דוח אמון
2019
הנקראות ביותר

סלקום: הרווח הנקי קרס ב-72.6% ל-97 מיליון שקל ב-2015

החברה רשמה ירידה במספר מנויי הסלולר וגיוס 70 אלף לקוחות לסלקום TV ■ המנכ"ל ניר שטרן: "מקווים לאישור עסקת רכישת גולן טלקום, נשמור עליה עצמאית ונכבד את כל ההסכמים הקיימים"

סיכום התוצאות הכספיות של סלקום, פרטנר והוט לשנת 2015 מצביע על כך שהרווח המצרפי של 3 החברות כמעט התאפס בשנה החולפת, בעוד שבזק, שתפרסם את דוחותיה מחרתיים, צפויה לדווח על רווח של 1.7 מיליארד שקל. זהו למעשה הסיפור של ענף התקשורת הישראלי על רגל אחת.

חברת הסלולר סלקום   פרסמה היום (ג') את הדוחות לרבעון הרביעי ולשנת 2015, שבהם נמשכת מגמת השחיקה בהכנסות וברווחים, על רקע התחרות העזה בשוק הסלולר המקומי. החברה, מקבוצת אי.די.בי, דיווחה על הכנסות שנתיות של כ-4.2 מיליארד שקל, ירידה של 8.5% בהשוואה ל-2014. הרווח התפעולי נחתך ב-53% ל-310 מיליון שקל, והרווח הנקי נפל בכ-73% והסתכם ב-97 מיליון שקל (לשם השוואה, המתחרה פרטנר עברה להפסד ב-2015).

ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הסתכם ב-872 מיליון שקל, ירידה של 32%. בנטרול הוצאה חד-פעמית בגין חתימה על הסכם קיבוצי והוצאה בגין תוכנית פרישה מרצון של עובדים, הסתכם ה-EBITDA ב-927 מיליון שקל.

בפעילות הסלולר שלה רושמת סלקום ירידה שנתית של 9.3% בהכנסות, לכ-3.4 מיליארד שקל. ההכנסות משירותי סלולר ירדו ב-12.3% ל-2.4 מיליארד שקל, ואילו ההכנסות ממכירת ציוד קצה נותרו כמעט ללא שינוי, 930 מיליון שקל. ה-EBITDA מתחום הסלולר הגיע ל-642 מיליון שקל, ירידה של 33.6%.

בסוף השנה היו לסלקום כ-2.8 מיליון מנויי סלולר, ירידה של 4.4% לעומת סוף 2014, וההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי (ARPU) הייתה 65 שקל, לעומת 72 שקל בסוף 2014. ה-ARPU ברבעון הרביעי נמוך יותר, 63 שקל, ירידה של 3 שקלים לעומת הרבעון הקודם.

החולשה בסלולר באה לידי ביטוי גם ברמה הרבעונית. סלקום רשמה הכנסות של 824 מיליון שקל מסלולר ברבעון הרביעי, ירידה של 10.6% מהרבעון המקביל, ושל 1.1% מהרבעון הקודם.

ה-EBITDA הרבעוני מהסלולר הגיע ל-160 מיליון שקל, לעומת 210 מיליון שקל ברבעון המקביל ו-182 מיליון שקל ברבעון הקודם. בסך-הכול הסתכם הרווח הנקי של סלקום ברבעון (הרווח כולל גם את התחום הקווי) ב-19 מיליון שקל בלבד, ירידה של 66% ו-53% ביחס לרבעון המקביל והקודם, בהתאמה.

סלקום, בשונה מפרטנר, נמנעה מלציין האם השוק הסיטונאי הוא רווחי או לא, אבל מה שבטוח הוא שגם אם יש רווח כלשהו לסלקום, הרי שהוא בטל בשישים. החברה ציינה כי בסוף השנה היו לה כ-100 אלף בתי-אב שהם לקוחות בשוק הסיטונאי, ולמעלה מ-70 אלף בתי-אב שהם לקוחות סלקום TV - שירותי הטלוויזיה שלה.

בכל הקשור לטלוויזיה, מספר המנויים שגויסו מאז ההשקה בסוף 2014 לא גבוה, ונראה כי חלה האטה בקצב גיוס המנויים שלה ברבעון האחרון. השאלה הנשאלת היא באיזו נקודה סלקום מחזירה את ההשקעה, וזהו סימן שאלה גדול. אפשר לראות שהתרומה של הטלוויזיה לרווחיות של סלקום נמוכה, ושהיא לא מהווה פיצוי על הירידה בסלולר.

"בשנת 2015 באו לידי ביטוי במלוא העוצמה השפעות התחרות של השנים האחרונות", אמר מנכ"ל סלקום, ניר שטרן. "לצד ההתמודדות בזירה התחרותית, והירידה במדדים הפיננסיים, 2015 הייתה שנה משמעותית בביסוס אסטרטגיית הקבוצה לשנים הבאות. זוהי שנה של פריצת דרך, שנעשו בה צעדים משמעותיים לעתידנו כקבוצת תקשורת אשר מעניקה הצעת ערך כוללת ללקוח".

לדבריו, "חתימת ההסכם לרכישת גולן טלקום מהווה נדבך נוסף בהפיכת סלקום לקבוצת תקשורת מובילה. אנו מקווים כי בדומה למתרחש בשווקים רבים בעולם, גם בישראל תיבחן העסקה לרכישת גולן טלקום על בסיס שיקולים ענייניים". 

מכל מקום, עוד לפני המיזוג, ב-2016 צפויה סלקום לקבל מגולן כ-250 מיליון שקל עבור השימוש ברשת שלה. זהו סכום משמעותי שיעזור לה לצלוח את השנה הקרובה.

תוצאות מגזר הסלולר של סלקום 15.3.16
 תוצאות מגזר הסלולר של סלקום 15.3.16

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא שוק ההון?
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
הסיפורים הגדולים של היום
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
נתח שוק
דין וחשבון
הסיפורים הגדולים של השבוע
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות