זמן התגובה לבקשת פיטורי אישה בהריון יוארך ל-12 ימים

משרד הכלכלה מעדכן את נוהל קבלת היתר לפיטורי נשים בהריון, טיפולי פוריות וחופשת לידה ■ ארגונים העוסקים בזכויות בעבודה יורשו ללוות נשים בהריון במסגרת הליך בקשה לפיטורים ■ זמן התגובה לבקשות פיטורים יוארך

פנסיוניות במהלך חופשת לידה/שמירת הריון/ צילום:  Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
פנסיוניות במהלך חופשת לידה/שמירת הריון/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

משרד הכלכלה והתעשייה מעדכן את נוהל קבלת היתר לפיטורי נשים בהריון, טיפולי פוריות וחופשת לידה. לפי הנוהל המעודכן, ארגונים העוסקים בזכויות בעבודה יורשו ללוות נשים בהריון במסגרת הליך בקשה לפיטורים; זמן התגובה לבקשת הפיטורים יוארך מ-7 ל-12 ימים; ובנוסף, הממונה על עבודה נשים במשרד הכלכלה תוכל לדחות את מועד כניסת פיטורים לפועל, בכדי לשמר את הרצף התעסוקתי של העובדת.

אגף ההסדרה במשרד הכלכלה והתעשייה מעדכן את נוהל הבקשות לקבל היתר לפיטורים, צמצום היקף משרה או פגיעה בהכנסה לפי חוק עבודת נשים, על-מנת להקל על עובדות הנמצאות בתהליך זה. השינוי נעשה לאחר בחינה פנימית של הליכי העבודה במשרד והתייחסויות מצד ארגוני נשים ומנשים שעברו את ההליך. 

מעסיק המבקש לפטר עובדת בהריון או עובדים שנמצאים בטיפולי פוריות, מחויב לפנות למשרד הכלכלה והתעשייה לקבלת היתר, וחובת ההוכחה כי אין קשר בין הפיטורים או צמצום היקף המשרה והשכר לבין היות העובדת בהריון או העובדים בטיפולי פוריות - חלה עליו. במקרים בהם נמצא קשר בין הפיטורים להריון או לטיפולי הפוריות - לא ניתן לאשר את הפיטורים, וניתן אף לתבוע את המעסיק בגין אפליה. 

אגף הסדרה מעדכן עתה את הנוהל ב-3 סוגיות:

משך הזמן לתגובת העובדת על טענות המעסיק/ה, העומד היום על 7 ימים, הוארך ל-12 ימים, למעט במקרים בהם העסק חדל לפעול או כשהעובדת מסכימה עם טיעוני המעסיק. בנוסף, לעובדת יינתן משך זמן נוסף להגיב על טענות המעסיק בפני נציג אגף ההסדרה, אם העלה המעסיק טיעונים חדשים בגרסתו העשויים להשפיע על ההחלטה. 

לצד האפשרות להיות מלווה בעורך דין בעת מתן התגובה לבקשת הפיטורים, תוכל העובדת להיות מלווה גם בנציג ארגון העוסק בזכויות בעבודה, על-מנת לאפשר לה לקבל תמיכה וסיוע, נוספת או חלופית. 

בית הדין הארצי לעבודה אישר לאחרונה כי לממונה על חוק עבודת נשים במשרד הכלכלה קיימת הסמכות להתיר פיטורים בהתאם לחוק עבודת נשים, לא רק מיום ההחלטה או רטרואקטיבית (בהתאם לסעיף 9 ב' לחוק עבודת נשים), אלא גם להחליט כי מועד כניסת התוקף של ההיתר לפיטורי העובדת יהיה בתאריך עתידי. סמכות זו תופעל כאשר נדרש איזון בין הצורך של המעסיק לפטר את העובדת לבין היבטי תעסוקתה, שמירה על רציפות זכויות, רצף תעסוקתי והקושי במציאת תעסוקה חלופית בתקופה זו.