לאומי מנתק מגע מכצמן: לא יחדש לגזית גלוב אשראי ב-125 מ' ד'

המסגרת כבר צומצמה במחצית בספטמבר האחרון ■ סיטיבנק, דיסקונט ובנק נוסף הגדילו לאחרונה את המסגרת לחברה ב-235 מיליון דולר

רקפת רוסק עמינח / צילום: תמר מצפי
רקפת רוסק עמינח / צילום: תמר מצפי

בנק לאומי  לא יאריך את מסגרת האשראי שהוא מעניק לחברת ההשקעות בנדל"ן גזית גלוב , בהיקף של 125 מיליון דולר. מסגרת האשראי הוענקה בעבר לצורך מימון רכישת מניות של חברות בנות בחו"ל, ועקב אי חידושה היא עתידה לפקוע בחודש הבא.

בבנק לאומי סירבו להתייחס לדברים, ומסרו כי הם אינם מדברים על ענייני לקוחות.

לגזית גלוב היה בעבר קו אשראי של 365 מיליון דולר בבנק לאומי, שצומצם ביוני 2014 בהסכמת הצדדים ל-250 מיליון דולר. בספטמבר 2015 דיווחה גזית גלוב כי היא פועלת להקטנת מסגרת האשראי מלאומי, ושלושה חודשים לאחר מכן עדכנה כי הודיעה לבנק שלא תנצל יותר מ-125 מיליון דולר מהמסגרת.

במקביל, ציינה גזית גלוב, כי נכון למועד הדיווח בדצמבר האחרון, מסגרת האשראי אינה מנוצלת, והחברה מנהלת מו"מ עם בנק לאומי על הארכת המסגרת האמורה בסכום המופחת של 125 מיליון דולר. אלא שמאז לא דווח דבר בנושא, וככל הנראה נתגלעו מחלוקות בין הצדדים באשר לתנאים שילוו את קו האשראי.

לאומי אולי אינו מעוניין לשמר לגזית גלוב מסגרת אשראי כלשהי, אולם בבנק המתחרה דיסקונט דווקא הסכימו בתחילת ינואר להגדיל את מסגרת האשראי של החברה מ-200 ל-275 מיליון דולר. עוד קודם לכן, דיווחה גזית גלוב בספטמבר (במקביל לדיווח על לאומי) כי הבנק האמריקאי סיטיבק הגדיל את מסגרת האשראי שלה ב-85 מיליון דולר (מ-125 ל-210 מיליון דולר) וכי בנק זר נוסף העניק לה מסגרת אשראי של 75 מיליון דולר למשך 30 חודשים.

בסך הכול, מדובר על תוספת מסגרות אשראי של 235 מיליון דולר משלושת הבנקים האחרים, אל מול ירידת מלוא המסגרת מלאומי בהיקף של 250 מיליון דולר. דיסקונט גם נכלל בקונסורציום בנקאי שכולל מלבדו גם את בנק הפועלים ובנק אגוד, שיחדיו מימנו לגזית גלוב הלוואה של 194 מיליון אירו לרכישת חברת אטריום, שמפעילה קניונים במזרח אירופה.

מניית גזית גלוב הגיבה היום לדיווחים בנושא בירידה של כ-3% למחיר המשקף לחברה שווי של 6.35 מיליארד שקל. האנליסט בן נובו שלם, מנהל מחלקת המחקר של בית ההשקעות אפסילון, כתב בתגובה לידיעות בתקשורת שהתפרסמו היום בנושא, כי "להערכתנו מדובר בספין תקשורתי שאין לו שום אחיזה במציאות". האנליסט שי ליפמן מחברת וליו בייס טען, כי "כדאי לנצל את הירידה בנייר בעקבות הכתבה".

"מערכת יחסים ענפה עם הבנק"

חיים כצמן, יו"ר גזית גלוב, מסר בתגובה: "לגזית גלוב יש נזילות של 900 מיליון דולר. החברה מגוונת מעת לעת את מקורות המימון שלה. לאחרונה התקשרה החברה עם שני בנקים זרים נוספים, וקיבלה מסגרות אשראי בתנאים טובים יותר מאשר קו האשראי שהוצע לה בבנק לאומי. לפיכך, הודיעה החברה לבנק לאומי עוד לפני כשישה שבועות שהיא לא תפעל לחידוש קו האשראי המסתיים באפריל. לחברה מערכת יחסים עסקית ענפה עם בנק לאומי כמו עם בנקים אחרים, ולחברות הבנות והקשורות של החברה (בעיקר גזית ישראל פיתוח, ע' כ') יש מסגרות אשראי בבנק לאומי של יותר מ-400 מיליון שקל".

בחודשיים האחרונים ירדה מניית גזית גלוב ב-9% ואילו מניית החברה האם נורסטאר איבדה כ-20% מערכה, ככל הנראה כתגובה של השוק להחלטת כצמן וסגל לסגור את ברז המימון לקבוצת הבנייה א. דורי, ולמכור את ההחזקה בה. זאת לאחר שחברת הבנייה הכושלת גרמה לגזית גלוב הפסד מצטבר של קרוב למיליארד שקל.

ההפסדים הכבדים בא. דורי, יחד עם ההשקעה הגדולה בנורבגיה ברכישת חברת סקטור, המשבר הכלכלי ברוסיה והחשש מהרחבת ההשקעה בברזיל, הובילו את מניית גזית גלוב לרשום ירידה מצטברת של 30% בשנה האחרונה, ואת נורסטאר לירידה של 45% בתקופה זו.