סנדרס מנסה לקעקע יתרונה של קלינטון: ניצח במערב ארה"ב

המתמודד הדמוקרטי זכה במדינות וושינגטון ובאלסקה, אך עדיין רחוק מלסגור את פער הצירים בינו לבין קלינטון

ברני סנדרס והילארי קלינטון/ צילום: רויטרס
ברני סנדרס והילארי קלינטון/ צילום: רויטרס

ברני סנדרס גבר אתמול (א') על הילארי קלינטון בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית במדינות וושינגטון ואלסקה. בשתי המדינות הוא השיג נצחונות מרשימים (וצפויים), אך הוא עדיין רחוק מאוד מסגירת פער הצירים בינו לבינה.

במדינת וושינגטון זכה סנדרס ב-72.7% מקולות המצביעים. קלינטון קיבלה 27.1%. באלסקה הצביעו 81.6% מהבוחרים בעד סנדרס, ו-18.4% בעד קלינטון. בשתי המדינות קיבל סנדרס 36 צירים וקלינטון - 11. בסה"כ, בשלב זה יש לקלינטון 1703 צירים ולסנדרס - 985. 2382 צירים נדרשים כדי לזכות במינוי הדמוקרטי.

מדינות צפון מערב ארה"ב פרשו שטיח אדום לסנדרס. אלה מדינות שרוב אוכלוסייתן לבנה, ופלחים גדולים ממנה מגדירים עצמם ליברליים וחסידי איכות הסביבה. מסר השיוויוניות שלו ודבקותו במאבק נגד התחממות כדור-הארץ מדברים אל ליבם של רבים שם. (ויחד עם זאת, יש במדינות אלה כיסים גדולים של גזענים קיצוניים, חלקם ניאו-נאצים). ואכן, בשבוע שעבר סנדרס גבר על קלינטון במדינת איידאהו, שכנתה של וושינגטון. אבל אלה מדינות קטנות, יחסית. כשיגיע תור הבחירות המקדימות בגושי אוכלוסיה גדולים, בעיקר בניו-יורק ופנסילווניה במזרח, וקליפורניה במערב, שיש בהן גושים גדולים של מצביעים שחורים והיספנים, שנאמנותם מובטחת לקלינטון, סנדרס צפוי להינגף.

ובכל זאת, הנצחונות בצפון מערב נתנו דחיפה גדולה לקמפיין שלו ואיפשרו לו להתהדר, ולו לפרק זמן קצר בלבד, בתואר קאמבק-קיד, והוא אכן ניצל הזדמנות זו במלואה. בעצרת בחירות במדינת וויסקונסין, אמש, הכריז סנדרס, שתוצאות הבחירות באלסקה הן "ניצחון מכריע". (על הניצחון במדינת וושינגטון הוא למד מאוחר יותר).

 

"אל תניחו לאף אחד לומר לכם שאיננו יכולים לזכות במינוי המפלגה או שלא נוכל לזכות בבחירות הכלליות", הוא הכריז. "אנו נזכה גם במועמדות וגם בבחירות לנשיאות... אל תניחו לאף אחד לומר לכם שהילארי קלינטון היא המתמודדת הדמוקרטית החזקה ביותר שתוכל לזכות מול מועמד רפובליקאי. זה לא נכון".

יתר על כן, הנצחונות בצפון ערב ארה"ב צפויים להגדיל עוד יותר את זרם התרומות של תורמים קטנים לקמפייין של סנדרס. ובכל זאת, קשה, אם כי לא בלתי-אפשרי, למצוא תרחיש סטטיסטי שיאפשר לסנדרס לזכות במינוי מפלגתו.

לסבב הבחירות המקדימות בוויסקונסין, ב-5 באפריל, יש חשיבות גדולה מפני שהוא יוכל לנבא האם לסנדרס יש סיכוי מעבר לזירות אידיאליות מבחינתו, כוורמונט או צפון מערב ארה"ב. מבחינת ההרכב הדמוגרפי שלה, דומה וויסקונסין לשכנותיה מישיגן ומיניסוטה, שהעניקו את קולותיהן לסנדרס בבחירות המקדימות שנערכו בהן באחרונה, אך יש לה נתונים כלכליים שדומים לאלה של אוהאיו ואילינוי, שתי מדינות במערב התיכון שנתנו את קולותיהן לקלינטון.