נדל"ניסטים השתגעתם לגמרי

המחיר המטורף של מתחם רשות השידור בשרונה משקף כישלון הממשלה בטיפול בנדל"ן

רשות השידור בת"א / צילום: רון פז
רשות השידור בת"א / צילום: רון פז

זכייתה של קבוצת מוטי פלג, קבוצה אנונימית יחסית לציבור, במכרז למתחם רשות השידור בשרונה, הרימה לא מעט גבות ובצדק. הקבוצה התמודדה מול כמה שועלים ותיקים ומוכרים יותר בשוק הנדל"ן כמו קבוצת קנדה ישראל ואקרו נדל"ן, אליהן חברה בדקה ה-90 קבוצת חג'ג', קבוצת גינדי אחזקות, אפריקה ישראל ואחרות.

המחיר ששולם - 1.06 מיליארד שקל הוא פשוט מטורף בכל קנה מידה - מחיר לקרקע, מחיר למ"ר וכמובן מחיר ביחס למכרז דומה שנסגר רק לפני ארבעה חודשים מעבר לפינה, מכרז בו זכתה קבוצת קנדה ישראל ששלמה 821 מיליון שקל (בלבד), מחיר שגרם אף הוא להרמת גבה, שהורדה עכשיו.

מעבר לטירוף משקפת זכייה זו את כישלונה הברור של ממשלת ישראל בטיפול בסוגיית הנדל"ן. בשנת 2005 הבטיח לנו נתניהו שתוך עשור תעלה כאן רמת החיים והכול יהיה טוב יותר. בוחריו בוודאי לא חשבו שהוא מתכוון רק לעצמו ולחבריו בעשירון העליון. אולם ככל שחולף הזמן, נראה כי לפחות בתחום הנדל"ן אין לממשלה אינטרס ברור להוזיל את מחירי הדירות כל עוד היא מרגישה איתנה בקרב בוחריה.

אולי אלו המסים שגורמים לכחלון נחת רוח באוצר וגורמים לו לפתע לדבר על עצירת עליית המחירים או ירידה זניחה לאחר שהבטיח לבוחריו ירידות של 30% (מהמחיר לפני שנה שעלה בינתיים !). אולי אלו אחזקות הנדל"ן של חברי הקואליציה ומקורביהם שמרפות את ידיהם באחד המאבקים החשובים ביותר של החברה הישראלית. דבר אחד ברור. מכרז רשות השידור הוא אנטומיה של כישלון ואוזלת יד.

ובחזרה למכרז. מעטים אולי שמו לב, אולם זמן קצר לפני המכרז נוצר שיתוף פעולה מעניין בין שתי מתחרות. קבוצת חג'ג', לאחר שלא נתנה לנו ללכת לישון ללא פרסום נוצץ על קבוצת רכישה למכרז, קבלה רגליים קרות לאחר שלא הצליחה לגייס מספיק מצטרפים (כמאה לפי גרסה אחת, מאתיים לפי אחרת).

רוויה בשוק היוקרה? העליהום על קבוצות הרכישה בעיתוי כה קריטי? תהיה הסיבה אשר תהיה, קבוצת חג'ג' בחרה לחבור לאחד המתחרים התוססים והמצליחים ביותר בשוק הנדל"ן בשנים האחרונות - קבוצת קנדה ישראל-אקרו נדל"ן (פי גלילות, אלקו, עתלית וכמובן הפרויקט המקביל בשרונה) ושתיהן הפסידו, או שאולי זכו מן ההפקר. את זה רק הזמן יגיד.

קבוצת פלד תאלץ בזמן הקרוב להתמודד עם סוגיית קבוצות הרכישה שמקבלת הרבה פרסום שלילי לאחרונה ועם סוגיית הליווי הפיננסי שגם לפני התפוצצות פרשת ענבל אור, הייתה בעייתית. הבנק המלווה או קונסורציום הבנקים לוקחים על עצמם הימור ענק ומעניין יהיה לעקוב אחר ההתפתחויות.

שני גורמים נוספים שמן הראוי שיתייחסו לטירוף הם רשות המסים ובנק ישראל. רשות המסים צריכה לשאול את עצמה (ואת הרוכשים) מהיכן יש לציבור כל כך הרבה כסף. המספרים פשוט לא הגיוניים והתנהלותה המצוינת של רשות המסים בשנתיים האחרונות לבטח כוללת גם מעקב צמוד בעניין זה.

ואחרון אחרון חביב - בנק ישראל. אין ספק שהריבית האפסית דוחפת את הציבור יותר ויותר לתחום הנדל"ן. כל לקוח שאתה פוגש, בין אם הוא איל הון ובין אם הוא פנסיונר, אומר את המשפט הבא: "מה אני צריך כסף שישכב בבנק, עדיף לקנות נדל"ן". בנק ישראל לא יוכל להעלות את הריבית בתקופה הקרובה, בטח לא לתחום בו תהיה לציבור חלופה ראויה (לא פחות מ-3%). על כן הגיע הזמן, אם באמת רוצים לטפל בבעיה, שבנק ישראל והאוצר יפעלו בפרק זמן זה למציאת אפיק השקעה שיבטיח לציבור תשואה דומה עד שהשפיות בתחום הריביות תחזור. זאת מעבר להצעות שהועלו כאן כבר בעבר להגברת האכיפה בתחום מיסוי הנדל"ן (יש שיפור בנושא) והשוואת בסיסי המיסוי בין שוק ההון והנדל"ן.

אז אחרי שנתניהו וחבורתו יפסיקו להשתלח באומות אירופה שלא יודעות להילחם בטרור, הגיע הזמן שיתחילו לטפל בסוגיה הבוערת ביותר של החברה הישראלית - ואם עד עכשיו לא נדלקה נורת האזהרה, הרי שמכרז רשות השידור הוא לא נורה, הוא פרוז'קטור.

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים

yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.