האם היועץ המשפטי של קק"ל נבחר בהליך לא כשר?

עו"ד נדב עשהאל נבחר ליועמ"ש קק"ל ■ בארגון טוענים כי הוא מצוי בניגוד עניינים מאחר שעבד בעבר במשרד עוה"ד של שלמה דרעי, אחיו של אריה דרעי ■ מבקרת קק"ל זועמת על מינוי איש ש"ס ליועמ"ש הארגון, משום שהמינוי לא נעשה בהתאם להחלטת ועדת המכרזים ■ יועמ"ש קק"ל: התהליך עומד בדרישות הדין

קק"ל / צילום: איל יצהר
קק"ל / צילום: איל יצהר

"כאשר דני עטר נבחר לתפקיד יו"ר קק"ל, הוא הבטיח תיקון ומלחמה בשחיתות, הליכים מסודרים ושקיפות, אבל הנה באה פרשת בחירת יועץ משפטי לקק"ל והדברים נראים גרועים לא פחות מאשר בהנהלת קק"ל הקודמת. נבחר בדיוק הגורם שהוועדה התבקשה מלכתחילה לאשר בפטור ממכרז, וברור לגמרי שהיה כאן ניגוד עניינים חמור" - כך אומר בכיר בקק"ל על תהליך מינויו של עו"ד נדב עשהאל לתפקיד יועץ משפטי לקק"ל, מינוי המעורר סערת רוחות בין עובדי קק"ל.

הטענה לניגוד עניינים נובעת מכך שעו"ד עשהאל עבד בעבר במשרד עורכי הדין של שלמה דרעי, אחיו של שר הפנים אריה דרעי, שנבחר לתפקיד אחד מסגני יו"ר קק"ל. שלמה דרעי היה הדמות הדומיננטית בהליך בחירתו של עו"ד עשהאל בהליך המינוי, שבו עקפו את חברי ועדת המכרזים של קק"ל. עו"ד עשהאל הוא גם פעיל מרכזי ויועץ משפטי של מפלגת ש"ס, והשתתף עם האחים דרעי בצוות המשא-ומתן הקואליציוני של ש"ס בבחירות האחרונות.

הפרשה התחילה בסוף פברואר, כאשר עטר הודיע בישיבת הנהלת קק"ל כי עו"ד דניאל טבקוב-סדן, היועץ המשפטי של קק"ל, דיווח לו על קשיים ועומס בעבודה וביקש לסיים את תפקידו בלשכה המשפטית. עטר הוסיף כי שניים מסגניו, עו"ד שלמה דרעי ומייק ניצן (נציג הרפורמים), יאתרו מועמד שיתאם את הפעולות המשפטיות של קק"ל עד למינוי של יועץ משפטי קבוע.

ועדת המכרזים של קק"ל התבקשה לאשר את מינויו של עו"ד עשהאל, ללא מכרז, כפי שהגדיר וביקש המנכ"ל מאיר שפיגלר, לטובת "ליווי משפטי לקק"ל בריטיינר חודשי של 29,250 שקל". הוועדה דחתה את הבקשה לפטור ממכרז, והודיעה כי יש לקיים "הליך תחרותי מסודר. תהיה פנייה למספר גורמים ותיבחר ההצעה המיטיבה עם קק"ל גם מבחינת סכום וגם מבחינת איכות".

ב-16 במארס הודיעו סגני היו"ר, עו"ד שלמה דרעי ומייק ניצן, כי אחרי בחינת 3 מועמדים חיצוניים, ואחרי התייעצות עם היו"ר עטר והמנכ"ל שפיגלר, הם בחרו לתפקיד מ"מ יועמ"ש קק"ל את עו"ד עשהאל, שייכנס לתפקיד באופן מיידי, וזאת "לאור כישוריו ונסיונו העשיר".

ההודעה גרמה לסערת רוחות בצמרת קק"ל ובין חברי ועדת המכרזים. הטענות העיקריות היו שהבחירה הייתה צריכה להיעשות על-ידי עובדים מקצועיים בוועדת המכרזים ולא על-ידי נבחרים; לוועדת המכרזים לא נמסר כל תיעוד או הצעות כספיות בכתב; מדובר בחריגה מהנוהלים המחייבים ועקיפת ועדת המכרזים במינוי שהתבקש מראש, תוך ניגוד עניינים אפשרי של עו"ד שלמה דרעי.

בתגובה לטענות נגד ההליך מסר היועץ המשפטי היוצא, עו"ד דניאל טבקוב-סדן, כי הוא מבקש שוועדת המכרזים תאשר את הבחירה של סגני היו"ר עו"ד דרעי וניצן. לדבריו, העניין היה במסגרת סמכותם, כתת-ועדה של של ועדה דירקטוריונית, וזאת גם "עקב האילוצים הדחיפות במינוי מ"מ ליועמ"ש", ועל כן, לדעתו, התהליך "עומד בדרישות הדין".

מבין התגובות החריפות שהגיעו ל"גלובס" בעניין, בולטת התגובה הצינית של מרים רותם-סימון, מבקרת הפנים של קק"ל, שכתבה ב-16.3 לחבריה: "נס גלוי. אחרי תהליך בחירה שקול ובחינת 3 מועמדים, נבחר בדיוק הגורם שהוועדה נתבקשה מלכתחילה לאשר בפטור ממכרז".

עו"ד אשרת שלומוביץ מהלשכה המשפטית של קק"ל, חברת ועדת המכרזים, דורשת לבטל את המינוי ומסרה לוועדת המכרזים: "ההצעה המונחת כאן לאישור ועדת המכרזים אינה בהתאם להחלטת ועדת המכרזים. על סדר היום של הוועדה הופיעה בקשה לאישור של 'גורם חיצוני לליווי משפטי', עו"ד נדב עשהאל. הוועדה דחתה את הבקשה וקבעה כי יש לצאת לסבב של 3 עורכי דין לפחות, וכידוע, הוועדה מקפידה על כך בכל סבב. מדוע שכאן יהיה אחרת? לפיכך, לפני כל חברי הוועדה צריכים להופיע כל הנתונים, לרבות שמות והצעות מחיר, כפי שנעשה בכל סבב אחר. אין באפשרות הוועדה לשנות מהחלטתה ולהישען על הודעת ועדת ההנהלה כי כך נעשה.

"על אף שאני יושבת בוועדה באופן קבוע, התעלמו ממני באופן מכוון ולא שיתפו אותי בהחלטה, דבר הפוגע במינהל תקין ובאמינות, ובמיוחד לאור העובדות הבאות: אני הגשתי מועמדות לתפקיד יועץ משפטי ומ"מ יועץ משפטי. לעו"ד עשהאל היה קשר עסקי עם מר שלמה דרעי, ומר שלמה דרעי הוא אחד משני חברי ההנהלה המבקשים כעת מהוועדה לאשר את המינוי. לפיכך אני מתנגדת לבקשה".

קק"ל: הבחירה נעשתה כדת וכדין

מקק"ל נמסר בתגובה לדברים: "בחירתו של עו"ד עשהאל כמי שיספק שירות ייעוץ משפטי חיצוני עבור קק"ל, לפרק זמן מוגבל עד לסיום הליכי ועדת האיתור לבחירת יועץ משפטי קבוע, נערכה בהליך פרוצדורלי ומשפטי סדור על-פי נהלי מינהל תקין. הליך זה בוצע כחלק מיישום הפקת הלקחים שנבעו מטיוטת דוח מבקר המדינה.

"בתאריך 1.2.16 התפטר מתפקידו יועמ"ש קק"ל, וב-15.2.16 החליטה הנהלת קק"ל להקים ועדת איתור לבחירת יועץ משפטי חדש לקק"ל, ומיד לאחר מכן פורסם בעיתונות דבר האפשרות להגיש מועמדויות למשרה.

"על-מנת לתת מענה לתקופת הביניים, מונה צוות על-ידי הנהלת קק"ל לניהול ההליך. הצוות בחן וראיין 3 משרדי עורכי דין חיצוניים, ובסיומו מצא לנכון להמליץ על עו"ד נדב עשהאל כמי שיכול לתת את המענה המקצועי הטוב ביותר בהתחשב בלוח הזמנים והאילוצים.

"עו"ד עשהאל הוא בעל ותק של 20 שנה וניסיון עשיר ומגוון, הן במגזר הציבורי, במסגרתו שימש בין היתר כעוזרו של מבקר המדינה וכן כסגן בכיר לפרקליטת מיסוי וכלכלה, והן במגזר הפרטי.

"ההיכרות בין עו"ד נדב עשהאל לבין עו"ד שלמה דרעי הובאה לידיעת חברי הנהלת הקק"ל והצוות שמונה מטעמה, מיד לאחר שהוחלט לפנות אליו כאחד מהמועמדים הפוטנציאליים.

"התהליך נבחן על-ידי משרד עורכי דין הרצוג, פוקס, נאמן, לרבות סוגיית ניגוד העניינים, שהוציא חוות-דעת משפטית ולפיה הבחירה נעשתה כדת וכדין".