הקובנים בונים על אובמה שיביא איתו נס כלכלי

ציפיותיהם של האזרחים מן השורה מרקיעות שחקים: "אנשים חושבים שרמת החיים תשתפר פתאום, שמזון זול ומוצרים אחרים יצוצו לפתע בחנויות"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

"אני אוהב את זה", אומר מיגל אנחל מורלס, בהצביעו על הפוסטר הגדול שהציב מחוץ למסעדה שלו, 'אולד הוואנה' (Old Havana), לקראת ביקורו ההיסטורי הנוכחי של ברק אובמה בקובה.

מדובר במונטאז' של אובמה ומארחו הקובני, הנשיא ראול קסטרו, בכתמי צבע רועשים של אדום וכחול. איש לא היה מעז להציג מונטאז' כזה במיקום כה בולט לפני ששתי המדינות חידשו את היחסים הדיפלומטיים שלהן לפני שנה בלבד.

אך הפוסטר של מיגל, שמתנוסס במרחק קצר מהקתדרלה של הוואנה, הוא המחווה המינורית ביותר במבול ההכנות הקדחתניות שגרף את קובה לקראת ביקורו הראשון של נשיא אמריקאי לאחר ביקורו של קלווין קולידג' לפני 88 שנים.

קבוצות תיירים מאורגנות נאלצו לנטוש את בתי המלון היוקרתיים בעיר, ונשלחו לחוף הים כדי לפנות מקום לחברי המשלחת האמריקאית.

פועלים שקדו על שיפוץ חלקי העיר שבהם יבקר אובמה. הם ייפו את אצטדיון הבייסבול הפאן-אמריקאי, שבו יצפה אובמה במשחק בייסבול מחר (ג'). הוואנה מלאה ברעש מקדחים ובריח צבע טרי.

ציפיותיהם של האזרחים מהשורה מרקיעות שחקים. הגעתו של אובמה - הוא פתח את ביקורו בן שלושת הימים אתמול (א') בערב - מעוררת תקוות לנס שיתרחש וישפר לפתע את מצבה הכלכלי של קובה.

"אנשים חושבים שהיחסים המשופרים עם ארה"ב ידמו ליחסים שהיו לקובה עם רוסיה, שרמת החיים תשתפר פתאום, שמזון זול ומוצרים אחרים יצוצו לפתע בחנויות", אמרה אנאידה רודריגז, פרופסור לסיעוד במחוז קמגואי במרכז קובה. "היום הכול מאירופה, או מסין, קנדה וברזיל, והכול מאוד יקר".

אזרחים אחרים מקווים שמדיניות הדטאנט של אובמה כלפי שכנתה של ארה"ב בים הקריבי תוביל לשיפור במצב זכויות האדם. סוגיות כגון חופש הדיבור, ההתכנסות והדת, ואינטרנט נגיש יותר לקובנים, נמצאות על סדר היום של שיחות אובמה עם קסטרו.

"אני רוצה לתת לו נשיקה גדולה ולהגיד תודה על כל מה שהוא עשה עבור החברה האזרחית, ולהגיד לו איזו תועלת הפקנו אנחנו מזה", אמרה ניוריס היגוארס, בעלים משותפים של אחת המסעדות המובילות בהוואנה, אטלייה (Atelier). "אני מחשיבה את זכויות האדם כצעד הראשון לקראת חברה בת קיימא. בקובה אין הרבה תמיכה לזה".

קבלת הפנים שלה זכה אובמה מצד הרשויות בקובה הייתה פחות נלהבת. מאמר מערכת שהתפרסם לאחרונה בעיתון "גרנמה" (Granma), שופרה הרשמי של המפלגה הקומוניסטית, שיבח את אובמה על הגמשת הסנקציות נגד קובה, אך ציין כי הצעדים שהוא נקט לא היו יעילים, ומתח ביקורת על ארה"ב בגין הקנסות שהיא ממשיכה להטיל על חברות שעושות עסקים עם קובה.

מדצמבר 2014 גבתה ממשלת ארה"ב קנסות בשווי כולל של יותר מ-5 מיליון דולר. לאחרונה הוטל קנס על החברה הצרפתית CGG Services, המתמחה במדעי כדור הארץ, בגין שימוש במוצרים אמריקאיים באוניות שפועלות במים הטריטוריאליים של קובה.

"אובמה זוכה לאהדה מכיוון שהוא הנשיא האמריקאי הראשון שקרא לשים קץ לחרם האמריקאי, שהודה כי החרם פגע באזרחים קובנים ואמריקאים כאחד, ושהכיר בכך שהקובנים שחיים בקובה חשובים ממש כמו הקובנים שחיים בחו"ל", אמרה כריסטינה אסקובר, עיתונאית שמסקרת את יחסי ארה"ב-קובה עבור הטלוויזיה הקובנית הציבורית.

אחרים מתייחסים לביקורו של אובמה באופן פסימי יותר. "תהיה אכזבה אדירה אחרי שאובמה יעזוב", אמר אמן ווידיאו שביקש לשמור על עילום שם.

"זה קרנבל", הוסיף האמן, בהתייחסו לעיתוי הביקור בין מסעו של האפיפיור פרנציסקוס לקובה בספטמבר 2015 להופעה החינמית של האבנים המתגלגלות בהוואנה השבוע. "אחרי כל ההתרגשות שנגרמה מביקור האפיפיור, ביקורו הנוכחי של אובמה ולאחר מכן ההופעה של האבנים המתגלגלות, כולם יסבלו מתחושה של הנגאובר".