טראמפ: במסגדי הפלסטינים יש תרבות שנאה, נפסיק ההסתה

בהופעות באייפ"ק, במסיבת עיתונאים ובשיחה עם עורכי "וושינגטון פוסט", הוא הותיר שורת סתירות ותמיהות: אז השגרירות האמריקאית בכל זאת עוברת לירושלים? האם לישראל אכן יש רצון לשבת עם הפלסטינים? ■ ופצצת היום: קריאה להתרחק מנאט"ו

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

אכן, אמש היה ערב קסום בוושינגטון. כבמטה קסמים, הצליח אשף תמרון ההמונים דונלד טראמפ, המתמודד הרפובליקאי המוביל במירוץ לנשיאות, להתנער מכל התבטאויותיו בעבר הלא רחוק, שהדיפו ארומה אנטי-ישראלית. בה בעת, כמעט בלי להתאמץ, הוא הכניס ללקסיקון הבחירות אמירות חדשות, שירחיקו ממנו מצביעים יהודיים כמו מחלב חמוץ.

פוף, גזה לה הנייטרליות המוצהרת של המיליארדר בסכסוך הישראלי-פלסטיני, נייטרליות שעליה הכריז השכם והערב כבסיס להצלחתו לחלוב "עסקה" פוטנציאלית מהישראלים והפלסטינים; פוף, נעלם סירובו להתחייב להעביר את שגרירות ארה"ב מת"א לירושלים; פוף, התפוגגה טענתו הוותיקה שילשראל אין נכונות לשלום עם הפלסטינים - וכל זאת בנאום שנמשך פחות מ-30 דקות בוועידה השנתית של אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון.

נאט"ו? שישלמו יותר

אך פלאי-פלאים, באותו נאום, טרמאפ ילד מדינה חדשה, פלסטין, מדינה שאינה קיימת מאז 1948, ושעתיים קודם לכן, הוא פורר בהבל פיו את הסיוע הביטחוני של ארה"ב לישראל. כדבריו: שהישראלים ישלמו בעד הסיוע. ובראיונות נפרדים ל"וושינגטון פוסט" ול-CNN הוא הטיל את פצצת היום: ארה"ב צריכה להתרחק מנאט"ו, לפחות עד שמדינות הברית ישלמו יותר לאמריקאים תמורת שירותיהם הצבאיים. אם טראמפ קיווה, שהופעותיו אתמול בוושינגטון יציירו אותו כמדינאי רציני וימחקו את דימויו כפוליטיקאי חובש כובע מצחיה שמטיף לאוהדיו להכות מפגינים - ובכן, הכישוף הזה לא צלח.

הנאום של טראמפ בוועידת אייפ"ק היה אמור לשכנע את יהודי ארה"ב שאין להם שום סיבה לחשוש ממנו, שהוא יהיה ידידם - וידיד ישראל - בבית הלבן. אך זמן קצר לפני בואו לאיצטדיון שבו נערכה הוועידה, הוא יצא בהצהרה שתעיב על מאמציו להתחבב על היהודים ועל אוונגאלים אוהדי ישראל. במסיבת עיתונאים, הוא נשאל האם הוא כולל את ישראל ברשימת המדינות העשירות, כקוריאה הדרומית, יפן וגרמניה שלדעתו צריכות לשאת לבדן בעול הוצאות ההגנה שלהן, בלי לקבל סיוע מארה"ב.

תשובתו: "אני חושב שישראל צריכה לעשות זאת, כן, אני חושב שישראל צריכה - יש מדינות רבות שיכולות לשלם והן יכולות לשלם בגדול". אחר-כך, בתשובה על שאלה דומה, היה נדמה שהוא מתחיל לסגת קצת מהגבלת הסיוע לישראל, אך לא השלים את הנסיגה: "ובכן, הישראלים מושיטים לנו הרבה עזרה", הוא אמר, ולא יסף.

להתבטאות טראמפ על הגבלת הסיוע לישראל בא מענה החלטי ומהיר מפי יו"ר בית-הנבחרים, פול ראיין, שנאם אף הוא בוועידת אייפ"ק. הוא קרא להגדיל את הסיוע לישראל והדגיש את הצורך לתת לה "יותר מאשר התחייבויות מעורפלות שאנו ניצבים לצידה בעקבות החתימה על ההסכם הגרעיני עם איראן". לדבריו, ההסכם עם איראן - "ההסכם הגרוע ביותר שראינו בחיינו" - הוא "איום עצום על ישראל", ולכן ארה"ב צירכה לחזק את בריתה עם מדינה זו. "לארה"ב יש אחריות לערוב לביטחונה של ישראל כצמיחה טבעית של המורשת האמריקאית אחרי מלחמת העולם השניה", הוא אמר.

דברי טראמפ על הסיוע עולים בקנה אחד עם דבריו ל"וושינגטון פוסט", שיש לו ספקות בנחיצותה של נאט"ו, הברית הצפון אטלנטית, שמהווה את עמוד השדרה של האסטרטגיה הביטחונית האמריקאית מאז המלחמה הקרה. טראמפ אמר שהוא מצדד בטביעת כף רגל קלה יותר של ארה"ב בעולם, למרות התוהו ובוהו באזורים שונים, במיוחד במזה"ת. לדבריו, ארה"ב חיבת להתכנס פנימה ולהקדיש את משאביה לשיקום תשתיות. "אני חושב שאנו חיים עתה בעולם שונה ולא נראה לי שאנו צריכים לההשקיע בבניית מדינות אחרות"" הוא אמר. "... יש לנו חוב של 19 טריליון דולר. אנו יושבים על בועה, ואם היא תתפוצץ, המצב יהיה רע מאוד... אנו בונים בתי-ספר בעיראק, אך לא בברוקלין".

ל-CNN הוא אמר: "(חברות נאט"ו) צריכות לשים על השולחן יותר כסף. אנו נושאים בהוצאות הברית ללא כל פרופורציה. זה יותר מדי... ארה"ב מטפלת בבעיית אוקראינה לבדה בשעה שחברות אחרות בנאט"ו אינן נוקפות אצבע".

"נפסיק את ההסתה הפלסטינית"

כמובן, בנאומו בוועידת אייפ"ק לא הזכיר טראמפ אפילו במילה את כוונתו להגביל את הסיוע לישראל או את הצהרותיו הקודמות שהצטיירו כבלתי אוהדות לישראל. בתחילת נאומו הוא הדגיש, כי אין בכוונתו לחזר אחרי הקהל ולהחניף לו, אך זה בדיוק מה שהוא עשה. אם בעבר אמר, שהוא ישמור על "נייטרליות" בסכסוך עם הפלסטינים, הוא התנער מכל יומרה לנייטרליות לפני חברי אייפ"ק ולא העלה את המילה "נייטרליות" על דל שפתיו. הוא דיבר על "הידידות שאינה ניתנת לניתוץ עם השותפה האסטרטגית שלנו, עם האח התרבותי שלנו, עם הדמוקרטיה היחידה במזה"ת - מדינת ישראל".

הוא השיל כל מסווה של נייטרליות ותקף את הרשות הפלסטינית במילים חריפות ביותר על תמיכתה בטרור, ובמיוחד על חינוך ילדים לשנאת ישראל ועל הסיוע החומרי למשפחות מחבלים. "בספרי הלימוד ובמסגדים של הפלסטינים יש תרבות של שנאה שתוססת שם מזה שנים. אם אנו רוצים להגיע לשלום, הפלסטינים חייבים להפסיק זאת. אין פה שום הקבלה מוסרית. ישאל אינה נותנת לרחובות שמות של טרוריסטים. ישראל אינה משלמת לילדיה לדקור פלסטינים".

"אנו נפסיק את ההסתה הפלסטינית הזו, תאמינו לי", הוא הכריז, אך לא הסביר כיצד יעשה זאת.

בנאום לפני הקואליציה הרפובליקאית היהודית - גוף של תורמים עשירים למפלגה - ובראיון לא.פ. בדצמבר אשתקד אמר טראמפ: "הרבה יהיה תלוי ברצונה של ישראל לעשות עסקה... האם היא תהיה מוכנה להקריב קרבנות מסוימים.. יתכן שהיא לא תהיה מוכנה..."

עתה, בוועידת אייפ"ק, זמירות חדשות: "אנו יודעים שישראל מוכנה לעשות עסקה". הוא גם הבטיח להעביר את השגרירות האמריקאית ל"בירתה הנצחית של ישראל, ירושלים", למרות שהוא סירב להתחייב לעשות כן בנאום בדצמבר לפני הקואליציה.

הוא אמר אמש שיפעל להשגת עסקה בין ישראל לפלסטינים, אך הדגיש, כי זו צריכה להתקבל רק במו"מ ישיר בין הישראלים לפלסטינים. הוא נמנע מלומר מה יהיה תפקידו כנשיא במו"מ פוטנציאלי כזה, האם ארה"ב תכפה תוואי משלה, למשל, אך אמר כי יתנגד לכל החלטה של מועצת הביטחון שתנסה לשרטט תוואי להסכם. "אכיפה כזו תהיה אסון", הוא אמר. "ארה"ב תתנגד להחלטה כזו ואני אשתמש בזכות הווטו שלי כנשיא כדי למנוע כל התערבות של מועצת הביטחון". הוא הוסיף: "או"ם אינו ידיד של הדמוקרטיה, של ארה"ב או של ישראל".

"תינוק יהודי יפהפה"

כפי שאמרו מתמודדים אחרים, בכללם הילארי קלינטון כמה שעות קודם לכן, אמר טראמפ שהוא יזמין את ראש הממשלה, בנימין נתניהו לבית הלבן "מיד" לאחר שייכנס לתפקידו. "אני מכיר אותו כבר שנים רבות", הוא הוסיף. לדבריו: "הימים שבהם התייחסו לישראל כאל אזרח מדרגה שניה, הימים האלה יסתיימו ביומי הראשון בבית הלבן".

כצפוי אמר טראמפ שנשיאותו של ברק אובמה היתה "הדבר הגרוע ביותר שאירע אי פעם לישראל", הצהרה שזכתה בתשואות רבות, וציין שאובמה הוא שחתם על ההסכם הגרעיני עם איראן, הסכם שמעניק לה מאות מיליארדי דולרים בלי לקבל שום תמורה. בפקוע ההסכם תוכל איראן לייצר בנקל פצצה גרעינית.

טראמפ, שקרא את הנאום מטלפרומפטר - אע"פ שהוא לעג לפוליטיקאים שעושים זאת - מעד כאשר הזכיר שלוש פעמים את "פלסטין". למשל: "אובמה חושב, שהפעלת לחץ על ישראל תגרום להעלאת (המו"מ) על סדר היום. אך קרה בדיוק היפך. כבר עכשיו על מחצית מאוכלוסיית פלסטין השתלט דאעש הפלסטיני, חמאס".

המתמודד הרפובליקאי טד קרוז, שדיבר אחרי טראמפ, לא החמיץ את ההזדמנות: "האדם שדיבר לפני אולי אינו יודע זאת, אבל פלסטין כבר אינה קיימת מאז 1948".

חלק נכבד מנאומו הקדיש טראמפ להתבטאויות מהסוג שהוא מורגל בהן בנאומים לפני קהלים אחרים: "אני אוהב את האנשים באולם הזה. אני אוהב את ישראל... חלק מציוני הכבוד הגדולים ביותר שלי קיבלתי מישראל... בתי איוונקה עומדת ללדת בקרוב תינוק יהודי יפהפה".

איך קיבלו באי הוועידה את טראמפ? הצהרותיו על אובמה ועל הפלסטינים התקבלו בתשואות רמות, אך התפארותו שאין בקי ממנו בפרטי ההסכם עם איראן עוררו צחוק גדול. אין ספק, שקרוז וכן ג'ון קייסיק, שדיבר אף הוא בוועידה, התקבלו בחמימות רבה הרבה יותר, וכך אף הילארי קלינטון.