אופס, הראל חתכה בחצי את חלקה במיזם המשכנתאות עם לאומי

זאת, בשל פרשנות שהתבררה כשגויה שנתנו בקבוצת הביטוח להוראות הפיקוח על הביטוח באוצר

יאיר המבורגר / צילום: איל יצהר
יאיר המבורגר / צילום: איל יצהר

קבוצת הביטוח הראל חותכת בחצי את חלקה מעסקה משותפת להעמדת הלוואות משכנתא עם בנק לאומי. זאת, בשל פרשנות שהתבררה כשגויה שנתנו בקבוצת הביטוח להוראות הפיקוח על הביטוח באוצר.

הראל, שאת השקעותיה מנהל אמיר הסל, דיווחה היום כי: "בעקבות תיקון חוזר כללי ההשקעה של גופים מוסדיים, כל עוד לא יינתן אישור רגולטורי להשתתפות בהלוואות בשיעור מימון גבוה יותר, תשתתף הראל בהעמדת הלוואות משותפות עם הבנק, שהיחס בין גובה ההלוואה לשווי הנכס (ה-LTV) שלהן הנו עד 60%".

בעקבות זאת, בהראל ובלאומי הודיעו כי הראל תחתוך בחצי את השתתפותה בפרויקט המשותף, כך שהיא תעמיד מצדה "רק" 4 מיליארד שקל להלוואות משותפות שיועמדו על-ידי המיזם בשנים 2017-2019, ולא 8 מיליארד שקל כפי שצפו הצדדים, כשהודיעו על החבירה ביניהם לפני כחודש. מכאן עולה שרק כמחצית מההלוואות ששני הצדדים תכננו להעמיד יחדיו הן ב-LTV של 60% ומטה, ואילו המחצית שנותרה היא עד ל-LTV של 75%.

בסביבת המיזם המשותף הסבירו היום כי ההוראות הסופיות של הפיקוח על הביטוח, שלפיהן לגופים מוסדיים מותר להשתתף במתן משכנתאות רק עד LTV של 60%, ולא עד 75% כפי שבנק ישראל מתיר לבנקים, יצאו רק לאחר שחתמו על ההסכם ביניהם, ולכן העדכון עתה. ואולם, בסביבת האוצר מציינים כי ההוראות בנושא קיימות כבר שנים, והן לא שונו בחוזר האחרון, שאכן יצא לאחר ההכרזה על ההסכם למיזם המשכנתאות.

הצדדים להסכם קבעו שבנק לאומי יחזיק בכל עת לפחות 50% מתיק המשכנתאות המשותף לשני הגופים, שאמור היה להסתכם בכ-16 מיליארד שקל, ועתה הצטמצם, על פי הודעת הראל, בחצי, ל-8 מיליארד שקל.