בזק תציג ביום חמישי רווח של 1.7 מיליארד שקל ל-2015

תחזית הרווח השנתית ל-2016 שתציג בזק לפי הערכות אנליסטים בשוק התקשורת - 1.4 מיליארד שקל ■ בזק מתחזקת בזמן שכל מתחרותיה קורסות ■ וזה עוד לפני ההקלות שבזק עתידה לקבל ממשרד התקשורת

סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי
סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי

חברת בזק   תפרסם בדוחותיה הקרובים תחזית רווח שנתי לשנה הבאה בהיקף של כ-1.5-1.4 מיליארד שקל, כך אומרים אנליסטים ומקורות נוספים בשוק ההון. בזק כבר דיווחה שהשנה היא צפויה לרשום רווח נקי של 1.7 מיליארד שקל (לאחר שעדכנה את התחזית מ-1.5 ל-1.7 מיליארד שקל לפני מספר חודשים).

היקף הרווח האדיר של בזק בא על רקע התוצאות העגומות של כל חברות התקשורת האחרות שהרווח הנקי שלהן ב-2016 הסתכם ב-64 מיליון שקל בלבד לפי החישוב הבא: סלקום הרוויחה 97 מיליון שקל, פרטנר הפסידה 40 והוט רשמה רווח של 7 מיליון בלבד.

העיתוי של פרסום הדוחות במרוכז אצל כל חברות התקשורת, הוא שגורם לאפקט שמבחין ברווחיות האדירה של בזק לעומת הכישלון של יתר החברות בשוק. זוהי נקודת ציון חשובה שמחייבת את משרד התקשורת לחשוב היטב כיצד הוא יכול לאפשר למצב כזה להמשיך, כאשר בעצם כל שוק התקשורת מפסיד כסף חוץ מבזק, והאם הוא מתכוון לקחת אחריות על התוצאות שנובעות ממדיניותו הוא.

לשם ההגינות נדגיש, כי הרווחיות האדירה של בזק נובעת מהיותה מונופול בשוק הקווי, אבל מאידך גם צריך להזכיר שהמדיניות של משרד התקשורת עד הבחירות האחרונות הייתה ניסיון לייצר ארבע קבוצות תקשורת שינסו להתחרות ביניהן פחות או יותר בצורה מאוזנת.

ואולם, נדמה שמה שמתרחש בשוק הוא בדיוק ההיפך - בזק הולכת ומתחזקת וכל מתחרותיה קורסות. וכל זאת עוד לפני ההקלות שבזק עתידה לקבל ושעליהן הכריז משרד התקשורת.

ברור שאם היינו משווים את התוצאות של סלקום ופרטנר לתוצאות של פלאפון, התוצאה הייתה פחות או יותר דומה, כלומר פלאפון צפויה להציג דוחות לא טובים - אבל היא לא תעבור להפסד בגלל שאין לה הוצאות מימון, אבל למרות זאת, כאשר מדברים על קבוצות תקשורת ועל כך שמתכוונים לאפשר את ביטול ההפרדה המבנית של בזק מפלאפון ומכל חברות הבנות שלה במכה אחת - אי אפשר להתחמק מהשאלה האם העיתוי מתאים והאם אין בכך סכנה ליציבות כל שוק התקשורת.