ל-75% מיהודי ארה"ב דעות שליליות על טראמפ וקרוז

ההכרזות של שני המתמודדים הרפובליקאים על העברת השגרירות האמריקאית לירושלים לא הזיזו את היהודים ימינה ■ יתר על כן, רוב היהודים האמריקאים פשוט אדישים לנושא: 56% אמרו שאינם יודעים מספיק על רעיון העברת השגרירות כדי לחוות דעה; רק 24% תמכו ברעיון

טד קרוז ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס
טד קרוז ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס

המתמודדים הרפובליקאים על מועמדות מפלגתם לנשיאות יכולים להתחרות כאוות נפשם מי מביניהם פרו-ישראלי יותר, מי מהם שם את ירושלים במקום גבוה יותר בסולם העדיפוית של ממשלו הפוטנציאלי - אך מי שקוצר את הפירות הפוליטיים הם דווקא המתמודדים הדמוקרטים. זו היתה תמיד תחושת הבטן של רוב המשקיפים הפוליטיים בחודשים שעברו, אך סקר חדש של גאלופ מאשש אותה גם בשלב הנוכחי של המירוץ לנשיאות: לכמעט שלושה רבעים מיהודי ארה"ב יש דעות שליליות על דונאלד טראמפ וטד קרוז, בעוד שכמעט לשני שלישים מהם יש דעות חיוביות על ברני סאנדרס והילארי קלינטון.

פילוח נתוני סקר שנערך בין 2 בינואר ל-21 במארס (יומה השני של ועידת אייפ"'ק בוושינגטון) מעלה ש-72% מהיהודים האמריקאים מתייחסים בשלילה לטראמפ ולקרוז. רק ל-24% מהם יש דעות חיוביות על טראמפ, ול-20% דעות חיוביות על קרוז. לעומת זאת, 61% מהיהודים בארה"ב רואים באור חיובי את ברני סנדרס ול-60% יש דעות חיוביות על הילארי קלינטון. ל-35% מהיהודים יש דעה שלילית על קלינטון, ול-30% - על סנדרס.

 

על פי ניתוח של ד"ר פרנק ניופורט, העורך הראשי של גאלופ, תמיכתו של קרוז בעמדות הממשלה הנוכחית בישראל נותרת איתנה לאורך כל הקריירה הפוליטית שלו. תמיכתו בשראל היא אחת מתשע הסוגיות החשובות של ממשלו הפונטציאלי, כפי שהן מפורטות באתר הבחירות שלו באינטרנט. בכל זאת, זה לא הניף את שיעור אהדת היהודים אליו. אבל התמיכה בישראל עשויה לתת לו תנופה דווקא בקרב ציבור הנוצרים האוונגלים, פלח הבוחרים הגדול ביותר שלו. פלח זה מאופיין בתמיכתו ברעיון ארץ ישראל השלמה של הימין בישראל.

הסקר הסתיים לפני נאומו של טראמפ באייפ"ק, שבו הוא בחר לחזור בו כמה התבטאויות לא אוהדות לישראל: נעלמה הנייטרליות המוצהרת של המיליארדר בסכסוך הישראלי-פלסטיני, נייטרליות שעליה הכריז השכם והערב כבסיס להצלחתו לחלוב "עסקה" פוטנציאלית מהישראלים והפלסטינים; הוא גנז את טענתו הוותיקה שילשראל אין נכונות לשלום עם הפלסטינים; ונעלם סירובו להתחייב להעביר את שגרירות ארה"ב מת"א לירושלים. להיפך, בנאומו הוא התחייב להעביר את השגרירות ל"בירתה הנצחית של ישראל". אבל, לדברי ניופורט, לא נראה שהנאום לפני באי ועידת אייפ"ק היה מעלה או מוריד. עובדה היא, ששיעור אלה שמתייחסים אליו בשלילה זהה לשיעור אלה שאינם אוהדים את קרוז.

ניופורט מציין, שסנדרס הוא המתמודד היהודי היחידי במירוץ הנוכחי לנשיאות, אך נראה שיהדותו אינה הסיבה לשיעור התמיכה הגדול של היהודים בו. לאחר הכל, סנדרס הצהיר, כי הוא אינו "מעורב באופן פעיל בדת מאורגנת". היהודים בארה"ב פשוט נוטים להיות ליברליים יותר מאשר כלל האוכלוסיה וייחסם האוהד כלפי שני המתמודדים הדמוקרטים המובילים מתפלג פחות או יותר שווה בשווה בין שניהם.

נתון מפתיע הוא, שרוב היהודים האמריקאים פשוט אדישים לנושא העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, למרות הדגש שהמתמודדים הרפובליקאים שמים בנושא. בחלק מהסקר שנערך בין 9 ל-14 במארס, התבקשו הנשאלים לחוות דעתם על הרעיון של "הכרה (אמריקאית) בירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות האמריקאית מתל-אביב לירושלים". 56%(!) מהנשאלים השיבו, כי הם אינם יודעים מספיק על רעיון העברת השגרירות כדי לחוות דעה עליו. 20% אמרו שהם מתנגדים לרעיון ורק 24% אמרו, שהם תומכים בו.

ואולי זה לא צריך להפתיע. סקרים קודמים העלו, ששיעור התמיכה בישראל אינו קריטריון ראשון במעלה בתמיכת בוחרים דמוקרטיים במועמדיהם.