נת"ע והאוצר רבים, ועתיד הרכבת הקלה בת"א - מעורפל

בשורת מכתבים בין הצדדים, הם מאשימים זה את זה בעיכוב המיזם ■ השבוע יתפרסם דוח ביקורת של רשות החברות נגד מכרז הקרונות של נת"ע

העבודות להקמת הרכבת הקלה בתל אביב /צילום: תמר מצפי
העבודות להקמת הרכבת הקלה בתל אביב /צילום: תמר מצפי

האם מיזם הרכבת הקלה בת"א-יפו יעמוד בלו"ז ובתקציב שהוגדרו? אם שואלים את אגף החשב בכללי באוצר ואת חברת נת"ע שאמונה על המיזם, התשובה כנראה שלילית. בחילופי מכתבים בין הצדדים, הם מאשימים זה את זה בעיכוב המיזם הענק. בה בעת שבאגף החשב הכללי טוענים כי התנהלותה של נת"ע לקויה בכל הקשור למכרזים ולהליכי התקשרות, בנת"ע מאשימים את האגף בפגיעה מובהקת בעקרונות הממשל התאגידי.

"ניהול החברה לוקה בחסר, בלשון המעטה. להערכתנו, החברה לא תוכל להביא להשלמתו של פרויקט הקו האדום ולקדם את מערכת הסעת ההמונים במטרופולין תל אביב בלוחות הזמנים ובמסגרת התקציב", הזהירה החשבת הכללית באוצר מיכל עבאדי-בויאנג'ו במכתב ששלחה בדצמבר האחרון למנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי. החשכ"לית מתכוונת בדבריה להתנהלותה של נת"ע בכל הקשור למכרז הקרונות השנוי במחלוקת, שבו גברה חברה סינית על החברות האירופיות, ועל ההתקשרות של נת"ע עם חברת PB שזכתה בפטור ממכרז בניהול מיזם הקו האדום.

נזכיר כי עבאדי-בויאנג'ו מינתה לפני שנה את רונן וולפמן, שכיהן בעבר כסגן הממונה על התקציבים באוצר, ואת רו"ח יצחק עזר, כדי שיבחנו האם מכרז הקרונות נוהל בצורה תקינה, והאם "נתפר" למידותיה של החברה הסינית. בדצמבר האחרון פורסמה טיוטת הדוח שבה נכתב: "מבנה המכרז, תנאי הסף הנמוכים, המשקל הנמוך לאיכות והתיקונים שבוצעו בניקוד שאפשרו לכל המציעים שעברו את דרישות הסף הראשוניות לעבור את ציון הסף, גרמו לכך שתנאי האיכות של המציעים קיבלו משקל נמוך תוך נטילת סיכון שהוא מעל לסביר". למרות הביקורת, במכתב ששלחה החשבת הכללית למנכ"ל משרד התחבורה היא הסיקה כי לא נמצאה עדות לשיקולים זרים בהליך המכרזי.

בתגובה למכתב, שלח בתחילת החודש מנכ"ל נת"ע יהודה בר און מכתב נוזף לחשכ"לית, ובו האשים אותה במינוי היועצים מלכתחילה: "אשר להליך הבדיקה שקוים על ידי אנשי מקצוע שמונו על ידך, נדמה שניתן לתהות על הצדקתו, הן לגופם של דברים והן נוכח תפקידיו של החשכ"ל בכלל. בדיקה זו ככל שעסקה בהחלטות בנוגע לטיבו של מכרז הקרונות, המתווה שנבחר, תנאי הסף שנקבעו בו ועוד, לא התייחסה אלא להחלטות שהתקבלו בחברת נת"ע במעורבות פעילה של אגף החשב הכללי ונציגיו".

בר און ממשיך ומאשים את האגף בגרירת רגליים בכל הקשור להליכי הבדיקה. הוא מזכיר את בדיקת מכרז הקרונות שנמשכה כ-10 חודשים, את בדיקת ההתקשרות עם PB שהתעכבה 15 חודשים והתקשרות נוספת עם חברת מקורות שהתעכבה 7 חודשים. "משכי הזמן הארוכים שארכו בדיקות הנושאים השונים וההמתנה לקבלת ההחלטות על ידי החשב הכללי בנושאים אלו פגעו ועודם פוגעים באפשרות לעמוד בלוחות הזנים שנקבעו לפרויקט", כתב המנכ"ל. "מקרים אלה ועוד רבים אחרים, שבהם אגף החשב הכללי מתערב בקבלת החלטות כאלו ואחרות, פוגעים באופן מובהק בעקרונות הממשל התאגידי שחברת נת"ע מחויבת להם באופן מלא".

אגף החשב הכללי לא נותר חייב, ובשבוע שעבר שלח מכתב תגובה שהעיד על החרפת היחסים בין הצדדים. "ראשית אבהיר כי הנימה התוקפנית העולה ממכתבתך אינה מקובלת ואינה משקפת את מערכת היחסים הראויה בין חברה ממשלתיות המשמשת כזרוע ביצוע לבין משרדי הממשלה האחרים עליה. שנית, אבקש להתייחס לדבריך, שכן הם רווים באי דיוקים, חצאי אמיתות והתהדרות מוקדמת בנוצות", כתב לבר און סגן בכיר לחשבת הכללית, יריב נחמה.

נחמה העלה במכתבו האשמות חמורות כלפי החברה: "ככל שידוע לי אין בהנהלת נת"ע חבר אחד אשר יש לו ניסיון בהקמת מיזם רכבתי מ-א' ועד ת' - ודאי שלא בהקמת מיזם רכבת קלה הכולל רכיבים תת-קרקעיים, או עובדי הנהלה אשר להם ניסיון רלוונטי בהפעלת מערכות הסעת המונים", כתב. מכאן עבר נחמה לפרט שורת "החלטות נמהרות" של נת"ע, שלטענו מעידות על "קידום הפרויקט בכל מחיר". בין היתר הזכיר את ההחלטה להשקיע הון בשיפוץ חניונים ובהפעלת שירותי היסעים בעשרות מיליוני שקלים, אשר עומדים לטענתו ריקים וללא שימוש, את תכנון המכרזים שהביא בחשבון מיגון עודף אשר לא נחוץ ברמה הביטחונית, את השינויים שנעשים באסטרטגיות הרכש בחברה ואת ההתקשרות עם PB.

בתוך כך, ל"גלובס" נודע כי השבוע מתכוונת רשות החברות הממשלתיות בראשות אורי יוגב לפרסם את טיוטת דוח הביקורת של רו"ח אילן שגב, שאותו מינתה הרשות כדי לבדוק גם כן את מכרז הקרונות של נת"ע. במכתב ששלח יוגב באוקטובר האחרון לבר און ולחברי הדירקטוריון, הסביר כי בדיקתו נובעת בין היתר מהחלטתן של שתי יצרניות הרכבות מהמובילות בעולם, סימנס (גרמניה) ובומברדייה (קנדה), שלא לגשת למכרז. זאת, לאחר שהתברר להן כי נת"ע תעניק משקל של 70% לגובה ההצעה הכספית ורק 30% למרכיבים הטכניים והמקצועיים.

מנת"ע נמסר: "נת"ע, בגיבוי ובסיוע משרד התחבורה, ימשיכו לעבוד לילות כימים ב-12 אתרי עבודה בו זמנית במרכזי הערים בגוש דן, ובמקביל האוצר ימשיך להפיץ מכתבים וטיוטות של דוחות נגד נת"ע. באשר לבדיקת מכרז הקרונות, החשבת הכללית בדקה במשך עשרה חודשים את תהליכי קבלת ההחלטות, ולא מצאה כל עדות לשיקולים זרים בקביעת ההחלטות, ועל כן אישרה להמשיך בהליכי המכרז. אנו מניחים שהחלטת החשכ"לית לא מצאה חן בעיני ראש רשות החברות, ולכן הוחלט למנות את רו"ח שגב לבצע את אותה בדיקה בדיוק. אין לנו ספק שבדיקה זו נועדה להשפיע על הליכי המשפט מול חברת הרכבות שהפסידה במכרז הקרונות ומתנהלת בימים אלה בביהמ"ש".

ממשרד האוצר נמסר: "המשרד רואה חשיבות רבה בקידום פרויקט הרכבת הקלה בת"א. לאור הליקויים שנמצאו בתהליכי העבודה של החברה, דרש משרד האוצר לפעול לתיקונם. המשרד פועל ביחד עם משרד התחבורה לקדם את הפרויקט תוך שמירת תהליכים תקינים למימושו".