פיצוץ באייפ"ק בגלל טראמפ? חרם והפגנות צפויים בכנס השדולה

טראמפ מתוכנן לנאום בוועידה השנתית של אייפ"ק ביום ב', ועשרות רבנים הודיעו כי יחרימו את הנאום וימחו נגדו ■ הנהלת השדולה הזהירה סטודנטים: נשלול את היתרי הכניסה שלכם אם תפגינו נגד טראמפ ■ "אלה ימים שחורים ליהודי רפובליקאי כמוני", אומר נועם נויסנר, לשעבר כותב הנאומים של ג'ורג' בוש ופעיל יהודי במפלגה

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

ההחלטה להזמין את דונלד טראמפ לנאום בוועידה השנתית של אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, מעוררת תסיסה בחוגים מסוימים של הקהילה היהודית בארה"ב ומארגני הוועידה נערכים לאפשרות של חרם, מחאות והפגנות נגד המתמודד הרפובליקאי המוביל לפני ובמהלך נאומו בוועידה, ביום ב' בערב.

באפריל עומדת להתכנס בלאס-וגאס הקואליציה היהודית הרפובליקאית (RJC), קבוצה של תורמים כבדים למפלגה הרפובליקאית, לרבות שלדון אדלסון, כדי לדון איזו עמדה ואילו צעדים לנקוט כלפי טראמפ.

כ-40 רבנים, רובם קונסרבטיבים ורפורמים, מתכננים למחות נגד נוכחות טראמפ בוועידת אייפ"ק, לדברי אחד מהמארגנים, שצוטט ב"וושינגטון פוסט". הרבנים מתכננים לחלק כרוזים שיקראו למשתתפים בכנס לצאת בהפגנתיות מהאולם כאשר טראמפ יתחיל לנאום, או פשוט להחרים את הנאום ולא להיכנס לאולם. אלה שיצאו, מתכננים להתאסף באתר סמוך וללמוד תורה. "טראמפ מגלם שנאת אחים", אמר הרב דייוויד פסקין, מפאם-ביץ' גארדנס, בפלורידה, שישתתף במחאה. "אנו יוצאים נגד הכיעור שאופף את עונת הבחירות הזו. טראמפ אחראי לחלק גדול מהכיעור הזה, החל בדבריו על מקסיקנים ומוסלמים וכלה באלימות בעצרות שלו".

הרב ג'פרי סאלקין, מהוליווד, פלורידה, שישתתף אף הוא במחאה, אמר שהוא ועמיתיו מודאגים מהתנהלותו של טראמפ ומהרטוריקה שלו בעצרות הבחירות. "ההיסטוריה היהודית מלמדת אותנו, שכאשר מוציאים את המשטמה מהבקבוק, ננסכים בה חיים חדשים משלה", הוא אמר. לדבריו, מיזם המחאה של קבוצתו נועד להוציא את הרוח ממפרשיהם של אלה שמתכננים הפגנות "יותר רדיקליות", לרבות הפרעות קולניות לנאום. "הכוונה היא, שהמחאה שלנו תיתן פתחון פה לאלה שטראמפ מפחיד אותם וגורם להם בחילה", הוא אמר.

גם קבוצה אחרת של רבנים וסטודנטים, שמכנה עצמה "הבה נתאחד נגד המשטמה", מתכננת יציאה המונית מהאולם כאשר טראמפ יחל לנאום. ג'סי אוליצקי, אחד מהמארגנים, אמר כי אינו ידוע כמה אנשים יישתתפו בהפגנה, אך בדף הפייסבוק של הקבוצה יש 300 חברים. כמה סטודנטים יהודיים אמרו, כי קיבלו דוא"לים מהנהלת אייפ"ק, שבהם הם מוזהרים לא להפגין נגד טראמפ. מהמפגינים ישללו היתרי הכניסה שלהם, מזהירה הנהלת השדולה. דובר של אייפ"ק אמר אחר-כך, כי הדוא"לים האלה נשלחו "בשגגה". מעבר ליזמות אלה, עומדת התנועה הרפורמית הארצית בארה"ב להודיע היום (ו') על צעדי מחאה משלה נגד השתתפות טראמפ.

מארגני המחאות אומרים, שהשתתפותו של טראמפ באחד מהאירועים המרכזיים של היהדות האמריקאית תעניק לו לגיטימציה שחסרה לו כרגע. הם רוצים לשלול ממנו את האפשרות לטעון, שהשתתפותו בוועידת אייפ"ק היא "תעודת הכשר" של הקהילה היהודית האמריקאית. ההופעה של טראמפ באייפ"ק תהיה, כל הידוע, הפעם הראשונה שבה יופיע המיליארדר לפני קהל שאינו מורכב מאוהדיו הרגילים - ציבור מתוחכם, משכיל ובדרך כלל יותר מבוסס כלכלית מהצעירים עם כובעי המצחיה שממלאים את עצרות טראמפ.

בלי להתייחס ישירות לטראמפ, מדגישים ראשי השדולה, כי מזה שנים רבות מדיניות הארגון היא להזמין לוועידתו השנתית את כל הרצים לנשיאות כדי להבטיח ש"הקהילה שלנו תפתח יחסים קונסטרוקטיביים עם כל מי שייבחר לייצג את מפלגתו בנשיאות ולפיכך יהיה עשוי להיבחר כנשיא". ואכן, הילארי קלינטון, המועמדת המובילה במירוץ הדמוקרטי, וטד קרוז וג'ון קיסיק, שני המתמודדים האחרים שנותרו עם טראמפ במירוץ הרפובליקאי, מתוכננים לנאום בוועידה. מעניין לציין, שברני סאנדרס, המתמודד היהודי היחיד במערכת הבחירות הזו, לא ינאם בוועידה.

דוברת של טראמפ, הופ היקס, אמרה ל"פוסט", כי לטראמפ "יש היסטוריה ארוכה של תמיכה חזקה בישראל" וכי הוא "תרם תרומות משמעותיות ליעדים יהודיים במרוצת השנים". ובראיון לעיתון "ישראל היום, אמר טראמפ, כי נצחונותיו בסבבי הבחירות המקדימות ביום ג', השבוע, הן "חדשות כבירות לישראל... ידידכם זוכה במקדימות.... תמיד הייתי ידידכם, אפילו ברגעים הקשים ביותר, וזה לא ישתנה. אני אוהב אתכם".

אבל התבטאויותיו הקדומות כלפי ישראל ויהודי ארה"ב לא היו ידידותיות כל כך. האם הוא יחזור ביום ב' על המשפט שאמר לפני כחודשיים בכנס של הקואליציה הרפובליקאית היהודית: "יש לי ספק רציני האם שני הצדדים (בסכסוך הישראלי-פלסטיני - ר.ד.) רוצים להצליח והספקות שלי גדולים במיוחד לגבי צד אחד (הוא לא נקב בשמו אבל המשפט הבא לא הותיר ספק במי מדובר). הרבה יהיה תלוי בישראל ובנכונותה לסגור עסקה, בנכונותה להקריב דברים מסוימים..." ובנאום אחר הוא הכריז שבכוונתו להיות "נייטרלי" בסכסוך הישראלי-פלסטיני כדי שיוכל לנהל באופן יעיל יותר מו"מ בין הצדדים.

האם הוא ישמיע שוב משפט אחר שאמר באותו פורום: "אתם בוודאי לא תצביעו בעדי. אני לא רוצה את כספי התרומות שלכם. לא תרצו בי כי לא תוכלו לקנות אותי"? או על הצהרה שהשמיע בתכנית "מול פני האומה", ב-CBS, ב-5 בינואר, שהוא לא יוציא מכלל אפשרות לרגל אחרי בעלות ברית של ארה"ב, כמו ישראל?

ערב ועידת אייפ"ק השמיעו פעילים יהודיים בולטים במפלגה הרפובליקאית הצהרות גינוי כאובות נגד טראמפ. "אלה הימים השחורים ביותר לרפובליקאי יהודי כמוני", כתב נועם נויסנר, שהיה כותב נאומים בממשל ג'ורג' בוש (הבן), במאמר בעיתון היהודי "פורוורד". "טראמפ בנה בתוך המפלגה שלנו את את הדבר הקרוב ביותר שהיה אי פעם באמריקה לתנועה נאטיוויסטית אירופית של מעמד העובדים. אם להתבטא בעדינות, תנועות כאלה אף פעם לא היו טובות ליהודים או לאלה שמצדדים בשוק חופשי ומחשבה חופשית".

וארי פליישר, שהיה דובר הבית הלבן בנשיאות בוש וכיום חבר בדירקטוריון של הקואליציה היהודית הרפובליקאית, אמר ל"פוסט", כי ההצהרות הסותרות של טראמפ נתנו לבוחרים היהודיים הרפובליקאים סיבות לפקפק בו, לא לתת בו אמון".

ובינתיים, בצד האחר של המתרס, חוגגים גזענים לבנים את עלייתו של טראמפ. דיוויד דיוק, שהיה "אשף גדול" בקו-קלאקס-קלאן ונחשב עתה אחד מהגזענים הבולטים בארה"ב, אמר בשידור רדיו, כי תשדיר בחירות נגד טראמפ, שמשווה אותו להיטלר, לא בדיוק משיג את מטרתו. ההשוואה בין טראמפ להיטלר לא פוגעת בטראמפ אלא "משקמת את דימויו של ההוא עם השפם בגרמניה", אמר דיוק.