יום הצרכן הבינלאומי: קנסות ב-20 מיליון שקל נגד מפרי חוק

מאז ינואר 2015, הרשות להגנת הצרכן הטילה קנסות כנגד 800 עוסקים בגין פגיעה שיטתית וחמורה בצרכנים תוך הטעיה ■ בין היתר נרשמו הפרות בוטות במיוחד כנגד צרכנים קשישים

קשישים סיעודיים / צילום: תמר מצפי
קשישים סיעודיים / צילום: תמר מצפי

היום (ג') מצוין יום הצרכן הבינלאומי. מאז שנכנס לתוקפו חוק המאפשר לרשות להטיל קנסות על עסקים המפרים את החוק בינואר 2015, הרשות להגנת הצרכן הטילה קנסות בהיקף כולל של 20 מיליון שקל כנגד 800 עוסקים.

רוב הקנסות עדיין ממתינים להכרעה, בין היתר לאור תקנות הפחתה המאפשרות לעוסקים להפחית את הקנסות שהושתו עליהם במסגרת קריטריונים שונים, בהם האם מדובר בעבירה ראשונה, הצגה של משנה סדורה באשר לסוגיה הבעייתית ועוד.

בכנס יום הצרכן שמתקיים היום מפרטת הרשות הפרות בוטות ומכניסות כנגד אוכלוסיות הצרכנים הקשישים.

"בתחום הטלמרקטינג הצטברו אלפי תלונות שצביעו על פגיעה שיטתית וחמורה בציבור הקשישים במדינה. התלונות", אומרת אניטה יצחק, סגנית הממונה הרשות להגנת הצרכן וראש אגף חקירות ומודיעין ברשות. "מצביעות על דפוס מאוד מסוים ועל הפרות שהסבו נזקים לא רק נפשיים ומנטליים, אלא גם נזקים כספיים בעשרות ובמאות אלפי שקלים בתקופה מאוד קצרה.

"הפרקטיקה הנהוגה בתחום הזה היא להתקשר לצרכן ולבשר לו כי זכה במתנה, וכי כל מה שנדרש הוא למסור פרטי כרטיס אשראי רק עבור דמי המשלוח של המתנה לכאורה. גם אם הצרכן מביע התנגדות, זה לא משנה. הלקוחות מקבלים ארגזים של קופסאות שברבות מהן אין צורך. אדם בן 95 שקיבל שובר לטיסה מסביב לעולם. שורת חקירות מונחות על שולחן הרשות נגד שורה ארוכה של חברות שפועלות. בדצמבר הוגש כתב אישום חמור נגד אחת החברות שפעלה באופן שיטתי תוך הטעיה וניצול מצודה בנסיבות מחמירות".

 

תחום נוסף שתופס את הקשישים כטרף קל הוא תחום הרוכלות. "חברה גדולה ומוכרת שמוכרת שואבי אבק הפעילה לחץ אינטנסיבי על קשישים ותוך הטעיה מהותית באשר לתנאי העסקה וגובה התשלומים, ללא עיון בזכות הביטול. הדגמה של המוצר לא איפשרה לכאורה להחזיר מוצרים. מתגבש כתב אישום נוסף בימים אלה", לדברי יצחק.

שיווק מטהרי מים, תחום שאודותיו כתבנו גם ב"גלובס", פגע בלא מעט קשישים: "מגיעים לבית הלקוח בדרך-כלל בתרמית", אומרת יצחק. "אז מתחיל מסע שיטתי של לחצים תוך כדי הסבר כי המים שבביתו לא ראויים לשתייה. יש שורת חקירות שמתקיימות בנושא, והחברות כבר נקנסו. בהן למשל מי מיקרון".

עוד מציינים ברשות נושא נוסף שכתבנו אודותיו לא מעט - חברות ליהוק שחקנים שמוצאות צרכנים צעירים כטרף קל, ומוכרות חלום ודרכו עסקה שלא ניתן לבטלה. ההורים חותמים על חוזה באלפי שקלים, וההבטחות כי הילד הוא הכוכב הבא מתבררות כריקות מתוכן.

תחום אחר שצד את הצרכנים הקטינים בעיקר הוא תחום ההגרלות. התקנות אוסרות על קטינים להשתתף בהימורים על משחקי ספורט, אבל הפנייה של החברות נעשית לילדים. טירי מזכירה הפצה של קלפי איסוף להדבקה בחוברות בדרך להגרלה לפרסים. החוברות מחולקות באזורי בתי-ספר - סוגיה בעייתית בפני עצמה.

כל הנושאים הללו מתפרסמים באמצעות מאות תלונות שמועברות לגופים צרכניים ולתקשורת. עד אשר לא ייעשו צעדים כואבים כולל אזכור שם החברות, יש להניח כי הן ימשיכו לפעול באין מפריע. הצרכנים צריכים להיות ערניים ולא ליפול בפח ולסייע לצרכנים הקשישים במאבקים מול חברות שכפו עליהם עסקאות מפוקפקות ומיותרות.