המועצה הארצית דחתה הערר - ומתחם האלף בראשל"צ ייצא לדרך

מדובר באחד ממתחמי התעסוקה והמגורים הגדולים באזור המרכז שתוכנן שנים ארוכות במערב העיר

דיור בר השגה בראשון לציון /צילום: אבי קקון
דיור בר השגה בראשון לציון /צילום: אבי קקון

אחרי עיכובים ועררים שהוגשו כנגד התוכנית, מתחם האלף בראשון-לציון קיבל אור ירוק מהמועצה הארצית לתכנון ובנייה. מדובר באחד ממתחמי התעסוקה והמגורים הגדולים באזור המרכז שתוכנן שנים ארוכות במערב העיר.

ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה דחתה את הערר שהגישה עיריית בת-ים כנגד קידום התוכנית. "לנוכח היעדר כל מחלוקת בדבר נחיצותה של התוכנית וקביעתנו כי טענתן של העוררות אינן מצויות במישור התכנוני אלא בסוגיות מוניציפליות... אנו מקבלים את החלטת הוועדה המחוזית לאשר את התוכנית", נכתב בהחלטה.

מתחם האלף משתרע על שטח של אלף דונם במערב ראשון-לציון, ממערב לנתיבי איילון ודרומית לשדרות רחבעם זאבי (המשך שדרות משה דיין). נכון להיום מדובר בדיונות של חול ללא בנייה או פיתוח.

על-פי התוכנית עתיד לקום במתחם האמור מרכז עסקים ענק עם זכויות בנייה לכ-1.7 מיליון מ"ר בייעוד לתעסוקה, לצד 5,500 יחידות דיור. כמחצית מהשטח נמצא בבעלות העירייה, ובכוונתה לצאת בשיווק חלק מהקרקע כבר בשבועות הקרובים.

מעיריית ראשון-לציון נמסר היום (ג'): "המתחם מהווה את עתודת הקרקע המשמעותית ביותר לפיתוח העיר, הנהנה מיתרון מיקום מובהק בהיותו סמוך לתחנת רכבת משה דיין על קו תל-אביב-אשדוד, לקווי רכבת קלה עתידיים, ונגישות לכבישים ארציים (20 ו-431)".

 

עוד נמסר מהעירייה כי היא בוחנת שימוש בקרונות בשיטת מעלית אופקית לשינוע נוסעים במתחם העסקים החדש במערב, כאשר עלות הקמת קילומטר אחד במסגרת המערכת האמורה מוערכת בכ-20 מיליון דולר.

ראש עיריית ראשון-לציון, דב צור, אמר היום כי "המתחם הזה יהווה את מרכז העסקים העתידי של ישראל. לראשונה מוקם במרכז המדינה מתחם עסקים שאין עליו אילוצי תכנון מהעבר, ולכן הגמישות התכנונית היא מרבית".

עו"ד שמואל שוב, שותף מנהל במשרד שוב ושות', המייצג חלק גדול מבעלי הקרקע הפרטיים במתחם, בירך היום על אישור התוכנית. לדבריו, המתחם כולו מחולק ל-3 חלקות: חלקה אחת שהיא בבעלות בלעדית של העירייה, ולכן היא יכולה כבר לצאת לדרך במכרזים ולקדם את הבנייה של שטחי התעסוקה; ועוד שתי חלקות שכל אחת מהן בבעלות של מאות בעלים פרטיים.

"בשתי החלקות הנותרות, עליהן מתוכננת הקמת אלפי דירות ושטחי מסחר נוספים, הוועדה המקומית צריכה להכין תוכניות מפורטות למתחמי האיחוד וחלוקה, במסגרתם יחולקו הזכויות שאושרו בין מאות בעלי הקרקע השונים, כל אחד לפי החלק היחסי שבבעלותו", כך עו"ד שוב.