נעילה חיובית בבורסה; פריון זינקה 7.6%, פריגו 2.7%

הבנק המרכזי האירופי הוריד את הריבית לרמה שלילית של (0.4%-) והגדיל את רכישות האג"ח בחודש ל-80 מיליארד אירו ■ השבוע: החלטת הריבית של הפדרל ריזרב ■ אי.די.בי פתוח תימחק מהמסחר בבורסה

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (א') בעליות שערים על רקע המגמה החיובית המובהקת שחתמה בסוף השבוע את המסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט. מדד המעו"ף טיפס בכ-0.6%, בהובלת מניות הפארמה והגז. מחזור המסחר הסתכם בכ-608 מיליון שקל.

 

הבנק המרכזי האירופי שחרר ביום ה' את ה"בזוקה" שלו לשווקים שכולם ציפו לה, כשהחליט להוריד את ריבית הפיקדונות ב-0.1% ולהעמידה ברמה שלילית של (0.4%-). ההפתעה הגדולה הגיעה בהגדלת רכישות האג"ח ב-20 מיליארד אירו בחודש לרמה של 80 מיליארד אירו, בעוד שבשוק ציפו להגדלה של 10 מיליארד אירו "בלבד".

כמו כן השיק הבנק המרכזי האירופי מכשירי הלוואה לטווח ארוך (LTRO) של 4 שנים. יחד עם זאת, במסיבת העיתונאים שלאחר ההחלטה נגיד הבנק דראגי אמר כי הוא לא חושב שיידרשו עוד הורדות ריבית באירופה או המשך הרחבה בהקלה המוניטרית - והמשפט הזה סחרר את השווקים. עם זאת, אנליסטים ומנהלי השקעות טוענים כי דבריו של דראגי הובנו שלא כהלכה.

השבוע יגיע תורו של הפדרל ריזרב להחליט על גובה הריבית בארה"ב, והמשקיעים יעקבו בשקיקה אחר ההודעה ודברי הנגידה ילן לאחריה. רוב התחזיות הן כי הפד יבחר חודש נוסף לשבת על הגדר ולא ללכת בעקבות העלאת הריבית של דצמבר 2015, בין היתר בצל הטלטלה בשווקים, מחירי הנפט ומצב הכלכלה הסינית.

בהלמן-אלדובי מעריכים גם היום במסגרת הסקירה השבועית כי שוקי ההון ימשיכו להיסחר בתנודתיות גבוהה, בעוד הריבית בארה"ב צפויה לעלות השנה אך לא השבוע. בהלמן-אלדובי ממשיכים להחזיק בדעה כי יש לנצל ימים של עליות בשווקים על מנת לצמצם מעט את החשיפה המנייתית.

כלכלני בנק לאומי סבורים כי "מבין מכלול הגורמים המעיבים בנקודת הזמן הנוכחית על שוקי ההון, הסיכון של התפתחויות שליליות בכלכלה הסינית נראה כמהותי ביותר, כאשר השבוע פורסמו נתונים נוספים המעידים על חולשת הכלכלה הסינית".

בלאומי לא מתרגשים מדברי הנגיד האירופי ומציינים כי "הבנקים המרכזיים בעולם ממשיכים להיות ידידיהם הטובים ביותר של משקיעי המניות, שנים לאחר המשבר הפיננסי של 2008. ידידות זו מיטבה עם המשקיעים בטווח הקצר, אך עלולה לערער את יציבות הסקטור העסקי לאורך זמן".

בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה ביום חמישי את כל ההתנגדויות של מחזיקי האג"ח ואישר את התיקון להסדר החוב באי.די.בי אחזקות. בעקבות האישור, צפוי לצאת לדרך המהלך שבמסגרתו יזרים אדוארדו אלשטיין 515 מיליון שקל לאי.די.בי פתוח  וירכוש את מלוא אחזקות בעלי מניות המיעוט בחברה לפי תמורה שנקבעה בתיקון להסדר. כך, שהשלמת ההסדר תוביל למחיקת מניות אי.די.בי פתוח מהבורסה.

מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר צייץ אמש בטוויטר כי "לשאלת אנליסטים, הריני להבהיר כי טרם נפלה החלטה בנושא ההפרדה המבנית בבזק , וכי הידיעה שפורסמה לפיה שר התקשורת כבר קיבל החלטה בנושא אינה נכונה". נציין את פרטנר  ואת סלקום .