קרנות הנדל"ן מעלות הילוך: רווח של 181 מיליון שקל לריט 1

סלע קפיטל הציגה זינוק של 42% ברווח אשתקד ל-57 מיליון שקל, והכנסותיה גדלו ב-39% ל-132 מיליון שקל ■ ברקע - התקדמות בתיקון לחוק הריטים

על רקע ההתקדמות בהצעת החוק של משרד האוצר לתיקון חוק הריטים, מסכמות שתי קרנות ההשקעה בנדל"ן הבורסאיות - ריט 1 וסלע קפיטל - שנת פעילות חיובית ביותר, עם צמיחה דו-ספרתית בהכנסות וברווחים הנתמכים בהרחבת פורטפוליו נכסיהן.

ריט 1 סיכמה הבוקר את 2015 עם עלייה של 5% ברווחיה, שהצטברו ל-181 מיליון שקל, אחרי שההכנסות עלו ב-17% והגיעו ל-225 מיליון שקל. את השיפור בהכנסות מייחסים בריט 1 בעיקר לעלייה במספר הנכסים של החברה, ונוסף על כך, בשורה התחתונה נהנתה ריט 1 מצמצום ניכר בהוצאות המימון, בין היתר בזכות ירידת המדד ושיעור הריבית במשק, וכן מגיוס הון והמרת אופציות למניות החברה.

במהלך השנה האחרונה השלימה ריט 1 את העסקה לרכישת חניון קרתא בירושלים, השלימה רכישת זכויות במרכז מסחרי בגן יבנה והגדילה את חלקה בבית פסגות בתל-אביב. כיום מחזיקה החברה ב-30 נכסים, בשטח כולל של 371 אלף מ"ר.

מניית ריט 1 התחזקה ב-3% מתחילת השנה, והיא משקפת לחברה שווי של 1.7 מיליארד שקל. במקביל לדוחות עדכנה ריט 1 על חלוקת דיבידנד של 21 מיליון שקל לבעלי המניות בחודש הבא, וכן כי היקף הדיבידנד השנתי שתחלק ב-2016 יעמוד על לפחות 88 מיליון שקל.

סלע: רכישה של שבעה נכסים

סלע קפיטל, שפרסמה את הדוח השנתי שלה בתחילת החודש, הציגה זינוק שנתי של 42% ברווחיה שהגיעו ל-57 מיליון שקל, וזאת אחרי ששורת ההכנסות השנתיות שלה גדלה ב-39% ל-132 מיליון שקל. במהלך השנה החולפת השלימה סלע קפיטל רכישת שבעה נכסים, בהם בניין משרדים ברמת גן וזכויות במלון רימונים באילת, וכיום היא מחזיקה ב-24 נכסים בשטח כולל של 268אלף מ"ר.

מניית סלע קפיטל עלתה מתחילת השנה ב-8%, והיא משקפת לחברה שווי של כ-820 מיליון שקל. במקביל לדוחות עדכנה סלע קפיטל על חלוקת דיבידנד של 11 מיליון שקל לבעלי המניות. בתחילת החודש דיווחו ריט 1 וסלע קפיטל על רכישת נכס משותפת מידי חברת אפריקה נכסים, שבמסגרתה ישקיעו כ-210 מיליון שקל ויקבלו לידיהם את זכויות המוכרת בשני בנייני משרדים באזור התעשייה הצפוני בלוד.

התנגדות לרפורמה

קרנות הריט מאפשרות למשקיעים להיחשף לנדל"ן מניב, תוך חלוקת מרבית התזרים כדיבידנד. השקעה במניות ריט נהנית מיתרון של סחירות ונזילות ביחס להחזקה ישירה בנדל"ן מניב, ולאור זאת מניותיהן של ריט 1 וסלע קפיטל מוחזקות בידי שורה ארוכה של גופים מוסדיים.

כאמור, בשבועות האחרונים החלה ועדת הרפורמות בכנסת לדון בהצעת החוק לתיקון חוק הריטים. ההצעה מגמישה את מבנה הבעלות של הקרנות, מרחיבה את תחומי פעילותן ומאפשרת להן לפעול כיזמיות, וכן מקלה על הרגולציה הפיננסית שלהן. תיקון החוק מבקש בין היתר לאפשר לקרנות לעסוק גם בדיור להשכרה, לעומת המצב הנוכחי שבו קרן ריט יכולה לעסוק כמעט אך ורק בנדל"ן למסחר ומשרדים, וכן מאפשר בשנים הראשונות של הקרן בעל שליטה, שלא כמו היום.

להצעה זו קמו מתנגדים חריפים, החוששים שהתנאים החדשים יפגעו בפעילות בשוק, ושהשינויים יאפשרו לקרנות הריט להשתלט על שוק הנדל"ן למגורים לשכירות ולהעלות מחירים.

שמואל סייד, מנכ"ל ריט 1, מסר היום עם פרסום הדוחות, כי "אנו מצפים ומאמינים שוועדת הרפורמה תפעל למניעת אפליה בין קרנות הריט החדשות לקרנות הוותיקות, ותדאג לקביעת תנאים זהים בנושאים כגון רכישת איגוד מקרקעין ואפשרות לרכוש נכסים כנגד הקצאת מניות".

שמואל סלבין, יו"ר סלע קפיטל, התבטא באחרונה בנושא, ואמר כי "כחלון רוצה להילחם ביוקר הדיור, רוצה דיור להשכרה, רוצה שהקרנות ייכנסו לתחום, אבל בדרך להגשמת היוזמות המבורכות, השוק ייפגע".

תוצאות קרנות ההשקעה בנדל"ן הבורסאיות ב-2015
 תוצאות קרנות ההשקעה בנדל"ן הבורסאיות ב-2015