48% מהציבור: העיתונות משרתת את האליטה האשכנזית

סקר תקשורת דיגיטלית: 61% איש סברו כי היקף סיקור ההטרדות המיניות בישראל מייצג תמונה אמיתית של המציאות העגומה בישראל; 39% חושבים שהסיקור מוגזם מדי

עיתונים בישראל / צילום: תמר מצפי
עיתונים בישראל / צילום: תמר מצפי

כ-31% מהציבור בישראל מעדיף לצרוך חדשות באתרי האינטרנט, לעומת 23% שמקבלים את המידע החדשותי מהטלוויזיה, 14% מהרדיו, 15% מרשתות חברתיות ו-13% שצורכים את החדשות בעיתונות המודפסת. 

כך עולה מסקר דעת קהל בנושא תקשורת דיגיטלית שנערך לקראת כנס DIGIT לעיתונות דיגיטלית שיתקיים ב-4 באפריל 2016 בבית-הספר סמי עופר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה. הסקר בוצע על-ידי מכון המחקר והייעוץ "מאגר מוחות" בקרב מעל 500 איש המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל.

ממצאי הסקר גילו הבדלים מובהקים בדפוסי צריכת החדשות לפי גיל והשכלה. צעירים צורכים יותר חדשות ממבוגרים מרשתות חברתיות (19% לעומת 12%) ומהאינטרנט (32% לעומת 29%). מבוגרים צורכים יותר חדשות מצעירים מהטלוויזיה (23% לעומת 22%), מהרדיו (17% לעומת 8%) ומעיתונות יומית מודפסת (14% לעומת 11%). בעלי השכלה על תיכונית צורכים יותר חדשות מבעלי השכלה תיכונית מהאינטרנט (31% לעומת 29%) ומהרדיו (15% לעומת 11%). 

שאלה נוספת שאליה נדרשו המשתפים בסקר נגעה לסיקור העיתונאי. כמחצית מהציבור (48%) סבורים כי העיתונאים בישראל מוטים לטובת יוצאי אשכנז, וכי הסיקור שלהם משרת את האליטה האשכנזית, 49% סבורים כי העיתונאים אינם מוטים בסיקור, ורק 3% סבורים כי העיתונאים מוטים לטובת יוצאי עדות המזרח.

מבחינת תפיסת המשתתפים את תפקודם של העיתונאים, 42% סבורים כי כולם רציניים ומקצועיים, 36% סבורים כי מגישי החדשות בטלוויזיה נחשבים הכי מקצועיים, והשאר סבורים כי העיתונאים הכי מקצועיים הם אלה שעובדים בעיתון יומי, ברדיו ובאינטרנט - בשיעור פחות או יותר דומה.

גם היקף סיקור פרשות ההטרדות המיניות נבדק השנה בסקר. רוב בעלי הדעה סבורים כי היקף הסיקור מייצג תמונה אמיתית של המציאות העגומה בישראל (61%). כ-39% חושבים שהסיקור מוגזם מדי.

לדברי רועי כ"ץ, יו"ר כנס Digit, "העיתונות הדיגיטלית ממשיכה להעניק מענה אמיתי לצורך של הישראלים בקצב עדכון גבוה של תוכן חדשותי. אירועי הטרור בחצי השנה האחרונה והמהירות בה מופץ המידע מהשטח, חלקו מזעזע ויזואלית ולעתים לא אמין, ברשתות חברתיות, מחייבים את אתרי החדשות הגדולים לעמוד בתחרות כמעט בלתי אפשרית ועדיין לשמור על קצב עדכון מהיר ואמינות. 

"התשובות של המשתתפים ביחס לסיקור המוטה לכאורה של העיתונאים בכל הקשור להגמוניה האשכנזית בישראל מאפשרת לפלטפורמה הדיגיטלית, במיוחד זו החברתית, לאפשר ביטוי אישי, גם עיתונאי, למגזרים החשים עצמם מקופחים ולא מיוצגים במשך עשורים רבים". 

רמת סיקור הטרדות מיניות
 רמת סיקור הטרדות מיניות