלוונטי, את כל הפעולות האלו האלגוריתם שלנו יודע לעשות".

- מה עוד אתם יודעים לחזות?

"יש כרגע גוף פיננסי שמתעניין בהפקת תחזיות אשראי ללקוחות, בהתאם להיסטוריה ולמאפיינים שלהם. גם חברות ביטוח מעוניינות לזהות סיכונים אצל הלקוח, בשלב הפקת הפוליסה ויש להן כמובן מידע היסטורי שאפשר לנתח. האלגוריתם צריך ללמוד. הוא חייב מידע היסטורי 'נקי' על מנת לספק תחזית בעלת רמת מובהקות.

"האלגוריתם יכול לשמש גם ככלי לרפואה מותאמת אישית ולחזות בעיות בריאותיות באמצעות ניטור המידע הנצבר (למשל בשעון חכם), או לחזות תנועה עתידית בכבישים ואת הביקושים היומיים לאנרגיה וחשמל.

"ד"ר רויטמן הגיע מתחום הכימיה. הוא עבד בחברת דאו כימיקלס בארה"ב ושם הוא היה צריך לפתח מודל לחיזוי תהליכים כימיים מרובי משתנים שלא ניתנים לחיזוי בדרכים פשוטות. משם בעצם התחלנו לחפש סביבות מרובות מידע והגענו לשוק ההון שזאת סביבה שבה בכל שנייה יש מידע".

"לזהות את המגמה"

המשרדים של I Know First ממוקמים בנמל תל אביב והחברה מעסיקה 11 עובדים. "יש לנו עובדים גם באירופה ובארה"ב", אומר גולגר, "שעוזרים לנו לפתח את הערוצים האלה. יש התעניינות באלגוריתם גם במדינות המזרח: סין ויפן. מה שיפה הוא שאם יש לקוח שמעוניין לקבל תחזית על הבורסה היפנית או על הבורסה המקומית בסין אז הוא יכול בהחלט להשתמש באלגוריתם בצורה מותאמת אישית".

- יצאתם לדרך בשנת 2009. מה השתנה מאז?

"גדלנו בצורה משמעותית. מאז הגיוס הראשוני אנחנו רווחים לאורך כל הדרך. לא היינו זקוקים בכלל לגיוסים. ההשקעה הראשונית הסתכמה בכ-1.2 מיליון דולר ומאז לא גייסנו".

- עד כמה התחזיות שלכם מדויקות?

"אנחנו נותנים תחזיות לפרקי זמן שונים. ככל שהתחזית היא לפרק זמן ארוך יותר, כך המובהקות גדולה יותר וכך גם הדיוק. האלגוריתם יודע לזהות את המגמה ולסנן את רעשי הרקע. התחזית הכי ארוכה היא לשנה, אבל יש לנו גם תחזית לשלושה חודשים ואפילו לשלושה ימים. הדיוק משתנה בין אפיקי השקעה שונים. יש אפיקי השקעה שקלים יותר לחיזוי ויש כאלה שפחות. את האינדיקטור הזה הלקוח יודע מראש. אנחנו אומרים לו שיש לנו יכולת חיזוי גבוהה יותר לגבי מניית אפל למשל ביחס למניית פייסבוק.

"בדרך כלל למדדים יש רמות מובהקות יותר גבוהות בגלל שיש פיזור של הסיכון. האלגוריתם עושה סינון ראשוני של כל שלושת אלפים אפיקי ההשקעה ומציף את הנכסים שניתן לחזות".

- עד כמה התחזית שלכם מדויקת?

"בדקנו את זה במשך שנתיים במסגרת ההכנות להקמת קרן הגידור. בנינו תיק תיק שמבוסס על 60% אחוז מניות, 30% שערי ריבית ו-10% מט"ח. התיק הזה הניב בשנתיים בסביבות 92% כאשר מדד ה-S&P עשה משהו כמו 6%. אחוז הדיוק שלנו משתנה. במט"ח זה עומד סביב 70%".

- יכול להיות שיש כאן נבואה שמגשימה את עצמה? אתם ממליצים להרבה לקוחות לקנות נכס מסוים ואז הוא מטפס?

"ההתמקדות של האלגוריתם היא בנכסים ששווים יותר משני מיליארד דולר. אנחנו מסננים את הנכסים הקטנים. באופן תיאורטי אתה צודק. אם יהיו מיליוני משתמשים באלגוריתם זה נכון, אבל המחזור היומי במניות שאנחנו מנתחים מאוד מאוד גבוהים כך שקשה להזיז את המניות האלה".

- אם פיצחתם את השיטה למה אתם מעסיקים 11 עובדים ולא 11 אלף עובדים?

"שאלה מצוינת. במקרה שהטכנולוגיה איכותית אין צורך בהכרח באלפי עובדים, אנחנו לא באים ואומרים 'יש פה מכונה שתעשה אותך עשיר אם רק תקנה אותה'. לא מדובר פה בקסם אלא במודל תומך החלטה שהוא מאוד מתקדם. אנחנו לא מנהלים כספים של לקוחות אלא רק משמשים יועצים. אנחנו מעמידים לרשות המשתמש רק את הטכנולוגיה".

בתקופה הקרובה תושק כאמור קרן גידור שתעשה שימוש בטכנולוגיה של I Know First. גולגר מעריך שהקרן תנהל סכום של 150 עד 200 מיליון דולר. "בשלב הראשון זה יהיה פחות אבל המטרה, היא, על בסיס הביצועים בשנה הראשונה, להגיע לסכומים שציינתי. שיתפנו פעולה עם גוף גדול שאני לא רוצה לחשוף. עבדנו איתם במשך כמעט שנתיים כדי לבנות את האסטרטגיה המיטבית לא רק מבחינת התשואה אלא גם מבחינת סטיית התקן (הקטנת הסיכון - ע.ר)".

"מזהים הזדמנויות גם בשוק יורד"

- זה מעניין אתכם אם השוק עולה או יורד?

"לא בהכרח. האלגוריתם מזהה הזדמנויות השקעה גם בשוק עולה וגם בשוק יורד. בנוסף האלגוריתם נותן אינדיקציה אם השוק יעלה או יירד. מעבר לזה, בגלל שאנחנו מסתכלים על כלל תנועות הכסף בשוק, ברגע שהכסף יוצא ממניות האלגוריתם מניח שהוא נכנס לאלמנטים אחרים בשוק. האלגוריתם יודע לזהות את התבניות - בהינתן מצב של מניות יורדות, מה הולך לעלות. איזה מניות מתנהלות בקורלציה לנכס מסוים. למשל אם שער הנפט יורד, אז חברות התעופה יעלו וחברות הנפט יירדו".

- את זה אפילו אני יכול לחזות בלי אלגוריתם.

(צוחק) "העניין הוא שהאלגוריתם לא קרא אף פעם בעיתון על היחסים האלה. הוא בכלל לא יודע שהסימון XOM מייצג את אקסון מובייל. הוא לומד את מערכות היחסים בין נכסים שונים. אנחנו מקפידים לא לתת לו שום אינפורמציה אנושית. לגבי מדד ה-500 S&P הוא חוזה גם את המדד עצמו וגם את כל המרכיבים, אז יש לנו פה שתי תחזיות בלתי תלויות שנותנות מובהקות סטטיסטית גבוהה יותר. בסופו של דבר מדובר בכלי של תמיכה שנותן יתרון יחסי למשקיעים יותר מתוחכמים".

- יש אלפי עסקים כאלה בעולם.

"אף אחד לא יודע מה יש לאחרים. זה סוד מקצועי. מה שיפה אצלנו הוא שאנחנו נותנים גם למשקיעים פרטיים גישה למידע. בדרך כלל בתחום הזה מדובר בבנקים שמנהלים מודלים כאלה. אנחנו לא מונעים את הגישה הזאת מהציבור הרחב. כל אחד יכול להצטרף".

- כמה זה עולה?

"מנוי חודשי בלי שום התחייבות עולה כ-200 דולר לחודש. זה משתנה בהתאם להיקפי הגישה לדוחות שמפיק האלגוריתם".