לא גב האומה, המוח שלה

מה ההבדל בין ערוץ 2 ל"שוברים שתיקה"? רמז: הפצת טמטום ושנאה בציבור הישראלי

"גב האומה" / צילום: גיא כץ
"גב האומה" / צילום: גיא כץ

אם ערוץ 10 קיים רק בשביל ליאור שליין ו"גב האומה" - דיינו. אין עוד תוכנית, שמביאה אל המסך רמה כזאת של הומור, אינטליגנציה ותעוזה. והרבה כיף. שליין הוא העורך, המגיש והלב של התוכנית. היא בנויה עליו וסביבו. שאר המשתתפים מוסיפים לתמונה הכללית גוונים והיבטים משלהם, הם כמו תזמורת מוכשרת המלווה בכישרון רב את הסוליסט שליין.

ערב מעניין ומצחיק

זאת לא רק תוכנית טלוויזיה. זה בילוי ערב מחכים ומצחיק עם חברים. פשוט ערב כיפי ומעורר מחשבה. בערב כזה מדברים על הכול - בגילוי-לב שאף תוכנית אחרת, וגם עיתון, לא מתקרבים אליו. אין טאבו, אין נושאים שאסור לגעת בהם - אפילו, שומו שמיים, אפילו דת ודתיים. עוסקים בכל הנושאים והתחומים בלי חשבון. כלומר, החשבון היחיד הוא האמת והדרך המעניינת והמבדרת לבטא אותה.

נראה כי האיסור היחיד בתוכנית הוא על גיבוב שטויות, גסויות וטיפשויות - אותם אלמנטים שבערוץ המתחרה, ערוץ 2, הם לעיתים לחם חוקו. הבסיס עליו הערוץ ואנשיו מתקיימים כשהם עוטפים עצמם בהסברים ונימוקים שכולם צביעות וצדקנות.

ערוץ מטמטם

יש ארגונים, כמו "שוברים שתיקה" למשל, עליהם נאמר שהם גורמים נזק. אני חושב שתופעה כמו ערוץ 2 גורמת לא פחות נזק, אם לא יותר. הוצאת דיבת ישראל בעמים היא מעשה לא ראוי ובוודאי לא מועיל, אבל מה נאמר על גוף מעין ציבורי ששם לו למטרה להפיץ בקרב הציבור טמטום ושנאה? האם הפיכת חלקים מהציבור לחסרי דעת, לגסי-רוח, לרודפי-בצע - האם זה לא גורם נזק?

המקום הראוי

ערוץ 10 אינו נקי לחלוטין מהתופעה, גם שם רעבים לרייטינג, ומשום כך עשה כמה עונות את התוכנית הכה נמוכה הקרויה "הישרדות". לבסוף חזרה התוכנית אל מרקע ערוץ 2, המקום הראוי לה.

כמובן שלא כל התוכניות בערוץ 10 הן באיכות גבוהה. אבל לפחות יש להם את גב האומה האיכותית והמעוררת מחשבה. תוכנית זו היתה בשם אחר ("מצב האומה") בערוץ 2. כנראה שזה לא היה בשבילם. לא נמוך והמוני מספיק. "ארץ נהדרת" יותר מתאימה להם.

תודה ליוסי ורשבסקי

ראוי להודות לערוץ 10 על שליין וחבריו. ובמיוחד למנכ"ל הערוץ יוסי ורשבסקי המעניק לאנשיו חופש ביקורת ואפילו רמה אינטליגנטית, שכידוע אינה מושכת צפייה גדולה. בעוד שמקבילו בערוץ 2 מעניק לאנשיו גם את החופש ללכלך, להשפיל, להפיץ דביליות המונית.

כולנו צריכים להתבייש בכך שתוכניות ערוץ 2 זוכות לצפייה גבוהה מ"גב האומה". להתבייש ולדאוג.