הנפט ננעל בירידות; "הראלי הגיע לקיצו, תמכרו מהר"

(עדכון) החוזים על הנפט זינקו היום ביותר מ-2% אך ננעלו בירידות ■ הזהב השחור השלים זינוק של יותר מ-50% בתוך 3 חודשים ■ הגורמים שהציתו את הראלי: היחלשות הדולר והסכם צפוי בין יצואניות הנפט להקפאת התפוקה ■ האנליסטים חלוקים בדעתם, ורבים מעריכים כי הראלי לא יאריך ימים

נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לאחר שזינקו בימים האחרונים לשיא של 3 שבועות, הראלי במחירי הנפט נבלם היום (ו')  כאשר החוזים ננעלו בירידה של עד כ-1.9%. הברנט ננעל סביב 41 דולר לחבית וה-WTI ננעל ברמה של כ-39.4 דולר לחבית. המגמה התהפכה לאחר שנתונים שפורסמו בארה"ב הצביעו על עלייה של 1 במספר אסדות הקידוח הפעילות, לראשונה מזה 12 שבועות. עם זאת, הנפט חתם את השבוע בעלייה של כ-7% תוך שהוא משלים זינוק של כ-50% משפל של 12 שנה בשרשם בדצמבר האחרון. אנליסטים מסבירים כי הגורמים העיקריים שהציתו את הראלי הם היחלשות הדולר והציפיות להסכם הקפאת התפוקה שצפויות לגבש 15 יצואניות נפט גדולות בראשות סעודיה, קטאר ורוסיה. אולם, האנליסטים חלוקים בדעתם לגבי האפשרות שהראלי יימשך.

"אנחנו עוזבים את התקופה של ביקושים נמוכים ונעים לעבר עידן שבו הביקושים מתחילים לעלות", מציין אוליבר ג'ייקוב, אנליסט אנרגיה בחברת Petromatrix at Zug. הוא הוסיף עוד כי הגורמים שהכבידו על מחירי הנפט בשנה האחרונה, כגון הגידול בהיצע והדולר החזק, החלו לשנות כיוון. הוא מעריך כי הברנט יתייצב במחיר של כ-45 דולר לחבית.

השבוע הודיע שר האנרגיה של קטאר כי 15 יצואניות נפט גדולות, שאחראיות על יותר מ-70% מתפוקת הנפט בעולם, ייפגשו ב-17 באפריל במטרה לגבש הסכם הנוגע להקפאת תפוקת הנפט ברמה של חודש ינואר. איראן הודיעה כי היא לא מוכנה לתמוך בהסכם שכזה עד שתגיע לתפוקה של 4 מיליון חביות ביום.

גורם נוסף שתומך בראלי במחירי הנפט הוא החלשות הדולר. מדד הדולר נחלש השבוע ביותר מ-3%, בעיקר לאחר שהפד הודיע השבוע כי הוא חותך את תחזית העלאת הריבית לפעמיים בלבד השנה. נזכיר כי הנפט מתומחר בדולר אמריקאי ולכן להיחלשות הדולר יש אפקט חיובי בקרב המדינות המייבאות את הזהב השחור.

עם זאת, ישנם אנליסטים שמעריכים כי הראלי לא יאריך ימים. "הנתונים האחרונים מצביעים על כך שהנפט יתקן בקרוב והראלי לא יימשך", מציינים האנליסטים הארי צ'ילינגוריאן וגארת' לואיס, מ- BNP Paribas. הם ממליצים למשקיעים למכור את הנפט ברמה של כ-40 דולר לחבית וטוענים כי הראלי נתמך רק ע"י "גידול בתיאבון הסיכון" ולא בשל שינויים בנתונים הפונדמנטלים. 

להערכתם, הפגישה הקרובה של יצואניות הנפט תניב לכל היותר החלטה על הקפאת התפוקה, אך הן לא יסכימו להפחית את התפוקה כדי לצמצם את ההיצע הגדול של הנפט, שעומד על כ-1.5 מיליון חביות ביום.

בנק ההשקעות הצרפתי הוא אינו היחיד שמפעיל את פעמוני האזהרה. גם בקרדיט סוויס ממליצים למשקיעים לקחת בעירבון מוגבל את הראלי במחירי הנפט ופרסמו היום מזכר שבו נטען כי הראלי הגיע לקיצו.

גם הבנק המרכזי הרוסי, שהותיר היום את הריבית על כנה ברמה של 11%, נשמע פסימי מאוד והעריך כי הראלי בנפט "לא צפוי להחזיק מעמד". זאת, על רקע עודפי ההיצעהנמשכים בשוק העולמי, חזרתה של איראן לשווקים וההאטה בקצב הצמיחה בסין.