חברות הביטוח: "להגבלת שכר הבכירים יהיו השלכות חמורות"

באיגוד חברות הביטוח פנו לרה"מ וליועמ"ש בבקשה לקיים דיון נוסף בהצעת החוק של כחלון להגביל את שכר הבכירים במערכת הפיננסית ל-2.5 מיליון שקל בשנה כולל בונוסים ■ "להצעת החוק יהיו השלכות מרחיקות לכת על ציבור החוסכים, הלווים והמבוטחים בישראל, כמו גם עובדי החברות עצמן"

שכר מנהלים / צילום: shutterstock
שכר מנהלים / צילום: shutterstock

איגוד חברות הביטוח בישראל והתאחדות החברות לביטוח חיים תוקפים בחריפות את הצעת החוק להגבלת שכר הבכירים בחברות הפיננסיות. הם פנו היום (א') באמצעות עו"ד ד"ר דודי תדמור לראש הממשלה, ליו"ר ועדת הכספים וליועמ"ש של הכנסת, בבקשה לקיים דיון נוסף בהצעת החוק שצפויה לעלות לקריאה שנייה ושלישית בקרוב.

נזכיר, ועדת הכספים של הכנסת אישרה לפני כשבוע וחצי את הצעת החוק של שר האוצר משה כחלון להגביל את שכר הבכירים לעלות של 2.5 מיליון שקל, בשנה כולל מענקים ובונוסים. יש להדגיש כי המערכת הפיננסית עדיין תוכל לשלם יותר לבכיריה, אולם מעבר לתקרת 2.5 מיליון השקלים היא תיאלץ לשלם מס מוגדל, ולא יוכרו לה התשלומים הללו כהוצאות לצורכי מס. גובה הטבת המס יוגבל ל-35 פעמים עלות השכר העובד. 

באיגוד חברות הביטוח מאיימים כי לחוק שיגביל את שכר הבכירים יהיו "השלכות מרחיקות לכת על ציבור החוסכים, הלווים והמבוטחים בישראל, כמו גם עובדי החברות עצמן. שינויים אלה ישפיעו באופן ניכר על המשק הישראלי כולו. בכלל זה, צפויה להצעת החוק השפעת רוחב ועומק מרחיקת לכת על חברות הביטוח, לרבות על אופן התנהלותן, הוצאות פעילותן, כוח האדם שיועסק בהן, ועוד.

בחברות הביטוח מציינים עוד כי הצעת החוק "הופכת את חברות הביטוח בישראל לחריג משונה ביחס לנורמת הפעילות הנוהגת בתחום הביטוח בעולם, ללא יוצא מהכלל". עוד נטען כי "אין שום מדינה בעולם המערבי, ואולי גם בכלל, אשר קובעת שכר אחיד וקוגנטי על הבנקים, חברות הביטוח והתאגידים הפיננסיים האחרים בה, תוך שלילת שיקול הדעת באשר לשכר האמור מהדירקטוריונים ומבעלי המניות של אותם תאגידים".

באיגוד חברות הביטוח טוענים כי ועדת הכספים לא ערכה דיון רציני בהשלכות של ההחלטה ולכן ללא דיון שכזה לא סביר להשלים את חקיקת החוק בהליך חפוז ובהול. "לא נשמעו הגורמים המקצועיים. לא נשמעו הגורמים הנפגעים. לא נשמעו גופים רבים ומרכזיים שחייבים לבחון את השלכת הצעת החוק הרדיקלית הזו על המשק הישראלי כולו ועל הגופים שתפקודם התקין והיעיל הוא אבן פינה לתפקוד המשק הישראלי כולו", נכתב בפנייה.

עוד מסבירים באיגוד חברות הביטוח כי אחת התוצאות הקשות של הצעת החוק, שכלל לא נבחנו, היא היעלמותו של התגמול המשתנה מהתאגידים הפיננסיים בישראל. "גם על כך יש לקיים דיון טרם חקיקה חפוזה של החוק המוצע. גורמי הפיקוח בישראל תומכים בתגמול דיפרנציאלי ומקדמים אותו. להמחשה, רק לאחרונה קבע בנק ישראל מגבלות שונות לעניין תגמול, תוך שהוא מדגיש את חשיבות התגמול המשתנה ואת חשיבותו לניהול התקין של התאגיד ולקידום עסקיו באופן יעיל ומועיל".

לדברי האיגוד, "בנסיבות אלה, יש הן צורך חיוני והן הכרח ענייני ומשפטי, בטרם תובא מחר הצעת החוק לאישור מליאת הכנסת, לקיים בה דיון נוסף בהצעה בוועדת הכספים של הכנסת, וכך מבקש איגוד חברות הביטוח כי ייעשה, גם בהשתתפותו. זו בקשה צנועה מאד יחסית לכובד משקלם של הנושאים בהם מדובר, מה גם שנזקה זניח ותועלתה רבה. אין שום טעם המונע דיון כזה, ויש טעמים רבים המחייבים אותו".