תומך טראמפ מפגין מועל יד נאצי וצורח למפגינים: לכו לאושוויץ

היום בחירות מקדימות ב-5 מדינות גדולות שיקבעו אם יש סיכוי לבלום את תנופת טראמפ - ואת גורל המפלגה הרפובליקאית ■ טראמפ צפוי לנצח בפלורידה, אך אם יפסיד באוהיו, הוא יתקשה לצבור את המספר המינימלי של צירים שדרוש כדי לזכות במועמדות המפלגה לנשיאות

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

הבחירות המקדימות שייערכו היום (ג') ב-5 מדינות גדולות בארה"ב - פלורידה, אוהיו, אילינוי, מיזורי וקרוליינה הצפונית - הן הרות-גורל. תוצאותיהן יקבעו האם יש סיכוי לבלום את תנופת דונלד טראמפ למועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיאות, האם הרפובליקאים יאבדו את השליטה בסנט בבחירות בנובמבר והאם המפלגה הרפובליקאית תוסיף להתקיים כפי שהיא קיימת היום. שימו לב למדינה אחת: אוהיו.

ובעיצומן של הפעילויות הקדחתניות לקראת "סופר טיוזדיי מס' 2", או "מיני טיוזדיי" - כך מכונים חמשת סבבי המקדימות שנערכים היום - מתמקד הסיקור התקשורתי האינטנסיבי, שוב, בגילויי גזענות ואלימות בעצרות ההמוניות של טראמפ. סרטון וידאו שזוכה בתפוצה ויראלית מראה תומך של טראמפ, שיצא מעצרת של המיליארדר בקליוולנד, אוהיו, בסוף השבוע, כשהוא מפגין מועל יד נאצי וצורח "לכו לאושוויץ... לכו להזדיין באושוויץ". לא ברור אם יעד הגידוף היו מפגינים יהודיים שהיה אפשר לזהות את יהדותם מפני שהם לא נקלטו בסרטון. ובאירוע אחר באותה עצרת, צולמה אשה מבוגרת מניפה ידה במועל נאצי. אלה נוספים לתומכי טראמפ שהניפו את דגלי מדינות הדרום במלחמת האזרחים, דגלים שנחשבים עתה סמלים גזעניים פוגעניים, בעצרות שונות של טראמפ, ולדיווחים על סילוק עיתונאים מהעצרות. טראמפ עצמו הגיב בנון-שלנטיות: "אלימות? בעצרות שלי? אין אלימות... אצלנו יש חגיגות אהבה". אחד מהנושאים החשובים ביותר בכל תכניות החדשות בארה"ב הוא האם לטראמפ יש מזג נשיאותי, האם כנשיא הוא לא ילבין את פניה של ארה"ב בזירה הגלובלית.

לכן רבה כל-כך הדריכות לקראת הבחירות המקדימות היום. השורה התחתונה: כל העיניים נשואות עתה למדינת אוהיו במערב התיכון. אם טראמפ יפסיד במדינה זו - והמירוץ שם צמוד מאוד - קרוב לוודאי שאף מתמודד אחד, לרבות טראמפ עצמו, לא יצליח לצבור את מספר הצירים המינימלי - 1237 - שנדרש לזכיה במועמדות המפלגה. במקרה כזה, הוועידה הרפובליקאית ביולי תאיין את תוצאות כל סבבי הבחירות המקדימות והנהלת הוועידה - שם נרדף לממסד הרפובליקאי - תשיק נוהל לבחירה פנימית של "מועמד מוסכם" ע"י הצירים. והמועמד הזה לא יהיה דונלד טראמפ, שנוא נפשו של הממסד.

איך נהפכה אוהיו למוקד היקום הפוליטי בארה"ב? שתי מדינות מבין החמש שבהן נערכות המקדימות מעניקות למנצח את כל ציריהן: פלורידה (99) ואוהיו (66). תקוות מתנגדי טראמפ הייתה שמארקו רוביו, הסנטור מפלורידה, יזכה במדינתו שלו, ומושל אוהיו, ג'ון קייסיק, יזכה במדינתו שלו. לו תרחיש זה היה מתממש, היו נשללים מטראמפ 165 צירים וסיכויו היו מתמעטים משמעותית. אבל רוביו שרוע עתה על ערש דווי פוליטי. הסקרים בפלורידה מראים שלא זו בלבד שרוביו מפגר אחרי טראמפ בכ-20% במדינה זו, אלא שאפילו טד קרוז משיג תוצאות טובות יותר. וכך, נראה שהניצחון בפלורידה, על 99 ציריה, מובטח עתה לטראמפ. הוא צפוי גם לזכות בקרוליינה הצפונית, באילינוי ובמיזורי, שציריהן מחולקים יחסית למספר הקולות שבהם זכה כל מתמודד.

אבל באוהיו, מסתמן יתרון קל לקייסיק על פני טראמפ - 3% עד 5%, על-פי הסקרים העדכניים. חישובים של מומחי בחירות מראים, שאם קייסיק אכן ינצח באוהיו, מדינת הבית שלו, ייאלץ טראמפ לזכות ביותר מ-60% מקולות הבוחרים בכל אחד מסבבי הבחירות שטרם התקיימו. זה יעד שטראמפ ייתקשה להשיגו: בכל סבבי הבחירות שהתקיימו עד עתה, הוא זכה, לכל היותר, ל-48% מהקולות.

אם, בכל זאת, יזכה טראמפ במינוי מפלגתו לנשיאות אפשר לצפות לשתי התרחשויות: האחת, הוא יינגף לפני המועמד/ת הדמוקרטי/ת, יהיה אשר יהיה. הסקרים מראים, שבבחירות הכלליות לנשיאות ארה"ב יגברו הילארי קלינטון או ברני סאנדרס על המיליארדר מניו-יורק ביותר -10%. וההתרחשות האחרת: אם טראמפ אכן יזכה במספר הקולות המינימלי ויהיה זכאי לשמש כמועמד המפלגה, המפלגה הרפובליקאית פשוט תתפוצץ. יותר ויותר גורמים רפובליקאים מכריזים, שהם לא יוכלו לתמוך בטראמפ כראש המפלגה, במיוחד לאחר התפרצויות האלימות בעצרות שלו. יש שחוזים, אפוא, שהממסד הרפובליקאי "יתפצל" מהמפלגה האם ויעמיד לבחירות מועמד מוסכם, שלא יהיה טראמפ. במקרה של מירוץ משולש לנשיאות, ניצחון של קלינטון, או סאנדרס, מובטח, והמפלגה הרפובליקאית תשתנה ללא הכר.

במירוץ הדמוקרטי, למרות הישגו של סאנדרס בבחירות המקדימות במדינת מישיגן, בשבו שעבר, הוא יתקשה לסגור את פער הצירים בינו לבין קלינטון. לה יש 1,231 צירים; לו - רק 576. הסקרים מראים, שהיא תנצח היום בפלורידה ובקרוליינה הצפונית, עם תמיכה חזקה של גימלאים ושחורים בפלורידה, ושל שחורים בקרוליינה הצפונית. במיזורי, אילינוי ואוהיו, נהנית קלינטון מיתרון קטן יותר על סאנדרס, והוא עשוי לזכות בכל אחת מהמדינות האלה.