חב' בנייה זרות: הקבלנים מזהירים, אבל היזמים תומכים בכחלון

יוזמת שר האוצר להבאת חברות בנייה מחו"ל פותחת חזית בין הקבלנים ליזמים ■ מנור גינדי: "הקבלנים לא רוצים תחרות. אני חושב שהיוזמה של כחלון יכולה להוביל למהפכה" ■ חנן מור: "ככה אי אפשר לבנות מדינה"

פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי
פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי

שר האוצר משה כחלון וראש מטה הדיור באוצר אביגדור יצחקי נחושים להביא עובדים זרים לענף הבנייה. אחרי שההצהרות על הבאת עובדים מסין לא התממשו ובשל המספר הנמוך יחסית של עובדים מיומנים שניתן להביא לעבודה בישראל ממזרח אירופה, החליטו באוצר לנסות ולהתגבר על הקשיים על ידי הבאת חברות בנייה זרות מעבר לים. ההחלטה כבר קיבלה אישור של קבינט הדיור, המהווה החלטת ממשלה לכל דבר, ומתקדמת לקראת יישום, אבל הקבלנים ממשיכים לטעון שהמהלך יוביל לחורבן הענף ולא לפריחתו.

לטענת התאחדות בוני הארץ, הבאת חברות זרות לישראל ושילובן בענף הבנייה הוא מהלך הרה אסון שעלול להוביל לפשיטת רגל של קבלנים ולפיטורי עובדים רבים, אולם בשבועות האחרונים נראה כי יש בענף גם מי שתומכים ביוזמה החדשה ואף סבורים שאין פתרון אחר שיכול לאפשר בנייה מסיבית למגורים בישראל.

"משבר עצום בענף הביצוע"

"אנחנו כבר הרבה שנים בענף, ואחד האתגרים שלנו וגם של אחרים הוא לבנות ולמסור הדירות בזמן. אבל בשטח יש מצוקה קשה מאוד של קבלני ביצוע. אנחנו והחברות האחרות מתמודדים עם מחסור עצום של פועלים בכל הפרויקטים. אנחנו בונים הרבה ויש משבר עצום בענף הביצוע. על כל פרויקט יש מספר זעום של חברות ביצוע שמציגות הצעות, וזה גורר עליית מחירים וגם עיכוב בלוחות זמנים. בתור יזמים אנחנו לא תמיד מצליחים לעמוד בקצב כי אין ידיים עובדות. אין חברות שיכולות לבנות מאות דירות והמחירים רק ממשיכים לעלות", כך אומר מנור גינדי, מבעלי חברת מגדלי גינדי, ומבעלי גינדי השקעות.

"אין היום תחרות"

"היוזמה של כחלון מבורכת, הוא עושה מהלך מצוין, מהלך פורץ דרך. פתיחת השמיים לחברות בנייה נוספות היא חיונית כי חייבים להכניס את הענף לתחרות ולהביא התמחות נוספת מחו"ל. זו הוראת שעה וזו החלטה מבריקה. רק אז תהיה תפנית במחירים והם יוכלו להתחיל לרדת. צריך שהביצוע יקח שנה וחצי כמו שאנחנו עושים בחו"ל, ולא ארבע שנים כמו כאן".

לדברי גינדי, הבעיה היא לא רק בהיקף החברות שיכולות לבנות היום ולבצע פרויקטים אלא גם ברמת הפועל היחיד באתר הבנייה: "יש כרגע כמה אלפים בודדים של פועלים סינים. מחיר פועל סיני הוא למעלה מ-20 אלף שקל וזה לא סביר".

גינדי מוכן גם להגיד בקול את מה שרבים אומרים בשקט: שעם המצוקה של קבלני הביצוע והמחסור בידיים עובדות, גם איכות הביצוע עשויה להיפגע או שאולי כבר נפגעת. "אם במצב שענף הביצוע נמצא היום יבנו את הפרויקטים של מחיר למשתכן - אני לא רוצה לחשוב על האיכות שתהיה שם", הוא מזהיר.

"אנחנו חייבים חברות אירופאיות מובילות שיתמודדו במכרזי המגורים. אין סיבה שלא יהיה תחרותי. המדדים שילשו עצמם במשך עשור. החברות מחו"ל יכולות גם לתרום מהידע שלהן, יש טכנולוגיות וגם ניהול הביצוע. אם כחלון רוצה לבנות 100 אלף דירות חייבים עוד חברות. נכון להיום את הפרויקטים הגדולים אין מי שיבנה, יש מעט מאוד חברות ביצוע גדולות".

- למה הקבלנים מתנגדים ליוזמה שאתה מברך עליה?

"הקבלנים לא רוצים תחרות. התאחדות הקבלנים מקבלת את דמי החבר ממי? מהקבלנים, לא מהיזמים. אני בתור יזם רוצה לבנות בזול ולמכור בזול, אבל הקבלנים לא רוצים את התחרות. ברמה הארצית אני חושב שהיוזמה של כחלון יכולה להוביל למהפכה. אם הוא לא יחשוש מהקבלנים המקומיים, והמהלך הזה באמת יקרה, בשנתיים מחירי הדירות יצללו מטה. עוד חברות ביצוע ועוד עובדים יובילו לכך שהמגמה תתהפך.

"ככה אי אפשר לבנות מדינה"

"אני חי את הענף ומלווה את הנושא הזה כבר תקופה ארוכה, היו כל מיני הצעות והצהרות אבל זה לא קרה עד עכשיו. כנראה בגלל ביורוקרטיה או אינטרסים אחרים שמונעים את זה. בינתיים אין מספיק חברות ביצוע ובשוק מוכנים לשלם כל מחיר בעבור ביצוע או עובדים, וזה מתגלגל ישירות למחיר הדירות. וכל מי שאומר שהישראלים יכולים לעבוד בבנייה ולשם צריך לשאוף אני עונה שהישראלים לא יעבדו בבנייה. הייתי שמח לראות את זה אבל זה לא קורה".

יזם נוסף שאינו מצליח להבין את ההתנגדות של הקבלנים הוא חנן מור, מבעלי קבוצת חנן מור. לדבריו, המחסור היום קשה כל כך שהבאת חברות זרות היא אחת האפשרויות היחידות להמשך בנייה תקין ומאסיבי בארץ.

לדברי מור, לא רק היזמים חושבים כך, אלא גם חלק גדול מהקבלנים: "כל מי שאני מדבר איתו תומך ביוזמה של כחלון, כולל קבלנים. אני לא מבין את התאחדות בוני הארץ שמתנגדים לכך. לדעתי כחלון צריך היה אפילו להכפיל את מספר החברות שהוא רוצה להביא לישראל. צריך לבנות מיליון דירות בישראל ב-15 השנים הקרובות ונכון להיום, אין מה שיבנה אותן - אין כוח אדם ואין מספיק קבלני ביצוע בישראל.

"כשאתה מסתכל על המצב הנוכחי אתה מוצא גופים קטנים, בלי מסגרות אשראי מהבנק, וחברות קטנות שמעסיקות הרבה קבלני משנה ומתקשות לנהל ולסיים פרויקטים בזמן ובאיכות גבוהה. והכל בגלל המחסור. ככה אי אפשר לבנות מדינה ואי אפשר לעמוד בלוח זמנים של פרויקטים".

- מה בדבר הטענות על כך שעובדים ישראליים יפוטרו? ועל קשיי ההסתגלות לביורוקרטיה הישראלית?

מור: "אני לא מבין מאיפה באות הטענות על פיטורים. אני חושב שזה ישפר את איכות הבנייה ויאפשר לחברות הביצוע הישראליות לראות מודל ניהול טוב יותר. זה רק יחזק את מי שירצה ללמוד ויוציא מהמשחק מי שלא טוב.

"גם הטענה שחברות זרות לא יצליחו להתמודד עם הביורוקרטיה בישראל לא ברורה. החברות הזרות יעבדו בשיתוף פעולה עם החברות הישראליות, כפי שקורה גם היום עם חברת יילמזלר. וזו דוגמא טובה כי בלי החברה הזו (יילמזלר) לא דניה סיבוס ולא אלקטרה היו מסיימות בנייה, כבר היום הרבה חברות נשענות על העובדים האלו".

להערכת מור, אם היוזמה להבאת חברות זרות אכן תקרום עור וגידים, זה יוביל להערכתו לשינוי מגמה: "זה יוריד את מחירי הבנייה בישראל ויקצר את לוחות הזמנים. לדעתי זה יכול להוביל לרמת מחירים סבירה ושפויה יותר, לפחות ב-15% פחות מהיום".