לראשונה: האוצר מנהל הנפקת אג"ח ממשלתיות בחו"ל מהארץ

ההנפקה הדולרית תהיה באג"ח חדשה לטווח של 10 שנים והרחבת סדרת אג"ח קיימת ל-30 שנה שמועד פירעונה הוא ינואר 2043 ■ אחד החידושים המרכזיים בהנפקה הנוכחית הוא בכך שהיא נעשתה מהארץ

לראשונה מנפיקה ממשלת ישראל חוב בלונדון ובניו-יורק ומנהלת את תהליך ההנפקה מתל-אביב. החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, הודיעה כי המדינה החלה הבוקר (ד') בביצוע הנפקה דולרית לשני טווחים: איגרת חדשה לטווח של 10 שנים והרחבת סידרה קיימת ל-30 שנה (ינואר 2043). ההנפקה החלה בשעות הבוקר בבורסת לונדון ומתרחבת משם לבורסת ניו-יורק עם פתיחת המסחר בשווקי ארה"ב.

את ההחלטה על ניהול ההנפקה מישראל קיבלה החשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו. ההחלטה התאפשרה בזכות ההתקדמות הטכנולוגיה הרואוד שואו שנעשה והתנודתיות הרבה בשווקים, שעלולה לפגוע בהנפקות מתוכננות מראש. עד כה היו החשבת הכללית ונאשיה נוסעים לחו"ל לצורך ביצוע ההנפקה - והצורך לתאם את הנסיעה מראש הגביל את הגמישות של ניהול ההנפקה ואת יכולתה של המדינה לשלוט בעיתוי.

חידוש נוסף בהנפקה הנוכחית מבוצעת ההנפקה לראשונה כהרחבת סדרה קיימת ולא כסדרה חדשה - בדומה למקובל בישראל. היקף הגיוס והריביות ייקבעו רק בסיום ההליך הצפוי בשעות הקרובות.

מדינת ישראל הנפיקה לאחרונה בשוק הדולר בשנת 2013 בסכום של 2 מיליארד דולר לטווחים של 10 ו- 30 שנה. בחודשים האחרונים נפגשו אנשי היחידה לניהול החוב באגף החשב הכללי עם משקיעים זרים בארה"ב, ובמדינות אירופה ואסיה, כחלק מתכנית קשרי המשקיעים. מטרת הפגישות היתה לבחון את רמת הביקוש לאגרות החוב של מדינת ישראל בשווקים העולמיים. הבנקים שנבחרו לשמש כחתמים הינם ברקליס קפיטל, גולדמן זקס וסיטי בנק. מדינת ישראל מדורגת A1/A+/A על ידי פיץ', מודי'ס ו-S&P עם תחזית דירוג יציבה.