ורינט במשבר? הערכות בשוק - החברה שוב מפטרת עובדים

זאת לאחר סבב הפיטורים שביצעה בשלהי 2015 ■ מניית ורינט צנחה ב-44% מהשיא, ו-1.6 מיליארד דולר משווי החברה התאדו

דן בודנר / צילום: תמר מצפי
דן בודנר / צילום: תמר מצפי

מה עובר על חברת הטכנולוגיה ורינט? אחרי תקופה ארוכה של עליות במחיר המניה, המגמה השתנתה לפני כ-9 חודשים, ומאז השיא שנרשם ביוני 2015 - מעל 66 דולר - מניית ורינט  צנחה ב-44%, לעומת ירידה של 8.4% במדד נאסד"ק. כיום נסחרת החברה לפי שווי של כ-2.3 מיליארד דולר, כך שמעל 1.6 מיליארד דולר משווי השוק שלה התאדה בתקופה זו.

הירידה במניה הגיעה על רקע חולשה בתוצאות הפיננסיות של ורינט, רבעון אחרי רבעון. בד-בבד, לפני כ-3 חודשים בוצע בחברה סבב פיטורים, עם עשרות מפוטרים מקרב עובדיה בישראל. אז טענה החברה כי מדובר ב"מהלך מצומצם מאוד של הקטנת כוח-אדם בפעילויות נקודתיות בלבד", והוסיפה כי בפעילויות אחרות החברה דווקא מגייסת עובדים. "כמו כל גוף עסקי, אנו נדרשים כל העת לבצע התאמות, במטרה לספק מענה טוב יותר להתפתחויות ולצרכים המשתנים של השוק שלנו", ציינו אז ב-ורינט.

לפי הערכות, בכך לא הסתיימו הצמצומים בחברה, ו-ורינט ממשיכה להקטין את היקף כוח-האדם שלה גם בימים אלה, כולל בישראל. לא ניתן היה להשיג את תגובת החברה. כרבע מעובדי ורינט מועסקים בישראל, וב-2014 מספרם עמד על כ-1,200.

ורינט, המנוהלת על-ידי דן בודנר, מספקת מערכות ושירותים בתחום המודיעין העסקי והביטחוני. עד לפני מספר שנים הייתה ורינט חלק מקבוצת קומברס טכנולוג'י. הדבר הוביל לכך שכאשר התגלתה השערורייה החשבונאית בחברה האם, בתקופת ניהולו של קובי אלכסנדר, גם ורינט סבלה משום שלא יכלה לפרסם את הדוחות הכספיים שלה במועד, ומנייתה נסחרה במשך זמן רב ברשימת הפינק שיטס בארה"ב.

מאוחר יותר היא הוחזרה לנאסד"ק, ולפני קצת יותר מ-3 שנים, בפברואר 2013, פוצלה מקומברס. בכך הפכה ורינט לחברה עצמאית ללא גרעין שליטה. באותם ימים נסחרה החברה לפי שווי של 1.37 מיליארד דולר, שכאמור טיפס עד לשיא של כ-4 מיליארד דולר ביוני 2015. (כל זה, כשבמקביל החברה האם לשעבר, קומברס, מתפרקת מנכסיה ומאבדת משוויה).

הנמיכה תחזית ההכנסות השנתית 

בודנר, המנכ"ל הוותיק של ורינט (מכהן בתפקידי נשיא ו/או מנכ"ל החברה עוד משנת 1994), קיבל ב-2014 את הבונוס המקסימלי האפשרי בגין עמידה ביעדים, על רקע התוצאות הטובות באותה שנה (עלות שכר בגובה 9.6 מיליון דולר, מתוכה למעלה מ-8 מיליון דולר תגמול מבוסס מניות). סביר להניח שב-2015 המצב יהיה שונה.

כאמור, ברבעונים האחרונים מאכזבת ורינט את המשקיעים בה פעם אחרי פעם: אחרי 3 הדוחות הרבעוניים שפורסמו בשנת הכספים החולפת, המניה הגיבה בירידה. הדוח האחרון שפורסם, לרבעון הפיסקאלי השלישי של 2015 (שהסתיים בסוף אוקטובר), הצביע על כך שב-3 הרבעונים הראשונים של השנה ההכנסות צמחו ב-4% ל-849 מיליון דולר. ורינט הורידה במקביל את התחזית השנתית שלה, והיא אמורה לסיים את השנה הפיסקאלית עם הכנסות של 1.15-1.19 מיליארד דולר, לעומת תחזית קודמת ל-1.18-1.23 מיליארד דולר.

בכך יצמחו הכנסותיה של החברה ב-2%-5.5% לעומת השנה הקודמת. הרווח הנקי השנתי למניה, על בסיס Non-GAAP, ינוע סביב 3.3 דולר ולא 3.45 דולר כפי שצפו קודם לכן בוורינט. בשבועות הקרובים צפויה החברה לפרסם את הדוחות השנתיים, והמשקיעים בוודאי מקווים שאלה יסמנו סוף-סוף את שינוי המגמה במניה.

מניית ורינט איבדה 38% בשנה האחרונה
 מניית ורינט איבדה 38% בשנה האחרונה