"גל הירידות הגדול ביותר בהיסטוריה של המניות יצא לדרך"

פיטר שיף, מנכ"ל Euro Pacific Capital ואחד המבקרים החריפים ביותר של הפדרל ריזרב, טוען שכלכלת ארה"ב נכנסה כבר למיתון בעקבות העלאת הריבית בדצמבר, ומעריך שאין סיכוי שהבנק המרכזי יעלה שוב את הריבית

ג'נט ילן / צלם: רויטרס
ג'נט ילן / צלם: רויטרס

מספר בכירים בפדרל ריזרב התבטאו השבוע לטובת העלאת ריבית נוספת בארה"ב, אך פיטר שיף, אחד ממבקרי הפד החריפים ביותר, טוען שאין סיכוי שהבנק המרכזי האמריקאי יעלה בקרוב את הריבית.

"אם הפד יעלה את הריבית הוא יגרום למשבר פיננסי חמור יותר מזה שהוא גרם לו ב-2008", אמר שיף ל-CNBC. "הם הולכים לדבר כאילו הם יכולים להעלות ריבית כי הם לא יכולים להודות שיש כאן בועה. והם לא רוצים שכל האוויר ייצא".

שיף, מנכ"ל Euro Pacific Capital, טוען שהריבית האפסית ורכישות האג"ח המסיביות הפכו את כלכלת ארה"ב ל"מלון מקקים" התלויה בריבית נמוכה כדי להמשיך לשרוד. כעת, הוא טוען כי הדרך היחידה שבה יו"רית הפד ג'נט ילן יכולה למנוע מהשוק לקרוס היא על-ידי הורדת ריבית.

 

"ברגע שהם הכניסו אותנו פנימה, הם לא יכולים להוציא אותנו", ממשיך שיף במשל המקקים שלו. "זה מה שהם מחפשים עכשיו. דרך להוציא אותנו".

שיף טוען כי כלכלת ארה"ב כבר נכנסה למיתון בעקבות העלאת הריבית בדצמבר, ומוסיף: "מי שיחליף את אובמה כנשיא יירש מיתון חמור יותר מכפי שהוריש הנשיא לשעבר ג'ורג' וו. בוש. למעשה, גל הירידות הגדול ביותר בהיסטוריה של שוק המניות כבר החל, כך שאני לא חושב שהפד ירצה להעלות את הריבית באפריל".

התחזיות של שיף קיצוניות למדי בנוף הכלכלי-פיננסי. כך, למשל, הוא מעריך שמחיר הזהב  ינסוק בעקבות המפולת שהוא צופה במניות, ויגיע לרמה של 5,000 דולר לאונקיה. מדובר במחיר הגבוה ב-310% ממחירו של הזהב היום.

"אם בשנת 2000 הימרתם נגד הפד כאשר הזהב נסחר מתחת ל-300 דולר לאונקיה, דעו לכם שהפד הוא הסיבה העיקרית לכך שהזהב נסחר היום מעל 1,200 דולר לאונקיה", אומר שיף.