המכבסה הגדולה והנוצצת של ההון השחור

מאז שהחלה חקירת הבנק המחתרתי שפעל בבורסה ליהלומים סירבה רשות המסים לגילוי מרצון על הון בלתי מדווח של יהלומנים ■ בשבוע שעבר הודיע נשיא הבורסה ליהלומים כי הגיע להבנות עם הרשות, ויהלומנים יוכלו לדווח מרצונם על הון שחור ■ מומחי מס: היחס של פקידי השומה ליהלומנים השתנה

יהלומים טבעת יהלום תכשיט / צילום: פוטוס טו גו
יהלומים טבעת יהלום תכשיט / צילום: פוטוס טו גו

ביום ראשון שעבר כינסה הנהלת הבורסה ליהלומים את חבריה לעדכונים בנושאי מס. נושאי המס אצל יהלומנים רגישים, במיוחד לאור החשאיות שאופפת את עיסקיהם והחשדנות של רשות המסים לחשאיות הזו. במהלך הכינוס הודיע יורם דבש, נשיא הבורסה, כי הגיע להסכמה עם רשות המסים, לפיה גם יהלומנים יוכלו להגיש בקשות לגילוי מרצון באופן אנונימי.

"במהלך הקדנציות האחרונות ניסינו להגיע להבנה עם מס הכנסה לגבי הליך הגילוי מרצון. נבדקו חלופות רבות שלא התגבשו לכדי הסכם. במהלך השנים שהמתנו להסכם שילמנו מחיר כבד, הן כתעשייה והן כאנשים פרטיים", אמר דבש, והכריז בדרמטיות: "מאז שנבחרתי לנשיא הבורסה הגברתי את הקצב והלחץ על הרשויות, והצלחנו להגיע להבנות עם מס הכנסה ולפתוח עבור היהלומנים ערוץ חשוב להסדרת ענייניהם. במסגרת זו, היהלומנים יוכלו לגשת לתהליך גילוי מרצון אנונימי, כמו כל אזרח במדינת ישראל".

עוד הוסיף דבש: כי "מאז החקירה של הבנק (פרשת הבנק המחתרתי בבורסה ליהלומים שהתפוצצה בינואר 2012, הביאה כבר לשתי הרשעות חמורות בריבוי עבירות מס וזיוף מסמכים, ועשויה להביא אולי להרשעות נוספות - א' ל"ו), רשות המסים לא הסכימה לקבל בקשות (לגילוי מרצון - א' ל"ו) של יהלומנים. יש 70 בקשות שהוגשו, והרשות חד-משמעית לא הסכימה לטפל בהן, אבל רבותיי, הסיבה שאספנו אתכם היום היא שכבר היום ישנו הליך לכל אזרחי ישראל שתקף עד לחודש יוני, ולכן אני מבקש שתקשיבו לי טוב: אנחנו מציעים לכל אחד ואחד מהחברים ללכת להגיש את הבקשות כבר עכשיו במסגרת ההליך הקיים".

באותו מעמד הומלץ ליהלומנים שלא לשאול שאלות בשל רגישות הנושא, והם הופנו להיוועץ עם עורכי דינם. זאת, תוך המלצה חד-משמעית של הבורסה לכולם "לנקות שולחן" לפני ה-31 ליוני 2016, מועד פקיעת הוראת השעה בדבר הסדר גילוי מרצון אנונימי.

כר פורה לעבריינות כלכלית

לכאורה מדובר בבשורה דרמטית עבור היהלומנים. במשך שנים מתנהל משא-ומתן אינטנסיבי בשמם, הן על-ידי נשיאי הבורסה ליהלומים השונים והן על-ידי עורכי דין ורואי חשבון המייצגים אותם מול רשות המסים - אך עד כה לא הצליחו הצדדים להגיע להסכמות על האופן בו ידווחו על הונם החבוי. ומדובר בהון רב.

שוק היהלומים נחשב לאחד מכרי ההון השחור העשירים ביותר. מדובר במגזר סגור שמהווה קרקע פורייה לעבריינות כלכלית, כפי שהתברר גם מחשיפת פרשת "הבנק המחתרתי" בבורסה ליהלומים. והנה, מגיע נשיא הבורסה ואומר: הגענו להבנות. אתם יכולים להגיש בקשות לגילוי מרצון אנונימי במסגרת הנוהל הקיים.

האם מדובר בשינוי המצב הקיים? האמנם מדובר בבשורה? תלוי את מי שואלים.

ברשות המסים טוענים כי אין כל חידוש בעמדת רשות המסים בנוגע ליהלומנים. הם, כך נטען, היו רשאים להגיש עד היום בקשות לגילוי מרצון ככל אזרח במדינה. "בינואר 2015, לאחר הפרסום של נוהל הגילוי מרצון, ולבקשת לשכת עורכי הדין, הבהירה רשות המסים שגם יהלומנים רשאים להיכנס לנוהל בדומה לכל נישום אחר", אומרים ברשות, ומוסיפים כי בחינת המאפיינים הספציפיים לגבי ענף היהלומנים טרם הסתיימה.

"ברשות המסים פועל צוות פנימי הבוחן את מיסוי ענף היהלומנים, מתוך כוונה להגביר את האכיפה והפיקוח בענף. במסגרת פעילות הצוות מתקיים דיאלוג עם נציגות מטעם ענף היהלומים, ובין יתר הדברים נדון אופן היישום של נוהל הגילוי מרצון בענף. עם זאת, טרם התקבלו ברשות המסים כל החלטות בנושא", מבהירים ברשות.

ואולם, לא כך הבין את הדברים השוק. עורכי דין רבים המצויים בקשר עם פקידי השומה ומנהל רשות המסים פנו אל "גלובס" בימים האחרונים, וטענו כי יש שינוי בעמדת רשות המסים בנוגע לאפשרות של היהלומנים להיכנס להליך גילוי מרצון, שעד כה היה חסום בפניהם.

לדבריהם, במסגרת המשא-ומתן שהתנהל מול רשות המסים בחודשים האחרונים, הגיעו הצדדים להבנות ראשוניות בנוגע לפרסום נוהל חדש אשר יאפשר ליהלומנים להסדיר "הון שחור" שהפיקו, לאחר תשלום מס בשיעור מטיב של 20%-25% מיתרת ההון הבלתי מוצהר המוחזק על-ידם (ולא שיעורים של 10%-20%, כפי שמקובל בנוהל גילוי מרצון הרגיל). ואולם, נוהל זה לא גובש לכדי הנחיה מחייבת ולא פורסם לבסוף.

תחת ההסכמות הללו, הודיעו נציגי רשות המסים לגורמים שונים בענף היהלומנים ולמייצגיהם כי נפתחו דלתות נוהל גילוי מרצון הקיים בפני היהלומנים. אמנם לא מדובר בנוהל חדש ומיוחד ליהלומנים, אך המייצגים קיבלו את הרושם כי מדובר ב"יחס חדש".

עו"ד ליאור נוימן, ראש תחום המסים במשרד ש. הורוביץ ושות', מסביר את השינוי. "משרדנו מטפל במאות משפחות עם הון מצרפי בלתי מדווח של כ-1.5 מיליארד שקל במסגרת הליכי גילוי מרצון. עם זאת, נתקלנו בבעיה עם יהלומנים לאור הנחיה פנימית שפרסמה רשות המסים בנושא, שמנעה בפועל את החלת הוראות הנוהל על נישומים מענף היהלומים, למעט במקרים מצומצמים ביותר. למעשה, רשות המסים אפשרה ליהלומנים לשעבר להגיע להסדרים ביחס להון ותיק, אך לא ליהלומנים פעילים עם הפקדות בתקופת 10 שנות הגילוי".

 

הון בהונג-קונג ובדובאי

בעוד כחודשיים עתידה להסתיים תקופת ההארכה לנישומים לדווח על הונם מבלי להיות חשופים להליך פלילי, במסגרת נוהל גילוי מרצון של רשות המסים. עד כה הוגשו במסגרת הנוהל 4,300 בקשות לגילוי מרצון, וההליך חשף הון בהיקף של כ-16 מיליארד שקל שנכנס למערכת הדיווח השוטפת ברשות. המס ששולם עד כה בעקבות הגילויים עומד על סך של כחצי מיליארד שקל.

ככלל, כל אזרחי המדינה היו רשאים להגיש בקשות "להלבין" את הונם במסגרת הנוהל, אך בפועל, כאמור, היה חריג לכלל זה, והוא סקטור היהלומנים. הלכה למעשה, מצאו עצמם יהלומנים רבים, ובדרך-כלל גם בני משפחותיהם, בפני שוקת שבורה, ללא אפשרות ריאלית להסדרת עבירות המס שביצעו, בעוד הבנקים השווייצרים לוחצים עליהם להסדיר את הנושא.

"אותם לקוחות נאלצו לפנות לפתרונות פחות נוחים ולשים את ההון שלהם בהונג-קונג, דובאי ומקומות אקזוטיים יותר, תוך שהם נאלצים להמשיך עם ביצוע עבירות המס בלית-ברירה", אומר עו"ד נוימן.

ואולם, גם עו"ד נוימן קיבל את הרושם שנפתחה דרך חדשה ברשות המסים עבור היהלומנים. "מצב זה צפוי להשתנות בקרוב", הוא אומר ל"גלובס". "בימים הקרובים צפויה רשות המסים להעביר הנחיה גורפת פנימית לפקידי השומה, ובעיקרם לפקיד שומה גוש דן, במסגרתה תאפשר להחיל את הוראות נוהל גילוי מרצון האנונימי גם על ציבור היהלומנים בישראל".

לדבריו, על-אף שמדובר בהחלת ההוראות הכלליות של הנוהל הקיים, הנחיית הנציבות צפויה לכלול הוראות ספציפיות באשר למיסוי ההון הבלתי מדווח של היהלומנים והשינויים שחלו בו במהלך תקופת הגילוי, בהתאם לרשימת קריטריונים שייכללו בה.

לדברי עו"ד נוימן, "על אף שהנחיה זו צפויה להציב רף מיסוי גבוה יותר ליהלומנים ביחס לציבור הנישומים הכללי, מדובר בצעד חשוב ובכלי המשפטי היחידי שעומד בפני נישומים המשתייכים לענף זה. צריך להזכיר שרשות המסים פרסמה לאחרונה כי יהלומנים ישראלים שהגישו דיווח על הכנסות ונכסים בלתי מדווחים מחוץ לישראל, שלא בדרך של גילוי מרצון, נעצרו ונחקרו על-ידה".

50% מס ויותר

מנגד, מומחה המס ד"ר עו"ד אריה ליבוביץ סבור כי החידוש ביחס ליהלומנים לא באמת הגיע מכיוון רשות המסים אלא בתפיסה של הנהלת הבורסה ליהלומנים, שהתייאשה מהמשא-ומתן עם הרשות. "בעבר ניסתה הבורסה ליהלומים לקדם הסדר גילוי מרצון רק ליהלומנים, לפיהם הם יוכלו לשלם 25% מס על כל הכספים הקיימים בחשבון ללא מתן הסברים נוספים. הסדר זה שעל-פי פרסומים שונים קיבל את אישור היועץ המשפטי לממשלה - לא קיבל את הסכמת רשות המסים, שלא ראתה בעין יפה הפליה בין נישומים רגילים לבין יהלומנים, וסברה ככל הנראה כי הסכם כזה צריך שיהיה בחקיקה.

"הבורסה שהבינה ככל הנראה בימים אלה שאין סיכוי להעביר חקיקה זו, וכן שהזמן דוחק בכל היהלומנים המחזיקים כסף בחו"ל, למעשה הודיעה כי התייאשה וממליצה לחבריה לפנות להליך הרגיל. בהליך זה עשויים חברי הבורסה להגיע למיסוי של 50% ויותר בגין הכספים אותם היהלומנים מחזיקים בחו"ל, במקרה שהדברים לא יוצגו כראוי או על-ידי בר סמכא".

עוד מוסיף ד"ר ליבוביץ כי "לאחרונה השתנתה גם זהות פקיד השומה בפקיד שומה גוש דן, עם מינויה לתפקיד של רו"ח איריס עומר שעמדה עד עכשיו בראש משרד השומה באשקלון. ייתכן שזו האחרונה תראה בעין יפה יותר הגעה להסדרי שומה וגילוי מרצון עם יהלומנים".

ליבוביץ מציין כי המשבר שפקד את עולם היהלומים והשינויים הגלובליים בעולם הבנקאות, מהווים הזדמנות מיוחדת לרשות המסים להגיע להסדר עם היהלומנים, ולהערכתו התארכות המשבר ואי-הגעה להסדרים, תביא לכך שלרבים מהם לא תהיה אפשרות כלכלית להגיע בעתיד להסדר, כיוון שהם יאבדו חלק מהותי מהונם הכלכלי.

המשא-ומתן נמשך

מבורסת היהלומים הישראלית נמסר: "המשא-ומתן בין הבורסה לרשויות המס נמשך מזה מספר שנים, ואנחנו מצפים שיגיע לסיום מוצלח בקרוב. חברי הבורסה ליהלומים רשאים כמו כל אזרח במדינת ישראל לפעול על-פי נוהל שפורסם על-ידי רשות המסים, שעד כה היה חסום בפניהם".