המנתחים הפלסטיים עתרו לבג"ץ נגד הרפורמה ברפואה הפרטית

טוענים: "זו לא מלחמה אישית, אנו דואגים לפציינטים" ■ יו"ר האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ל"גלובס": "אנו נלחמים לטובת אותם הורים שחוסכים חודש בחודשו לניתוח הצמדת אוזניים לילד כדי שיפסיקו לקרוא לו פייפר"

חדר ניתוח / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
חדר ניתוח / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אחרי ההסתדרות הרפואית, גם המנתחים הפלסטיים עתרו לבג"ץ נגד הרפורמה לריסון הרפואה הפרטית, שאמורה להיכנס לתוקף בחודשים הקרובים בהתאם לקבוע בחוק ההסדרים שעבר בכנסת אשתקד. העתירה הוגשה אתמול (א') על-ידי האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ושלושה מבכיריו, בראשם יו"ר האיגוד, ד"ר יורם וולף.

בניגוד לעתירת ההסתדרות הרפואית, שעסקה במכלול הצעדים שנכללו בפרק הבריאות בחוק ההסדרים, המנתחים הפלסטיים מתמקדים אך ורק בסעיף אחד: זה שקובע כי התשלום עבור ניתוח פרטי יוסדר מול בית-החולים או המרפאה בלבד, ולא מול הרופא המנתח. כלומר, אם עד היום המטופל שילם לרופא ישירות ובנוסף שילם תקורה לבית-החולים בגין השהות - הרפורמה קובעת כי התשלום כולו יינתן לבית-החולים, והוא זה שישלם לרופא.

לטענת העותרים, מובילי הרפורמה התעלמו מהעובדה שבכל הנוגע לניתוחים פלסטיים, ברוב המקרים מדובר בשירותים שאינם נכללים בסל הממלכתי ואפילו לא מכוסים במסגרת הביטוחים השונים, כך שמדובר בהתערבות בוטה בפעילות פרטית מובהקת.

עוד הם טוענים כי הרפורמה גוזרת על הרופאים ועל המטופלים כאחד להיות תלויים בידי גורם מתווך (בית-החולים הפרטי), שעלול דווקא להעלות את המחירים - תוצאה הפוכה לכאורה מזו שעמדה לנגד הרגולטור.

העתירה הוגשה באמצעות עו"ד שמואל ליאור וגדי בר-און ממשרד ליאור ושות'.

במשרדי הבריאות והאוצר, נזכיר, טענו כי הסעיף המדובר נועד לבלום את "השתוללות המחירים" במערכת הרפואה הפרטית, שמשליכה באופן ישיר על ההוצאה הלאומית לבריאות ועל יוקר המחיה. לשיטתם, גביית שכר המנתח על-ידי בית-החולים או המרפאה הכירורגית תביא לריסון השכר ותאפשר בנוסף מעקב נוח יותר אחר רמות השכר.

ד"ר וולף, העותר הראשי, אמר לנו על כך: "מה שצפוי לקרות - וזה כבר מה שהודיעו לנו למשל באסותא - זה שאנחנו הרופאים לא יכולים לקבוע עוד כמה יעלה ניתוח למתיחת בטן או כל ניתוח אחר, אלא הם באסותא יקבעו את המחיר. זו לא מלחמה אישית, אלא מלחמה אלא עבור הפציינטים שלנו, עבור אותם הורים שחוסכים חודש בחודשו בשביל ניתוח הצמדת אוזניים לילד, כדי שיפסיקו לקרוא לו 'פייפר'".

העתירה מבקשת לבטל את הסעיף המדובר, או לפחות לקבוע כי הסעיף יחריג פעילות רפואית שאינה נכללת בסל הבריאות הממלכתי. לדברי ד"ר וולף, ניתן להבין את הרציונל של הרגולטור כאשר מדובר בפעילות פרטית שנכללת בסל, ולכן ניתנת גם בבתי-חולים ציבוריים - בשל הטענות לכך שמתקיימת "הסטה" של פעילות מהמערכת הציבורית לפרטית. במקרה של הכירורגיה הקוסמטית, הוא מדגיש, כי אין חשש להסטה כזאת, ולכן הפעילות הזו לא צריכה להיכלל תחת המגבלות החדשות.

על העתירה נדרשים להשיב לא רק הכנסת והממשלה, אלא גם שורה של בתי-חולים פרטיים שבהם מתבצעים הניתוחים הקוסמטיים כיום: אסותא, הרצליה מדיקל סנטר, בית-החולים אלישע (חיפה), מרכז רפואי רמת-אביב, המרכז הרפואי מ.ר.ב, מרכז רפואי חורב, נ.א.ר.א, עתידים מדיקל סנטר, TLV מדיקל סנטר ו'שבע עיניים בנגב' (באר-שבע).