משרד הביטחון רכש מחברות ישראליות ב-11 מיליארד ש' ב-2015

27% מהרכש הביטחוני אשתקד נעשה בחברות ביטחוניות שפועלות מהפריפריה וביישובי קו עימות ■ חברות אלה קיבלו הזמנות ב-2.9 מיליארד שקל

גראד קטיושה  חמאס פיגוע באר שבע טנק מרכבה / צלם : רויטרס
גראד קטיושה חמאס פיגוע באר שבע טנק מרכבה / צלם : רויטרס

משרד הביטחון רכש בשנת 2015 ב-10.8 מיליארד שקל מחברות ישראליות - כך דיווח היום (ג') מינהל הרכש של המשרד. מנתונים שהציג סמנכ"ל המשרד וראש מינהל הרכש, תא"ל (במיל') שמואל צוקר, עולה כי 27% מהרכש הביטחוני אשתקד נעשה בחברות ביטחוניות שפועלות מהפריפריה וביישובי קו עימות. חברות אלה קיבלו הזמנות ב-2.9 מיליארד שקל.

מנתוני משרד הביטחון עולה כי היקף הרכש הביטחוני אשתקד היה נמוך מזה שנעשה בשנת 2014, אז הסתכם ב-14 מיליארד שקל בקירוב. צוקר הסביר את הפער בכך שבאותה שנה נעשה רכש נרחב באופן משמעותי מחברות ישראליות, כדי לחדש את המלאי של צה"ל בעקבות מבצע "צוק איתן" ברצועת עזה. לדברי צוקר, גם היעדר תקציב מדינה מאושר בשנת 2015 הקשה על קיום על רכש סדור בשנה שעברה: במשרד הביטחון הגדירו את 2015 כשנה מורכבת, שברובה נאלצו להתנהל ללא תקציב מאושר - ובאופן שחייב את המשרד בקבלת אישור חריג לכל עסקת רכש. חרף זאת, לדברי צוקר במשך 2015 הוציא מינהל הרכש כ-31 אלף הזמנות חדשות לחברות מקומיות, וטיפל בכ-282 אלף חשבוניות. לדבריו, ההזמנות של משרד הביטחון מהחברות הישראליות אפשרו תעסוקה ישירה לכ-50 אלף עובדים במשק, חמישית מהם בפריפריה, באזורי עדיפות לאומיות ויישובים בקו עימות בצפון ובדרום.

חלק נרחב מהרכש הביטחוני בפריפריה נעשה ביקנעם עילית, שם הסתכם בכ-662 מיליון שקל. ביקנעם עילית נעשית הפעילות של חברת סולתם שבבעלות אלביט מערכות. בין השאר, רכש בהיקף של 296 מיליון שקל נעשה בכרמיאל; 271 מיליון שקל באשקלון; 226 מיליון שקל בשדרות; 194 מיליון שקל במצפה רמון ו-117 מיליון שקל בבאר-שבע.

לדברי צוקר, משרד הביטחון מתקשר עם חברות שפועלות בפריפריה, תוך מתן העדפה בהליכי מכרז שמתוקפה עומדת להן היכולת להעמיד הצעות הגבוהות בשיעור של 15% מאלה של חברות מתחרות שפועלות במרכז הארץ. "אשתקד חיזקנו את הקשר שלנו עם התעשייה המקומית ופעלנו להשארת מרב עסקאות הרכש שלנו בישראל - תוך שימת דגש על החברות שפועלות מהפריפריה, וזאת כדי להבטיח שכל שקל שאנו מעמידים לרכש, לא ייצא לחו"ל", אמר היום צוקר.

בין השאר, מדובר ברכש של אמצעי לחימה, מערכות שונות המשמשות את יחידות צה"ל והזמנות של מדים ממתפרות הפועלות בעיקר בצפון הארץ. במשרד הביטחון אמרו היום כי בשנה הקרובה, הרכש הביטחוני בתוך ישראל יתאפיין, בין השאר, בהיערכות להקמת קריית התקשוב בנגב - אף שהמערכות עצמן יסופקו לצה"ל רק בעוד כמה שנים. כך, בחודשים הקרובים ייפתח תהליך רכש של אמצעים שיותאמו לספינות הקרב העתידיות של חיל הים - שבנייתן עתידה להתחיל בקרוב בגרמניה. ספינה ראשונה תימסר לצה"ל בשנת 2019. "בכל שנה אנחנו מנהלים עסקאות בהיקף כולל של כ-30 מיליארד שקל, חלק גדול מהן נעשה שנים טרם אספקת המוצרים והשירותים עצמם", אמר צוקר.