המדד ניצח בפברואר את מדדי ההשוואה

לאחר פתיחת שנה קשה בינואר התאושש מדד פרומתאוס בחודש שעבר, ורשם ירידה קלה של 0.6%, לעומת ירידות של 1.2% בנאסד"ק ושל 2.3% במדד ת"א 100

לאחר תקופה ממושכת של ירידות חדות במדדים המובילים בעולם, סימן חודש פברואר מגמת אי-יציבות. זאת, בהתאם למצב השווקים בעולם, המושפעים מהאי-יציבות במחירי הנפט, מנתוני אינפלציה חלשים באירופה ומנגד מנתוני מקרו חזקים בארה"ב, שהקפיצו את הדולר בשלהי החודש.

מדד גלובס-פרומתאוס, שפתח את 2016 עם ירידות חדות של כ-8%, מתייצב קלות במהלך פברואר, ומסיים אותו עם ירידה קלה של 0.6%. בכל הקשור למדדי ההשוואה, מדד נאסד"ק רשם בפברואר ירידה קלה של כ-1.2% ומדד ת"א סיכם חודש נוסף של ירידות עם תשואה שלילית של 2.3%, כך שמדד גלובס-פרומתאוס העוקב אחרי 121 החברות הישראליות הנסחרות בארה"ב הצליח לנצח את מדדי ההשוואה בפברואר.

המשך מגמה שלילית בתרופות

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים ממשיך את פתיחת השנה החלשה שלו. לאחר התרסקות של 16% בשווי מניות חברות התרופות בחודש הראשון של השנה, חווה המדד חודש חלש גם בפברואר, עם תשואה שלילית של כ-2.7%. מגמת הירידה בשווי השוק של חברות התרופות מאפיינת את כלל השוק האמריקאי בתקופה האחרונה, כאשר מדד נאסד"ק ביומד (NBI) רושם גם הוא חודש שלילי נוסף, עם תשואה שלילית של 4.9%. דווקא מדד ת"א ביומד מצליח להתאושש קלות מפתיחת השנה, עם תשואה חיובית של 1.4%.

אחת החברות המעניינות והבולטות במדד מדעי החיים היא מזור רובוטיקה, יצרנית מערכות רובוטיות רפואיות וציוד נלווה, המשמשים לניתוחי עמוד שדרה. באמצע פברואר פרסמה החברה את תוצאותיה לרבעון האחרון של השנה ולשנת 2015 כולה, אך למרבה הפלא, ועל אף העובדה שמדובר בשנת שיא, שאותה סיימה החברה עם מכירות של 25 רובוטים, שוק ההון הגיב באדישות יחסית ולא נרשם שינוי בולט במחיר המניה.

יתרה מכך, מחיר המניה עומד כבר כמה חודשים על מחיר המשקף לחברה שווי הנמוך בכ-59% בהשוואה לרמות השיא של המניה בתחילת 2014, עת הודיעה קרן ההשקעות של המיליארדר ג'ורג' סורוס על רכישת מניות מזור. הביצועים של סורוס בדרך כלל טובים בהרבה.

קשה כמובן להתעלם מהשפעת התהפוכות בשווקים על מניית מזור ועל מניות הטכנולוגיה בכלל, אך נראה בכל זאת שגורמים נוספים מכבידים על המניה. לדברי אייל שבח, שותף מייסד וראש תחום הטכנולוגיה בפרומתאוס ייעוץ כלכלי, מזור היא מובילת שוק עולמית בתחומה, וככל הידוע, היא עדיין החברה היחידה עם מוצר מאושר FDA (רשות המזון והתרופות של ארה"ב).

"נראה גם כי יש שביעות רצון רבה מהמוצר, שמביא להקטנה דרמטית בכמות הסיבוכים בניתוחי עמוד שדרה מורכבים. החברה מראה צמיחה עקבית, ואת 2015 סיימה החברה עם הכנסות גבוהות פי 4.5 מהכנסותיה ב-2011".

לדברי שבח, אחת הסיבות להתנהגות המניה היא העובדה שהחברה עדיין לא עברה לפסים של רווחיות. עם זאת, הוא מציין שזו לא הסיבה העיקרית למצב, וכי בחברות טכנולוגיה יש להיזהר מהישענות על רווח חשבונאי כמדד בלעדי. "החשבונאות אינה מתירה לחברות מסוגה של מזור לרשום את הוצאותיה על פיתוח ועל שיווק כהשקעות, כך שהוצאות אלה נגרעות ישירות מהרווח. יחד עם זאת, מאנליזה שביצענו עולה כי החברה נהנית מתשואה של כ-25% על ההכנסות ממכירת המערכת, וכל זאת תוך השגת רווחיות גולמית מרשימה של כ-80%", אומר שבח.

"למעשה, אם נביט בבסיס ההתקנות (install base) של מזור, אשר נכון לסוף 2015 מנה 108 רובוטים במרכזים רפואיים ברחבי העולם, הרי שכל רובוט כזה, אשר נמכר בקרוב ל-600 אלף דולר בממוצע, מייצר לחברה הכנסות חוזרות של מעל 140 אלף דולר לשנה (לפי ניתוח מחלקת המחקר של פרומתאוס)".

נוסף על כך, בפרומתאוס מציינים כי לאחרונה חצו ההכנסות החוזרות של החברה את רף 50% מהמכירות (במונחים שנתיים). "החברה מצליחה באופן עקבי ומרשים להעלות את כמות הניתוחים השנתית הממוצעת המבוצעת על הרובוטים שלה, וביחד עם הגידול במכירות הרובוטים יש כאן עלייה משמעותית בהכנסות החוזרות. הפתרון לתעלומת מחיר המניה לא טמון אם כן בצמיחה ההיסטורית של החברה, אלא בפוטנציאל הצמיחה העתידית", מציין שבח.

"ברור שלחברה עדיין יש הרבה לאן לצמוח, והיא יכולה להמשיך ולהכפיל את גודלה עוד מספר פעמים, אך מחיר השוק כבר מגלם חלק מצמיחה זו, שכן שווי השוק של החברה הוא כ-220 מיליון דולר - נתון לא נמוך לחברה שטרם הציגה רווחים. פוטנציאל השוק המוגבל (לפחות לעת עתה) הוא להערכתנו הסיבה העיקרית מאחורי הקיפאון של מחיר מניית מזור", מסכם שבח.

בפרומתאוס מעריכים שלמרות המספרים המצוינים של 2015, והצפי לצמיחה גם ב-2016, שייתכן שכבר מגולם במניה, כדי לשפר את מצב המניה יהיה על מזור להפתיע את השוק בתוצאות טובות במיוחד או במהלכים אסטרטגיים - חדירה לתחומים חדשים או מיזוגים ורכישות. בהקשר זה, שבח מוסיף שיהיה מעניין לראות האם מגמת העלייה בכמות הניתוחים הממוצעת המבוצעת בכל מכונה תימשך, שכן פה בהחלט קיים פוטנציאל עצום.

התייצבות בשווי חברות הטכנולוגיה

לאחר פתיחת שנה חלשה מאוד של מרבית חברות הטכנולוגיה, שמשכו את המדד למטה עם תשואה שלילית של כ-8% בינואר, מצביעות תוצאות חודש פברואר על התייצבות בקרב החברות הללו.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה, המורכב מ-51 חברות ישראליות המתמחות בתחומי הטכנולוגיה השונים, מסכם את החודש עם תשואה חיובית של 2%, שגבוהה במעט מהתשואות שהציגו מדדי ההשוואה: מדד נאסד"ק 100 טכנולוגיה (NDXT) רשם תשואה של 0.7%, ומדד ת"א טכנולוגיה רשם עלייה קלה של 1.3%.

בפרומתאוס מציינים כי אף על פי שמספר רב של חברות מובילות בענף - כגון סייברארק, סולאראדג' ואימפברה - רשמו גם בפברואר המשך של מגמת ירידה, עם תשואה שלילית דו-ספרתית, הרי שיש להדגיש את הביצועים הטובים שהפגינה מניית מלאנוקס (חודש שני ברציפות), בהמשך להודעתה על השלמת רכישת חברת איזיצ'יפ.

המדד, שהורכב ע"י כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק, כולל חברות שנרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה ל 10% מסך המדד. פרומתאוס ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות