תגובת המדינה לבג"ץ פרטנר נגד גולן טלקום: חכו, אנחנו על זה

המדינה: לא ניקח את תדרי גולן, כי אולי הוא עוד יחזור להסכם איחוד הרשתות עם סלקום ■ יחד עם זאת נטען בכתב התשובה: סלקום וגולן חיסלו את הסיכוי להקמת רשת משותפת בעקבות הסכם המכירה ■ אז מה נכון?

שלמה פילבר ומיכאל גולן / צילום: תמר מצפי
שלמה פילבר ומיכאל גולן / צילום: תמר מצפי

אין מה למהר, הטיפול בהפרות של גולן טלקום נמצא בתהליך, ובקרוב תוכלו לקבל תשובות להליכי הפיקוח שנוקט משרד התקשורת - זה פחות או יותר רוח כתב ההגנה של משרד התקשורת לבג"ץ שהגישה פרטנר נגד אי-אכיפת הרישיון של גולן טלקום וההפרות המתמשכות שלו את הוראות המשרד. בשורה התחתונה של כתב ההגנה, המדינה אומרת לבג"ץ - "אל תדאגו, אנחנו על זה".

כזכור, פרטנר עתרה לבג"ץ נגד משרד התקשורת בחודש דצמבר האחרון, לאחר שהגיעה למסקנה כי משרד התקשורת ממשיך ומושך זמן מסיבות לא ברורות ונמנע במכוון מלאכוף על גולן טלקום את הוראות הרישיון שלה, הוראות רישיון שאפילו היא כבר ויתרה על הניסיון להוכיח אחרת, וזאת במסגרת ראיונות שונים שנתנו בכירים בחברה לאחרונה. ביסוד העתירה של פרטנר עומדת ההתעלמות של המשרד מהוראות הרישיון ובעיקר מהחובה שחלה על גולן להקים רשת סלולרית.

לדברי משרד התקשורת, הוא נמצא בעיצומו של הליך אכיפה מול גולן ביחס לעיקרי הטענות המועלות בעתירה. נטען כי הוא שלח מכתב התראה לפני חילוט ערבות לגולן כבר בדצמבר, ותשובתו של מיכאל גולן נלמדת בימים אלה ואף צפויה להתקיים עימו פגישה כדי לשמוע את טענותיו בעל פה לבקשתו.

עוד נכתב כי המשרד הוציא לפרטנר מכתב שבו הוא מודיע לה על כוונתו לפתוח נגד גולן בהליכי אכיפה, וזאת עוד בטרם הגישה פרטנר את עתירתה. "יש לתמוה על כך שפרטנר בחרה להגיש את התביעה שלה עוד לפני שההליכים נגד גולן הושלמו", טען המשרד.

בהמשך מגולל המשרד את סיפורי המכרז לדור רביעי, את הבקשות לאיחוד רשתות של גולן עם סלקום שנדחו על-ידו, את הבקשות שלו לקבל ארכה לאחר חילופי המנכ"לים במשרד, כדי להמשיך ולנהל עם סלקום משא-ומתן שלא מעמדה של נחיתות וכיוצא בזה.

רק ב-6 בדצמבר 2015 הודיע המשרד לגולן על כוונתו לפתוח נגדו בהליכי חילוט בסך 30 מיליון שקל בשל העובדה כי הוא אינו עומד בחובות לפריסה וכיסוי של הרשת שלו. נזכיר כי בתקופה שנשלח המכתב כבר היה ברור מזה כשנה שגולן למעשה מפרק את הרשת שלו, והסיבה שהמשרד לא נקט צעדים נגדו היא מפני שתחנת הבדיקה על-פי הרישיון שלו הייתה רק בדצמבר, ועל-פי נהלי העבודה מתרים בו ומבקשים ממנו לתקן את ההפרה לפני שמתחילים לנקוט נגדו בהליכי אכיפה.

בסיכומו של עניין כותב משרד התקשורת כי לא ייתכן שפרטנר תכתיב לו כיצד להתנהל מול גולן ותקבע לו את סדרי עדיפויותיו ואת דרכי הפעולה מול ההפרות של גולן. העתירה שלה, קובע המשרד, מוקדמת מדי, וניתן יהיה לדון בה לאחר שיסתיימו ההליכים שיתבררו בקרוב.

אחת הטענות שמעלה המשרד וראויה לתשומת-לב, היא הטענה שבאה בעקבות הדרישה של פרטנר לקחת מגולן את התדרים שלו היות והוא אינו משתמש בהם, כיוון שהוא רוכב על גבי רשת סלקום, והרשת שלו מפורקת כמעט לחלוטין, כך שברור שהוא אינו עושה שימוש בתדרים, ואין חולק על כך.

לדברי המשרד, "נטילת תדרים כמבוקש על-ידי פרטנר תעמיד את גולן במצב שבו לא יהיה באפשרותה לפעול בהתאם להוראות רישיונה ולתקן את הפרותיה". ממשפט זה ניתן ללמוד כי משרד התקשורת סבור כי לא אבד הסיכוי לכך שגולן יחזור להשקיע בהקמת רשת דור שלישי ודור רביעי כאחד, ואולי אף יגיע להסכם איחוד רשתות עם סלקום.

הדבר מנוגד למה שהמשרד כותב בסעיף 18 של התגובה, ושם מופיע כי במסגרת הסכם הרכישה של סלקום את גולן טלקום התברר למשרד כי "הסכם השיתוף שנדון במשך חודשים בין סלקום לגולן בטל ומבוטל, באופן אשר סותם את הגולל, למצער בנקודת הזמן הנוכחית, על החלופה של חתימה על הסכם שיתוף כאמצעי לתיקון ההפרה ולעמידה בהוראות הרישיון לעניין דרישת הכיסוי".

במלים אחרות, סלקום וגולן חיסלו את הסיכוי לאיחוד רשתות ביניהן, וזאת במסגרת העסקה לרכישת גולן על-ידי סלקום, ולכן נראה כי רק משרד התקשורת ממשיך להאמין שאין תוקף משפטי להסכמים ביניהם, והדבר עוד יכול להשתנות.