קרנית פלוג: פרטיות אזרחי ישראל תישמר במאגר נתוני האשראי

ועדת הכלכלה אישרה היום את הצעת חוק נתוני אשראי לקריאה שנייה ושלישית בכנסת ■ נגידת בנק ישראל: "רואים חשיבות רבה בהגנת הפרטיות ומודעים לאחריות המוטלת עלינו בהקשר זה בהקמת ותפעול מאגר האשראי"

קרנית פלוג / צילום: רויטרס
קרנית פלוג / צילום: רויטרס

פרטיות אזרחי ישראל תישמר גם לאחר הקמת מאגר נתוני האשראי - כך טוענת היום (ב') נגידת בנק ישראל קרנית פלוג בדיון בוועדת הכלכלה על הצעת חוק נתוני אשראי. הוועדה בראשות ח"כ איתן כבל אישרה היום את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית בכנסת. 

לדברי פלוג, "בנק ישראל רואה חשיבות רבה בהגנת הפרטיות ואנו מודעים לאחריות המוטלת עליו בהקשר זה בהקמת ותפעול המאגר. אנו סמוכים ובטוחים שהממונה על הגנת הפרטיות אשר יתמנה על ידי בהתאם להצעת החוק, ימלא את תפקידו על הצד הטוב ביותר ויסייע בידינו להבטיח הגנה מירבית על הפרטיות", אמרה בדיון.

פלוג הוסיפה, כי "מאגר האשראי שיכיל מידע פיננסי על כל אזרחי ישראל, כמו גם דירוג פיננסי שלהם, יסייע להגברת התחרות במערכת הבנקאות בכלל ובשוק האשראי הקמעונאי בפרט. זאת, לצד תעודת הזהות הבנקאית שהושקה לאחרונה. המאגר, לדברי הנגידה, הינו מתן פתרון לבעיית המידע האסימטרי. הוא ישמש כלי נוסף להגברת התחרות ולהרחבת הנגישות לאשראי תוך צמצום האפליה הנובעת ממחסור במידע. בנוסף, המאגר והמידע הבלתי מזוהה אשר ייכלל בו יסייע לבנק ישראל לעקוב אחר ההתפתחויות בשוק האשראי בהיבט של היציבות הפיננסית", טענה.

המאגר אמור להיות מוקם ומופעל ע"י בנק ישראל, ובכך תסייע ועדת היגוי מיוחדת שמינו פלוג ושר האוצר כחלון, בראשות המשנה לנגידה ומנכ"ל משרד האוצר, בה חברים מנכ"ל הבנק, סגנית הממונה על התקציבים באוצר, וכן נציגים מהמועצה הלאומית לכלכלה וממשרד המשפטים. צוותים מקצועיים יהיו אחראים על אבטחת המידע שיועבר למאגר, יימצא בו ויימסר על ידו; שמירה על עניינם של הלקוחות והגנה על פרטיותם, ועוד. ועדת ההיגוי זוכה לדברי פלוג לשיתוף פעולה מצד משרדי האוצר, המשפטים, המועצה הלאומית לכלכלה וגורמים נוספים.

פלוג אמרה היום בדיון, כי גם הזכויות הצרכניות של האזרחים יישמרו בעזרת מאגר האשראי. לצורך כך הנגידה תמנה ממונה על נתוני אשראי אשר בין תפקידיו, שמירה על עניינם של הלקוחות והבטחת פעילותן התקינה של לשכות נתוני האשראי וגורמים נוספים. הממונה יהווה גם כתובת לבירור וטיפול בתלונות הציבור בדבר פעילותן של לשכות האשראי, מקורות המידע שיעבירו מידע למאגר, המשתמשים בנתוני האשראי, מיופי כוח בתמורה, וכל גורם אחר הקשור למאגר. כמו כן, במסגרת הצעת החוק יוקנו לממונה סמכויות בקרה ופיקוח, בין היתר, על פעילותן של לשכות האשראי, לרבות בנוגע למודלים הסטטיסטיים.

פלוג הוסיפה לסיכום, כי "ערכו של המידע במאגר נתוני אשראי להגברת התחרות ולשיפור מצבו של הצרכן, יגבר ככל שהאוריינות הפיננסית בקרב הציבור תהיה עמוקה יותר, משום שהיכולת של הצרכן להפיק תועלת מפתרון בעיית המידע תלויה קודם כל בהתנהלות הפיננסית שלו עצמו. לכן, חשוב שהממשלה תפעל לקידום פעולות שיסייעו להגברת האוריינות הפיננסית בקרב האזרחים".