ה-Drone הוא הפתרון: שוק הרחפנים נוסק לגבהים חדשים

הרחפנים החלו את דרכם לפני עשור כמעין צעצועים לחובבי מדע עשירים, אולם כיום הם תופעה גלובלית

הרחפנים החלו את דרכם לפני עשור כמעין צעצועים לחובבי מדע עשירים, אולם כיום הם תופעה גלובלית. המעבר לייצור המוני בסין מביא לצניחת מחירים, הטכנולוגיות מתקדמות במהירות, והביקוש נוסק. כיום טווח הדגמים נע בין צעצועים לילדים בכמה עשרות דולרים ועד כלים מקצועיים, שמסייעים בריסוס שדות, שמירה ואבטחה, בקרת תנועה וכדומה ועולים אלפי דולרים. החזית הטכנולוגית לא מפסיקה להתקדם וגם חברות טכנלוגיה "כבדות" מצטרפות. להלן כמה דוגמאות מהחודש האחרון בלבד.

 

אינטל ממריאה לאוויר

החודש החלה חברת Yuneec הסינית לשווק את הרחפן החדש שלה הנושא את השם "טייפון H". הכלי מציע מפרט עדכני ומתקדם, אם כי לא בהכרח ייחודי. הרשימה כולל בין השאר גוף תעופתי עם שישה רוטורים מסיבי פחמן, מצלמה מיוצבת עם תנועה ב-360 מעלות, כני נחיתה שמתקפלים לתוך הגוף בעת התעופה ויכולת צילום וידאו ב-4K וצילום סטילס של 12 מגה-פיקסל. הרחפן מגיע גם עם בקר שליטה מבוסס אנדרואיד שכולל גם מסך ואופציה לצפות דרך המצלמה באמצעות משקפיים וירטואליים או לבצע "שליטה קבוצתית" שבה משתמש אחד שולט בנפרד ברחפן והשני במצלמה.

אבל הייחוד של הרחפן החדש הוא שימוש ראשון מסוגו בטכנולוגיית RealSense של אינטל, שעד כה הופיעה במוצרי צריכה נייחים. "המודול הטכנולוגי המוטס" של אינטל כולל בתוכו חיישנים ומעבדים עם יכולת ראיה ממוחשבת באמצעות עיבוד נתונים חזותיים בזמן אמת והוא מאפשר לטייפון לזהות מכשולים כגון עמודים, כבלים וענפי עצים, ולשנות עצמאית ודינמית את מסלולו כדי להימנע מריסוק יקר. אינטל היא גם אחת המשקיעות בחברה הסינית כך שייתכן בהחלט, שמדובר בפיילוט - תרתי משמע - למוצרים מסחריים עתידיים מעניינים של אינטל בתחום התעופה והרכב. מחירו של רחפן מאובזר בכל האופציות ינוע סביב 1,800 דולר.

המטרה: מעל שלוש שעות ריחוף

אחת הבעיות, שמגבילה את השימושיות של הרחפנים למיניהם, היא אורך חיי הסוללה. רוב הרחפנים בשוק יכולים לנוע בין חצי שעה לשעה בטרם יתרוקנו מקורות האנרגיה שלהם. אולם היצרנית הסינית "מיקרו מולטי קופטרס" (MMC) הודיעה כי במהלך אפריל תשיק רחפן מהפכני, שיוכל לטוס יותר משלוש שעות רצופות בין טעינות. הדגם, שנקרא HYDRONE 1800 יהיה מיועד בשלב הראשון בעיקר לשימושים תעשייתיים וחקלאיים ויוכל לטוס לטווח של עד 100 קילומטרים ולפעול בטמפרטורה של מתחת למינוס 20 צלזיוס. החברה לא פירטה איזו טכנולוגיית סוללה תאפשר לה להשיג את היעד וגם לא מה יהיה המחיר.

ידידו הטוב ביותר של הגולפאי

כבר ראינו בחודשים האחרונים הכרזות של אמזון ועליבאבא על כוונתן להפעיל רחפנים מתקדמים לצורך העברת חבילות ומשלוחים עד פתח הדלת - או הגג - של לקוחות. אולם, עדיין לא ברור עד כמה הפתרונות הללו יהיו ריאליים. בינתיים, ענקית הסחר האלקטרוני היפנית Rakuten לוקחת את הטכנולוגיה לשימוש הרבה יותר ריאלי וממזגת בין שניים מהתחביבים הגדולים ביותר של היפנים (העשירים): גולף וגאדג'טים. ראקוטן היא אחת המשקיעות המרכזיות של חברה לפיתוח רחפנים בשם ACSL, והמיזם החדש שלה יאפשר לגולפאים הנלהבים להזמין לעצמם, באמצעות אפליקציה טלפונית, משקאות, חטיפים, כדורי גולף ואפילו מגבות, ואלה יגיעו אליהם אוטומטית באמצעות רחפן לכל מקום על פני המגרש. אם הניסוי בטוקיו יצליח, תתרחב האופציה למגרשי גולף נוספים ברחבי העולם.

בדרך לריחוף אוטונומי

עוד חזית טכנולוגית, שאותה חוצים כיום הרחפנים, היא היכולת לבצע משימות בסגנון "שגר ושכח", שבהן הרחפן מבצע את המשימה שהוטלה עליו - הגעה מנקודה לנקודה, מעקב וכדומה - ללא צורך בפיקוח רצוף של המפעיל. גם הטכנולוגיה הזו מתאפשרת ם באמצעות ראיה ממוחשבת ואחד המוצרים המסחריים הראשונים, שעושה בה שימוש, הוא רחפן הקוואדקופטר (ארבעה מנועים) החדש מבית חברת DJI, אחת השחקניות הותיקות והמובילות בתחום. הרחפן מדגם "פנטום 4", שהושק בימים האחרונים בארה"ב, מצויד במערכת חישה וזיהוי מכשולים שכוללת שני חיישנים אופטיים בחזית. אלה מזהים מכשולים - עדיין לא ברזולוציה של כבלי חשמל - ומנחים את הרחפן לעקוף אותם.

אם המערכת "מבינה" שאינה יכולה לעקוף את המכשול, הרחפן עוצר ומרחף עד שהמפעיל מעביר פקודה אחרת. לחילופין הוא יכול לחזור אוטומטית לנקודת ההמראה בסיוע GPS. עוד פונקציה פורצת דרך מכונה Active Track והיא מבוססת על עיקרון, שפותח עבור מזל"טים צבאיים. כאשר הרחפן נמצא מעל "מטרה" מעניינת - אדם, מכונית וכדומה - המטיס, שמצויד בטלפון או בטאבלט עם אפליקציה מתאימה, יכול "להצביע" עליה ומערכת הראיה המלאכותית בעלת יכולת "למידת מכונה" ממקדת עליה את המצלמה במרכז התמונה ועוקבת אחריה באמצעות הרחפן גם אם המטרה נעה.

פונקציה נוספת באפליקציית השליטה מאפשרת למפעילים חסרי ניסיון או ביטחון להקיש על יעד כלשהו שמופיע על מסך השליטה והרחפן יחשב אוטומטית את נתיב הטיסה האופטימלי לאותו יעד, תוך התחמקות ממכשולים. כמו בדגמים אחרים ממשפחת הפנטום, גם הדור הרביעי מצויד במצלמת 4K ובאפשרות להזרמת וידאו HD בזמן אמת ולמרחק של עד 5 קילומטרים. מהירות הטיסה המרבית היא כ-60 קילומטרים בשעה וכושר הנסיקה עומד על כ-20 מטרים בשנייה. המחיר בארצות הברית עוד על כ-1,400 דולר.