קיוסאקי: הקריסה הגדולה ביותר בשוק המניות תתרחש השנה

מחבר הספר "אבא עשיר אבא עני" פרסם תחזית לפני 14 שנה, לפיה ב-2016 תתרחש הקריסה הגדולה בהיסטוריה של שוק המניות ■ בראיון למרקטווץ' הוא הסביר כי השנה עשרות מיליוני אנשים מדור הבייבי בום יפרשו לגמלאות וידרשו את דמי הפנסיה שלהם - עניין שייצור לחץ אדיר על הכלכלה והמוסדות הפיננסים

לפני כ-14 שנים, רוברט קיוסאקי, מחבר סדרת ספרים פיננסים ובראשם "אבא עשיר אבא עני", פרסם תחזית קודרת. לפי התחזית, ב-2016 תתרחש הקריסה הגדולה בהיסטוריה של שוק המניות ותפגע במאות מיליוני אנשים בכל העולם. 

אמנם השווקים התאוששו בשבועות האחרונים מגל הירידות שנפתח בתחילת השנה ונמשך כמעט 3 חודשים, אך קיוסאקי מעריך כי הרע מכל עוד לפנינו, והמשקיעים יכולים לעשות מעט מאוד כדי להתגונן מפני הסערה בשווקים, מלבד להשקיע בזהב, בכסף או לקוות שהבנקים המרכזיים יצליחו לרכך את הנפילה.

ב-2002 קיוסאקי כתב באחד מספריו כי ב-2016 השווקים יקרסו ברגע שמיליוני אנשים בארה"ב מדור הבייבי בום שלאחר מלחמת העולם השנייה יגיעו לגיל 70 ויתחילו לקבל את דמי הפנסיה שלהם. "הדמוגרפיה היא הגורל", הוא אמר בראיון לאתר מרקטווץ'.

לפני הנתונים של הרשויות בארה"ב, דור הבייבי בום, אותם אנשים שנולדו לאחר מלחמת העולם השנייה, בין השנים 1946-1964, כולל כ-76 מיליון אנשים, כאשר נכון ל-2014 כ-65 מיליון היו עדיין בחיים, אך כולל מספר המהגרים, מספר האנשים שיצאו לפנסיה עומד על 76 מיליון.

קיוסאקי, כמו גם כלכלנים רבים אחרים, סבור שמיליוני האנשים שייצאו השנה לפנסיה יגרמו ללחץ על המוסדות הפיננסים שמנהלים את קרנות הפנסיה ויערערו את היציבות שלהם. כתוצאה מכך, השווקים הפיננסים יצאו מאיזון וייצרו כדור שלג שיוביל לקריסה עצומה.

קיוסאקי טוען עוד כי לא יהיו הרבה אפשרויות השקעה סולידיות. "הריבית על ההכנסות או תזרים מזומנים מהחסכונות כמעט ולא קיימים ורווחי הון משוק המניות יהיה קשה להשיג כי המחירים בשיא", אמר קיוסאקי. הוא הוסיף עוד כי גם ההאטה בכלכלה הגלובלית ובייחוד בזו של סין, תוסיף שמן למדורה. "סין נמצאת בבועה כבר יותר מ-20 שנים", לדבריו.