100 שיאני השכר בישראל גרפו 821 מיליון שקל ב-2015

הסכום העצום משקף עלות העסקה שנתית ממוצעת של יותר מ-8 מיליון שקל למנהל ב-100 הראשונים, ועלות העסקה חודשית ממוצעת של כ-680 אלף שקל ■ כמה נשים הצליחו להיכנס למאייה הראשונה? ■ צפו ברשימה המלאה

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

כבר 22 שנה ש"גלובס" עוקב אחר שכר הבכירים בבורסה, מדרג ומנתח את הנתונים. גם השנה עקבנו כאן לאורך החודש האחרון אחרי השכר לו זכו הבכירים בחברות הציבוריות ב-2015, שכמו שנים קודמות היטיבה ופינקה אותם. המגמה הבולטת השנה הייתה התגברות הדומיננטיות של המנהלים הזרים ברשימת בעלי השכר הגבוה.

821 מיליון שקל הייתה עלות ההעסקה המצרפית של 100 שיאני השכר ב-2015. זהו סכום דומה להיקף התגמולים המצרפי של המאייה הראשונה ב-2014, והוא גבוה ב-3.5% מהנתון המקביל של 2013. נתון זה משקף עלות העסקה שנתית ממוצעת של יותר מ-8 מיליון שקל למנהל במאייה הראשונה, ועלות העסקה חודשית ממוצעת של כ-680 אלף שקל.

295 מיליון שקל מסך עלות העסקת מאה שיאני השכר (יותר משליש) הייתה בתגמול מנייתי - סכום המשקף זינוק של 64% ביחס להיקף התגמול המנייתי לו זכו מאה שיאני השכר של 2014. עלייה חדה זו ניתן לייחס בעיקר למנהלים הזרים הנכללים ברשימת השיאנים של 2015, בהם בולטת חברת פריגו שהעניקה לחמשת בכיריה 61 מיליון שקל בתגמולים מנייתיים. יותר ממחצית הסכום הזה (37 מיליון שקל) ניתנה למנכ"ל ג'ו פאפא, שכבש כך את צמרת הטבלה. אופקו ששילמה לארבעת בכיריה 40 מיליון שקל במניות.

מספר המנהלים במאייה הראשונה של שיאני השכר שנהנו מתגמול של מזומן בלבד (על מרכיביו השונים: שכר, מענק, החזר הוצאות וכו'), ללא תגמול מנייתי כלל, ירד ב-30% ועמד על פחות מ-30. בראש המתוגמלים במזומן אשתקד עומד אוליבר קאר, מנכ"ל חברת קאר מקבוצת ההשקעות בנדל"ן אלוני חץ, שעלות העסקתו הגיעה ליותר מ-14 מיליון שקל, כמעט מלוא הסכום במענקים, והוא היחיד בעשיריית שיאני השכר מחברה שלא נסחרת במדד המעו"ף.

200 מיליון שקל הייתה עלות ההעסקה המצרפית של עשרת שיאני השכר אשתקד, סכום המשקף תגמול של 20 מיליון שקל לכל אחד. למרות הסכום המרשים, מדובר בשחיקה של כ-10% ביחס לעלות התגמולים של עשרת שיאני השכר ב-2014. רף הכניסה לעשיריית שיאני השכר התקרב ל-14 מיליון שקל.

נתון בולט נוסף בכל הנוגע לעשיריית שיאני השכר הוא שרק שלושה מהם ישראלים - ארז ויגודמן ואייל דשא מטבע, וברק עילם מנייס. כל היתר המנהלים שם הם זרים, בראשם ניצב כאמור ג'ו פאפא מחברת פריגו, כשלצידו גם שמות פחות מוכרים למשקיעים המקומיים. פאפא משך את המספרים של העשירייה הראשונה כלפי מעלה, כשקבע שיא תגמולים חדש בבורסה המקומית, עם סכום מרשים שהתקרב ל-45 מיליון שקל, רובו במניות, ואחראי על קרוב לרבע מהסכום המצטבר של עשיריית השיאנים.

התגמולים מהם נהנה פאפא סייעו לו לשבור תוך שנה את השיא שקבע ב-2014 ניר גלעד, שבתפקידו כמנכ"ל החברה לישראל קיבל יותר מ-43 מיליון שקל, כשרוב הסכום הוענק לו במזומן.

137 מיליון שקל היא עלות העסקת עשרת שיאני השכר הישראלים בבורסה, ובראשם ארז ויגודמן, מנכ"ל טבע. ויגודמן נהנה מעלייה של כ-25% בהיקף התגמולים שקיבל, כשאלה הגיעו ל-22 מיליון שקל, לעומת יותר מ-17 מיליון שקל ב-2014.

עלות העסקת סגנו של ויגודמן בטבלה, מנכ"ל נייס ברק עילם, קפצה אשתקד בקרוב ל-30% (במונחים דולריים) והגיעה ליותר מ-17 מיליון שקל (4.5 מיליון דולר), לעומת 14 מיליון שקל (3.5 מיליון דולר) ב-2014.

מי שממשיך לשמור על מקום של קבע בצמרת הגבוהה של הטבלה הם לב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל הדועכת, וחיים כצמן, בעל השליטה בענקית הנדל"ן גזית גלוב. שותפו של כצמן, דורי סגל, הסתפק ב-2015 בתגמולים "צנועים" של קצת יותר מ-3 מיליון שקל ונעדר מהצמרת אחרי שנים רבות.

30 מבין מאה שיאני השכר של 2015 הם מנהלים זרים שהגיעו בסך הכול מ-14 חברות, רובם (מבחינת היקפי תגמול) מגיעים מחברות דואליות הנסחרות גם בארה"ב. רוב המנהלים הזרים ממוקמים בצמרת הגבוהה של הטבלה, ומלבד הדומיננטיות שלהם בעשיריית שיאני השכר, המנהלים הזרים מהווים גם רוב ברשימת 30 השיאנים. עלות העסקתם המצרפית, שהצטברה ל-334 מיליון שקל ומהווה 40% מסך התגמולים ל-100 שיאני השכר, משקפת את הדומיננטיות שלהם בבורסה המקומית.

5 בלבד מבין 100 שיאני השכר היו נשים, לעומת שמונה נשים ב-2014 ושש נשים ב-2013. גם פה מובילות את הטבלה הזרות - ג'יין האייסו מאופקו וג'ודי בראון מפריגו - שהיו היחידות שגרפו תגמולים בהיקף דו-ספרתי של מיליונים: 13-14 מיליון שקל לכל אחת. בנוסף להן, לטבלה הצליחו להתברג גם רקפת רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי, ורחל לוין, מנכ"לית גזית גלוב עם תגמולים בהיקף של כ-8 מיליון שקל לכל אחת, ואורית לרר, מנכ"לית בנק הפועלים שווייץ, עם תגמולים שהתקרבו ל-5 מיליון שקל.

22 נציגים במאייה היו לחברות מסקטור הנדל"ן, בראשן ניצבת שנה שלישית ברציפות גזית גלוב עם לא פחות משישה מנהלים, ו-24 נציגים שלחו חברות הפיננסיים (בנקים וביטוח). כמו בשנים קודמות, גם ב-2015 שני ענפים אלה בולטים בנוכחות שלהם ויחד הם מהווים קרוב למחצית מהרשימה. מי שהגדילו את הדומיננטיות שלהן בנוכחות ברשימות השיאנים הן שלוש חברות התרופות פריגו, טבע ואופקו, עם 14 נציגים במאייה, מרביתם מאיישים את העשירייה הראשונה.

37 מבין השיאנים הם מנכ"לים (חלקם מנכ"לים לשעבר), רק 9 הם יו"רים (או יו"רים לשעבר), ויתר השיאנים ממלאים תפקידים שונים, בעיקר מנכ"לים של חברות בת, משנים למנכ"לים, סמנכ"לים, מנהלי פעילויות וחטיבות ועוד.

100 בעלי השכר הגבוה ביותר בחברות הציבוריות בשנת 2015
 100 בעלי השכר הגבוה ביותר בחברות הציבוריות בשנת 2015

עשרת שיאני השכר הישראלים
 עשרת שיאני השכר הישראלים